Článek
Dle biblického úsloví „trocha kvasu zkvasí celé těsto“ s nimi bylo naloženo Janem Žižkou, který s nimi jednal v souladu s tehdejšími biblickými i světskými měřítky a dodnes se mu to má za zlé. Proč vlastně? Je k tomu nějaký racionální důvod? Není, zatočil totiž s patologickým sociálním jevem, se zdivočelými vražednými rabiáty.
Co pikarti dělali
Vavřinec z Březové nám popisuje, že pikarti „se pokládali za boží anděli ku pomstě poslané“ a v praxi se to projevovalo tak, že „mordovali, vsi, městečka a lidi pálili“. Jediným zdrojem jejich obživy bylo rabováni. Na Přiběnicích je Žižka nechal pochytat a přesto jim dal druhou šanci. To byl ale dobrák! Podřídíte se táborským artikulům? Ne, tak šup s vámi na hranici. Ve vesnici Klokoty jich takto bylo upáleno na padesát.
Historie pikartů
České zdroje jsou v jejich popisu poměrně zmatené, jak naznačuje jejich poměrně chaotický popis na české Wikipedii. Ve svém čele měla sekta Martina Húsku, který hlásal brzký příchod Krista na zem a stavěl se pomalu do role mesiáše. Tento kněz také kritizoval vývoj na Táboře a napadal husitskou víru. Především znevažoval kalich a chléb, tělo Páně.
Sektě bylo kladeno k tíži, že její členové chodili nazí a dopouštěli se sexuálních výstředností. Jejich argumentaci proti kněžským ornátům totiž dovedli do úchylné dokonalosti. Špatně byl podle nich jakýkoliv oděv, hlásili tedy navraťme se proto zpět do ráje s Adamem a Evou, kteří byli nazí a nestyděli se za to.
Je logické, že proti těmto sociálním a kulturním bludům musel Žižka radikálně zasáhnout. Dnes by k něčemu takovému muselo dojít rovněž. Nikdo ani v této pluralitní době nemůže chodit jen tak nahý po ulici či rabovat obchody a schovávat se u toho za křesťanské učení.
Jejich vůdce Martin Húska nakonec padl do zajetí a byl upálen v Roudnici nad Labem.
Adamité, podobní pikartům jako vejce vejci

Adam a Eva
Podle vzoru pikartů se objevili takzvaní adamité. Těm očividně nestačilo to, co Žižka udělal pikartům, a tak se usadili jemu přímo pod nosem ve Stráži nad Nežárkou. Brzy však byli pobiti. Někteří z nich přišli už za Přemyslovců ve 13. století ze sousedního Rakouska, ale znovu mezi nimi byly i skupinky z Francie podobně jako u pikartů.
Adamity se nazývali podle odkazu na Adama v ráji. Odmítali manželské vztahy jako svazující a žili spolu nazí, jak je Pán Bůh, stvořil v jakýchsi volných vztazích. Trvali na navrácení bezzákonného stavu před Adamovým hříchem. Zapomněli však na to, že oni sami byli hříšní až hrůza. Hlavně zmatení a blázniví. Dnes by je zřejmě pochytali městští strážníci a odvezli by je na nejbližší oddělení psychiatrie. Tehdy však blázince nebyly, byly však hranice plné dříví.
Z historických zpráv o různých bizarních sektách je zřejmé, že ne všichni lidé byli upáleni podle tehdejšího zvyku neprávem a ne všechny skupiny jen potřebovaly více svobody, kterou jim tehdejší společenské zřízení odmítalo dát. I dnes existují skupiny obyvatel, které kolem sebe šíří zmar, dezinformace a duševní zmatek. Společnost by však měla využít svých nástrojů k tomu, aby znemožnila šíření toxicity a naopak podpořila cirkulaci zdravých aktivit.
Zdroje:
Zdroje Dobrovského nutné brát s historickou rezervou:
Josef Dobrovský. Dějiny českých pikartů a adamitů.1978. Odeon, původní vydání v roce 1788 v němčině.
Více historizující:
Henryk Pietras. Hereze. 2025. Krystal OP.
Jaroslav Pánek. Dějiny českých zemí. 2018. Univerzita Karlova.






