Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ruská láska a zlo západu - okénko do světa příznivců alternativních médií

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay.com

vlk v rouše beránčím

Pohled do světa alternativní reality, kde nic není, jak se zdá. Vše souvisí se vším a zdánlivě jasné věci mohou být úplně jinak. Ale hlavní je mít pevnou víru a neřešit, co vidím.

Článek

Čas od času se setkám s lidmi, kteří koketují s tzv. „dezinfoscénou“. Většina takových lidí si již uvědomuje, že jejich názory nemusí být všemi přijímány a začínají nenápadným oťukáváním. Většinou je to poslané nějaké zaručeně šokující video nebo zdánlivě pobuřující zpráva, která s patřičným komentářem koluje po Facebooku. Je vskutku neuvěřitelné, jak silnou ti lidé mají víru. Opravdu, protože jsou ochotni adorovat člověka, který je na první pohled pro ostatní úplně mimo a říká úplné nesmysly. Ale ten člověk říká to, co chtějí slyšet, a říká to v nějakém médiu. Ano, i Facebookové video může být médium. Já se těm lidem nechci vysmívat. Oni tomu, co sledují, opravdu věří. Oni jsou opravdu upřímní. Problém je na druhé straně. Někdo tu jejich víru posiluje a následně zneužívá.

Nedávno se mi ozval člověk, se kterým jsem kdysi pracoval a který byl často až drsně upřímný a opravdu uměl říct člověku i nepříjemnou pravdu, kterou nechtěl vidět. Každý si budujeme nějaký obrázek a on často viděl za tu masku. Začalo to nevinně: „Ahoj, co si myslíš o tomhle?“ A přišel mi odkaz na video z tiskové konference Petera Kotlára, což je slovenský poslanec a zmocněnec vlády pro vyšetřování pandemie covid-19. Kdo to neviděl, tak to je velmi výživný materiál, u kterého musí člověk nevěřícně zírat, co vše je dnes na Slovensku možné. Pro ty, co neví, o co jde, tak tento člověk, vystudovaný ortoped, z pověření slovenského premiéra 9 měsíců sbíral konspirační teorie a z těch udělal nějaký závěr. Ověřenými fakty se nezabýval. Pak si koupil mikroskop a na vlastní krvi prováděl další „výzkum“. A ano, výsledek byl šokující. Má prý důkazy na spoustu nekalostí, ale neukáže je. Musí stačit jeho tvrzení jako odborníka. Tak jsem mu odepsal, že to je nějaké divné. Že jsem četl a slyšel něco jiného, ale že kdoví. Snažím se s někým, kdo má jiný názor, nehádat. Ono to nemá smysl. Ale to byla chyba. Přišel mi další šokující odkaz. Povídání nějakého českého rádoby politika, kterého jsem neznal, ale dohledal jsem si ho, o tom, že Slováci přišli na něco šokujícího a česká vláda mlčí. To už jsem se trošku smál. K dezinformacím je totiž často lepší se nevyjadřovat, aby se nepopularizovaly. Za doby covidové jsem pracovně jezdil do Německa a cestou jsem poslouchal rádio nebo podcasty. A na českém rozhlase Plus býval několikrát týdně rozhovor Barbory Tachecí s biochemikem Janem Konvalinkou. A ten dokázal vynikajícím způsobem naprosto jednoduše vysvětlit různé věci okolo koronaviru, vývoje vakcín, různé technologie a vyvracet různé bludy. Já mám poměrně slušnou paměť a tak jsem se snažil oponovat a trochu dotyčného přimět k zamyšlení. Přátelé, to nejde. Když dotyčný zjistil, že tady nepochodí, tak přišlo téma na největší zlo na planetě Zemi. Znalci již možná tuší. Ano, jedná se o USA. Dozvěděl jsem se tolik věcí, že byste nevěřili. Teda tolik zase ne. Prý mi stačí vědět, že za vším je spiknutí a důmyslný plán. Víc by prý má nepoučená mysl neunesla. Pak mi přišly odkazy na nějakého pána, co jezdí po světě a všude motá dohromady páté přes deváté, nezabývá se daty, fakty a podobně a jediný výsledek je, že všude je zlo a jediná stabilita je Rusko. A že války jsou špatné, ale na Ukrajině to je něco jiného a tím se ani nemá smysl zabývat. Tento člověk si na tom očividně dělá byznys. Na konci totiž něco prodává. Tihle lidé obvykle vůbec neví, kdo a proč toto říká. Ten pán na tom videu totiž nelhal úplně. On vzal reálné věci a podal je s úplně jiným vysvětlením a pokud se mu nehodily do příběhu nějaká data nebo skutečnosti, tak je přešel. Ano, já se na ty videa opravdu podíval. A přišla mi tak strašně prvoplánová, že to bylo až směšné. Ale pro tyhle lidi to tak není. Oni jsou přesvědčení o cenzuře u nás a potlačování svobody slova. To, že svá moudra vesele hlásají a nic se jim neděje, není argument a není to důležité. Cenzura tu prostě je. Pak mi přišlo ještě několik dalších odkazů na různá další „šokující“ videa. Na všech byly v podstatě pravdivé věci. Nejde říct, že to je čistá lež. Někdy to byly věci staršího data, nebo byly vytržené z kontextu. Ale reálný základ opravdu mají. Tohle opravdu dokážu pochopit, že někdo, kdo neprožívá právě dobré období a hledá, co je špatně, tak že tomu může uvěřit. Ale co nedokážu pochopit je, že lidé, co se odkazují na lidská práva a humanitu, neřeší vraždění ruské vraždění na Ukrajině. V Rusku prý panuje láska a Putin by prý jen tak nikomu neublížil a dělá jen to co musí. Oni se snaží pochopit myšlení agresora a naprosto přehlíží důsledky oné agrese. Prý je to boj proti LGBT+ a proti západu, který se řítí do záhuby. To, že západ jsme dnes i my, vůbec neberou v potaz. Ti hrdinové z těch videí nikdy nepojedou do Ruska, aby natočili kritické video tam. To by se totiž už nikdy nevrátili. Oni využívají naše svobody, které přitom podle nich na západě už nejsou. A ne, není to ani trochu v rozporu. Já nemám naivní představu, že by byl svět plný lásky. Každá země sleduje primárně svoje zájmy a nemá důvod někoho dalšího milovat. Na světě jsou dobří a špatní lidé bez ohledu na místo. A vedení většiny zemí se neujímají ti nejhodnější z nejhodnějších. Ti nebývají zrovna charismatičtí. U nás máme taky Babiše, který je tak trochu darebák a spousta lidí ho bezmezně obdivuje. Takže opravdu nejsem šokován nějakými nehezkými událostmi, co mohl kdo udělat. Spíš mne šokuje ten bezmezný obdiv k Rusku, které rozhodně není zemí zaslíbenou plnou lásky. Naopak, momentálně tam vládne nenávist a krutost. Takže když jsem dotyčnému poslal trochu obrazu dnešního Ruska, tak jsem skončil zablokovaný. Ano, zřejmě nejsem hoden prozřít.

Nevím, jak najít cestu k těmto lidem, ale je to smutné a děsivé zároveň. Oni tomu co vidí na těch videích bezmezně věří a vzít jim to, by jim sebralo pevný bod jejich životů. Takže nezapomeňte, nevěřte nikomu a ničemu. Vše souvisí se vším, a pravda je tam někde venku. Jo, a sdílejte, než to smažou!!!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz