Hlavní obsah

Víte, odkud se vzal název Black Friday? Historie a temné stránky dne konzumu

Foto: Ilustrační foto: Šarlota Běsová/DALL-E 3.0

Fenomén „Black Friday“ dnes provází masivní slevy, online nákupní horečka i rekordní tržby. Jeho kořeny sahají k finančnímu kolapsu z roku 1869, pouličnímu chaosu v městě Philadelphia v 50. letech a proměně obchodu v 80. letech.

Článek

První „černý pátek“: finanční krach roku 1869

Ačkoliv dnes Black Friday vyvolává představu front před obchody a bleskových slev, jeho kořeny jsou mnohem temnější. Původní „Black Friday“ byl označením pro finanční katastrofu ze dne 24. září 1869, kdy se spekulanti Jay Gould a James Fisk pokusili ovládnout trh se zlatem. Jejich manipulace vyvolala prudký propad trhu, bankroty a paniku po celé zemi.
Tento den neměl nic společného s nákupy ani s Díkůvzdáním. Byl symbolem ztrát, chaosu a hospodářského otřesu. Přesto položil základ tomu, že se termín „Black Friday“ postupně začal objevovat v různých kontextech vždy tam, kde panoval zmatek nebo extrémní tlak.

Foto: Myotus, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Lidé kempující před Best Buy v městě Richfield, Montana v roce 2012.

Chaotická Philadelphia: kde vznikl moderní význam

Skutečný předchůdce dnešních slev se zrodil až o mnoho desetiletí později. V 50. a 60. letech 20. století používali policisté ve Philadelphii označení „Black Friday“ pro den po Díkůvzdání.
Do města proudily davy turistů a nakupujících, kteří se chtěli připravit na sobotní armádní fotbalový zápas mezi armádou a námořnictvem. Ulice se ucpaly, dopravní situace se stala neúnosnou a kriminalita prudce stoupala.
Obchodníci termín nenáviděli — nezněl pozitivně. Někteří se dokonce pokusili prosadit název „Big Friday“, ale neuspěli. „Black Friday“ už byl příliš zakořeněný a média jej využívala s oblibou.

Proměna 80. let: z chaosu marketingový triumf

K zásadní změně došlo v 80. letech, kdy obchodníci pochopili, že negativní význam lze obrátit v marketingovou výhodu. Začali propagovat myšlenku, že právě během dne po Díkůvzdání přecházejí z „červených“ (ztrátových) čísel do „černých“ (ziskových).
Tento jednoduchý, přesto geniální výklad dal Black Friday nový význam. Z temného označení dopravního pekla se stal symbol ekonomického oživení a příležitosti pro zákazníky nakoupit výhodně vánoční dárky.
Obchodní řetězce začaly otevírat dříve, zlevňovat agresivněji a připravovat speciální akce jen pro tento den. Média i veřejnost nový narativ rychle přijaly a Black Friday se stal neoficiálním startem vánoční nákupní sezóny.

Nákupní fenomén, který ovládl svět

Ačkoliv se Black Friday zrodil v americké kultuře, jeho expanze byla nevyhnutelná. S globalizací a nástupem e-commerce se rozšířil do Kanady, Evropy, Latinské Ameriky, Asie a postupně téměř do celého světa.
V mnoha zemích nemá tento den žádnou kulturní spojitost s Díkůvzdáním, přesto se obchodníci rozhodli převzít americký model, protože fungoval.
Zároveň se objevil nový doprovodný fenomén — Cyber Monday, který reagoval na rostoucí význam online nakupování. Z původně jednodenní akce se postupně staly „Black Week“, „Black Friday Week“ či dokonce „Black November“, kdy slevy začínají týdny předem.

Proč právě den po Díkůvzdání?

Díkůvzdání se v USA slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Den poté je pro mnoho Američanů volno, ideální čas na výlety, návštěvy — a nákupy.
Historicky se tento den stal prvním skutečným signálem, že vánoční sezóna začala. Obchodníci tuto příležitost využili naplno. Logisticky i psychologicky je pátek po Díkůvzdání dokonalým momentem, kdy lidé více utrácejí, mají volný čas a začínají myslet na dárky.

Foto: Hadi, CC0, via Wikimedia Commons

Ekologičtí aktivisté protestující proti Black Friday v Bernu 2019.

Kam se fenomén Black Friday posunul

Black Friday se z původního chaosu před obchody proměnil v digitální laboratoř konzumu, kde hlavní roli hrají data, dynamické ceny a online akce, které zákazníci sledují dlouho dopředu. S růstem popularity však přibyla i kritika — od obav z falešných slev a tlaku na zaměstnance až po ekologické výhrady a snahu o alternativy, jako je Green Friday či Buy Nothing Day. Tento fenomén se stal symbolem doby, v níž se střetává touha po výhodném nákupu s otázkou, zda by naše spotřební návyky neměly mít hranice. A připomíná, že Black Friday není jen marketingový trik, ale zrcadlo toho, jak se mění naše chování, hodnoty i celé prostředí moderního obchodu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz