Hlavní obsah
Lidé a společnost

Máš dvě děti. Už bys neměla nosit tak krátký sukně a dlouhý vlasy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: JerzyGorecki / Pixabay

Ilustrační foto.

Krátké sukně a dlouhé vlasy bývala asi výsada mladých slečen. Já jsem zcela zapadala do obrazce tehdejší doby, přesto jsem už byla pro společnost stará v momentě, kdy jsem se stala matkou.

Článek

Krátce po dvacítce jsem už byla mámou dvou dětí. Bylo to tehdy běžné, nebyla jsem žádná výjimka, necítila jsem se na mateřství příliš mladá nebo nepřipravená. V domě, kde jsem tehdy bydlela, mne na chodbě zastavila sousedka. „Bavila jsem se s kamarádkou, dělá v nemocnici, prý tady z našeho vchodu čeká někdo dítě. Nevíte, kdo to je?“ A já nesouc v náručí párměsíční dcerku odpovím: „Ale ano, to jsem já, budu mít druhé.“ Sousedka málem omdlela. „Vždyť máte malé miminko!“ „No, a budu mít druhé.“ Usmála jsem se.

Měla jsem tedy dvě děti rychle po sobě. Byla jsem z dnešního pohledu vlastně mladá holka, ale už dvojnásobná máma. Proč ne. Mateřství mě nijak nehuntovalo, ačkoliv je mi dodnes záhadou, jak jsem tehda dokázala třeba vynést najednou k bytu z kočárkárny dvě děti včetně nákupu, odemknout a vstoupit do bytu. Prostě to si dnes už neumím představit, ale nějak jsem to udělat musela. Byla jsem mladá a plná sil.

Dnešní ženy ještě ve čtyřiceti váhají, jestli se vydat na cestu mateřství, já už byla mámou maturantek. A pořád jsem se necítila nijak stará. Ovšem už od pětadvaceti jsem čelila podivným dotazům.

Chodila jsem totiž ráda pěkně oblékaná. Byla jsem štíhlá a pohledná. Pěkná holka s vlasy do pasu a v krátké sukýnce. Přilákala jsem mnoho pohledů. Ještě nyní, po tolika letech si mě obyvatelé našeho okresního města pamatují, jak jsem kráčela po centru města s dcerkami.

Ale už tehdy jsem slyšela: „Máš dvě děti. Neměla bys mít tak krátkou sukni. To už pro tebe není vůbec vhodné.“ Nebo: „A kdy se konečně necháš ostříhat? Máš dvě děti a tak dlouhé vlasy! To není možné. Já se musela nechat ostříhat, hned jak jsem otěhotněla.“

Chce se mi řvát. Kruci, je mi pětadvacet. Mám dvě děti. Ale proč, proboha, proč bych se měla podřizovat nějakému diktátu? Ne, nikdy! Obětovat své krásné husté a dlouhé vlasy? Nebo vyhodit oblíbené minisukně? Jsem stará? Vždyť je mi dvacet pět let! Jsem ještě taková „holka“, ačkoliv už pečuju o dvě děti. Co je to?

Také to byla divná doba. Konec devadesátek. Nepodlehla jsem. Nechala jsem si dlouhé vlasy a krátké sukně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz