Hlavní obsah
Lidé a společnost

Lenka okradla důchodkyni. Sebrala jí celý důchod, teď jí pronásledují výčitky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Alexas_Fotos / Pixabay

Ilustrační foto.

Jak se říká, kdo je bez viny, ať hodí kamenem. Lenka se dostala do situace, kterou neustála a stala se z ní zlodějka. Nebo alespoň nepoctivá nálezkyně.

Článek

Nedávno jsem se sešla s bývalými spolužačkami, říkáme tomu malý třídní sraz, ale sejde se nás opravdu tak jen pět nebo šest, poklábosíme u skleničky, zavzpomínáme na školní léta dávno minulá, trochu si občas také zanadáváme, vylíčíme historky z práce nebo třeba od lékařů. Tentokrát šla s námi i Lenka. Poslední dobou se posezení moc neúčastnila, věděly jsme, že má nějaké trampoty v manželství, mužský nasekal dluhy a Lenka se bohužel stala dlužnicí spolu s ním. Neměla asi náladu si s námi popovídat a možná neměla ani peníze na útratu, protože takové večerní posezení prostě něco stojí, obzvlášť, když si chceme pochutnat a dáme si nějakou specialitku k vínku.

No a tentokrát Lenka přišla, ale rozhodně veselá nebyla, pochopitelně jsme vyzvídaly, jak na tom je a z Lenky to lezlo jako z chlupaté deky. S manželem je už rozvedená, bydlí sama v garsonce, kterou získala nějakou výměnou za jejich velký byt, dluhy, které manžel nasekal, musí ovšem splácet spolu s ním, byli v té době manželé a on se pustil do jakéhosi neuváženého podnikatelského projektu, ale ani Lence se moc nesvěřoval, co měl vlastně v plánu, už se stejně doma jen hádali a byl na ni sprostý, takže se raději ani moc nestarala, co vlastně vyvádí. A aby mohla splácet dluhy, našla si ještě brigádu a žije skromně. Jenže to nebylo evidentně příčinou, proč je taková skleslá a utrápená.

A pak to z ní vypadlo. „Holky, já udělala strašnou věc.“ Koukáme, třeštíme oči, už si začínáme myslet, že nám bude líčit, jak toho svého vypečeného manžílka zabila, rozčtvrtila a zakopala v lese. „Já šla do Penny, nakoupit. Hledám peníze na vozík, ale nemám žádnou pětikačku, ani desetikorunu a najednou uvidím jeden vozík takhle stranou.“ Tak vražda manžela v tom nebude, myslíme si, ale co proboha mohla Lenka spáchat v obchodě tak hrozného, že je z toho tak špatná? Neukradla flašku vodky, aby se opila? Napadá mě, protože už jednou jsem viděla, jak takového experta právě v Penny dopadla ostraha. Ukradl nějakou lahev tvrdého alkoholu, dokonce přijela policie a byla z toho ostuda a ještě se zloděj chtěl prát, takže jsem se bála i já. Jenže Lenka pokračuje. „No a tak jdu k tomu vozíku a leží v něm taška. Taková silonová nákupní. Tak znovu hledám drobné do vozíku, protože si říkám, že si to tam někdo jen tak odstavil a tenhle volný vozík si vzít nemůžu, jenže prostě minci nemám. Tak tam stojím a čekám, jestli se někdo vrátí a přemýšlím, jestli si nevezmu jen malý košíček uvnitř a najednou mě napadne kouknout do té tašky. No a v ní peněženka. Taková malá a celkem opotřebená. Otevřu ji a tam hromada peněz. Žádné doklady, žádná průkazka, občanka, jízdenka, prostě nic. Jen spousta prachů a soupiska na nákup psaná už trochu roztřeseným písmem a nějaké dvě zastrčené staré fotky. No a já už nečekala, prostě jsem to celý hodila do své kabelky a šla domů. Peněženku jsem zničila a prachy si nechala.“

„Kolik tam bylo?“ „Skoro třicet tisíc. Já jsem se prostě nemohla ovládnout. Uviděla jsem několik splátek toho dluhu. Dostala jsem strašnej vztek, že si někdo peněz neváží a jen tak si je odhodí v tašce do košíku a pak je tam klidně nechá. Já na to musím dřít jako blbá a někdo to tam prostě nechal. Jenže to byla nějaká stará ženská, nebo taky třeba chlap, prostě ta soupiska byla taková psaná starým písmem, kdy se lidem už i ruka třese a fotky byly starý a černobílý. Takže já někoho okradla. Normálně jsem si to nechala a jsem teď v háji, protože mě to mrzí. Jenže jsem nevěděla kam to dát nebo komu to vrátit a strašně mě naštvala ta hrozná neopatrnost. Já dělám, co můžu, dřu celý dni jako blbá, abych zaplatila, co mi ten blb způsobil. A tohle byla příležitost a ze mě je zlodějka.“ Valíme oči a nevíme, jak Lenku uklidnit. Pláče, je jí to líto. V podstatě jí rozumíme.

Ten nával nespravedlnosti, kdy ona dře na dluhy svého mizerného exmanžela a někdo si jen tak zapomene takový ranec peněz ve vozíku. Je jasné, že měla nález nahlásit na policii, ale pokud se do ní i my kamarádky obujeme, ztratí poslední chuť do života. Co jí na to říct, než se ji snažit nějak utěšit. Napravit se to už nedá.

Anketa

Jak se zachováte, když naleznete větší obnos peněz?
Peníze si prostě nechám, i kdybych je našel spolu s doklady a věděl, komu patří, ten kdo dokáže ztratit větší obnos peněz, si jejich návrat prostě nezaslouží.
10,8 %
Nález peněz za všech okolností nahlásím na policii.
55,9 %
Nález peněz nahlásím na policii, pokud bude zřejmé, komu patří, jinak si je nechám.
3,6 %
Pokud je zřejmé, komu peníze patří, zkusím ho osobně najít a vrátit mu je. Pokud se to nepodaří, tak si je nechám.
18,9 %
Peníze dám pokladní v marketu, ať se stará.
3,6 %
Nechám nález být na svém místě a jdu dál, jako by se nic nestalo.
7,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 111 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz