Hlavní obsah
Názory a úvahy

Valentýn je hlavně o byznysu. Proč nás firmy nutí utrácet?

Foto: Šarmantní Šermíř/ChatGPT

Je to opravdu láska?

Pokud nemáme v ruce kytici růží, čokoládu nebo plyšového medvěda, vlastně nemilujeme. Je Valentýn opravdu oslavou lásky, nebo z něj kapitalisté z USA udělali jen stroj na peníze?

Článek

Láska za peníze?

Pokud by byl Valentýn skutečně svátkem lásky, proč má cenovku? Od květin přes přáníčka až po romantické pobyty – všechno je dokonale připravené k prodeji. Květinářství zdražují růže, cukráři chrlí předražená čokoládová srdíčka a restaurace lákají na „romantické“ večeře pro dva. Ne proto, že bychom lásku potřebovali oslavit, ale proto, že někdo potřebuje zvýšit obrat. A kdo v tom vyniká? Americké korporace, které ovládají globální trh s dárkovým zbožím, květinami i sladkostmi.

Anketa

Slavíte Valentýn?
Ano
25 %
Ne
75 %
Celkem hlasovali 4 čtenáři.

Psychologie spotřebitele: Proč se necháváme ovládat?

Valentýn funguje díky dvěma silným mechanismům – sociálnímu tlaku a emocím. Reklamy vytvářejí dojem, že kdo nedá dárek, ten svého partnera nemiluje. Přitom skutečná láska nespočívá v bonboniérách a drahých večeřích. Jenže kdo chce riskovat, že ho partner obviní z nedostatku lásky?

A pak je tu FOMO – strach z toho, že něco zmeškáme. Vidíme záplavy fotek na sociálních sítích: luxusní večeře, kytice za tisíce, zamilované páry. Nechceme být ti, kteří sedí doma a nic neslaví. A tak musíme utrácet. A právě na tomto principu fungují američtí marketingoví giganti, kteří nám prodávají „nutnost slavit“. Bez ohledu na to, kde žijeme, nám podprahově vštěpují, že pokud si nekoupíme dárek, nejsme dostatečně romantičtí.

Má Valentýn ještě nějaký smysl?

Není pochyb o tom, že pro obchodníky je Valentýn hotový jackpot. Nejen americké korporace dosahují v únoru rekordních tržeb. Ale má tento svátek i nějaké klady? Připomíná nám, že bychom si měli projevovat lásku. Bohužel, pokud ji ukazujeme jen jednou za rok a pouze skrze materiální dárky, možná je někde chyba.

Místo toho, abychom podlehli tlaku konzumerismu, můžeme Valentýn pojmout jinak – třeba jako den, kdy trávíme čas s blízkými bez nutnosti utrácet za přehnaně předražené kýče. Anebo se ho můžeme prostě rozhodnout ignorovat.

Takže co myslíte? Je Valentýn krásným svátkem lásky, nebo jen geniální marketingový tah? A pokud je to past, proč do ní každý rok tak ochotně lezeme a přispíváme do kapes kapitalistů z USA?

Napište do diskuze co si o Valentýnu myslíte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz