Článek
1. Budujte vztahy
- V pracovním týmu je vhodné být vnímán jako důležitý člen, bez kterého by firma nemohla fungovat. Získáte si tuto reputaci tím, že se hned po nástupu aktivně účastníte porad a projevujete zájem o detaily projektů. Vaše oči by se měly lesknout plamenem zájmu. Chvalte také své kolegy a projevujte zájem o jejich soukromé problémy, i když vás to nezajímá. Navíc, pokud jste kuřák, můžete využít přirozenou socializaci při "cigárových" pauzách. Pamatujte, že nejdůležitější ve firmě bývá šéfova asistentka. Je dobré si ji naklonit drobnými dárky a hlavně nenaštvat.
2. Přeposílejte veškerou korespondenci
- Kdykoliv obdržíte e-mail, okomentujte ho z hlediska pracovní náplně vašich kolegů a pošlete jim ho s prosbou o radu. Většinou to funguje a tímto způsobem můžete nekonečně komplikovat situace. Můžete také poslat e-mail nejméně pěti kolegům, aby nikdo nevěděl, kdo by měl odpovědět, a tak se rozptýlí zodpovědnost.
3. Outsourcing
- Pokud jste odvážnější, nemějte strach nechat svou práci odpracovat v zemích s levnější pracovní silou, jako je Čína nebo Indie a také Ukrajina. Tato efektivní metoda se sice může potýkat s jazykovými bariérami, ale v IT oboru v České republice je možné ji úspěšně využít. Dokonce to může znamenat, že nemusíte fyzicky být přítomni v práci. Musíte však být schopni vymyslet si svůj vlastní model fungování.
4. Předstírejte mimořádné jednání
- Je důležité, aby kolegové a kolegyně vnímali, že často vyjíždíte na jednání. I když vaše pozice nevyžaduje časté schůzky mimo budovu, jednoduše si je vymyslete. Tímto způsobem můžete mít minimálně půldenní "volno". Buďte však opatrní a minimálně ráno se představte v práci, abyste ukázali, že jste tam. Je také nezbytné rychle reagovat na e-maily od nadřízeného prostřednictvím mobilu, i když jste již na plovárně.
5. Drbejte, pomlouvejte a kývejte
Den bez pomluv jako by nebyl. Připojujte se k pomluvám kolegů a kolegyň. Ale pozor, ne aby se o vás rozneslo, že pomluvy iniciujete. Když je někdo označen za netáhlo (rozuměj: nemakačenko-ten, který nemaká), tak to prostě odkývejte a přidejte nějaký detail typu, že jste taky zažili, jak dotyčný(-á) nic nedělá.
6. Zástěrková metoda
- Pokud se vám opravdu nechce dělat vůbec nic, můžete v práci vedle textování zpráv, chatování, prohlížení Instáče, sledování seriálů na Netflixu a spaní využít jednu ze strategií zastírání. Spočívá v tom, že začnete dělat něco, čím přimějete všechny kolegy přestat pracovat. Například si můžete zahrát s helikoptérkou nebo dronem v kuchyňce během obědové pauzy a tuto pauzu poté prodloužit o hodinu a více. Pokud jste odvážní, můžete dokonce zinscenovat falešný požární poplach.
7. Držte se v pozadí
Buďte často neviditelní, abyste byli při přidělování úkolů jednoduše přehlédnuti. Nejdál to dotáhl například šťastný německý důchodce, který po celých 14 let nepracoval vůbec. Chodil do práce, ale jeho práci po reorganizaci převzal nový kolega. On sám pouze dostával plat (celkem 745 tisíc eur). O tom, že vlastně nic nedělal, informoval kolegy až v rozlučkovém e-mailu: „Jsem připraven odejít do důchodu - Sbohem.“