Článek
Moje dost krutá zkušenost by mohla varovat další. Pokud ztratíte cenná data díky závadě disku, ačkoliv je ještě v záruční době, tak zapomeňte na náhradu škody, dokonce vám neuznají ani reklamaci disku. Alespoň u společnosti Suntech.
Před necelými dvěma lety mi můj muž daroval SSD disk k zálohování mých dat. Ano, vše jsem nahrávala právě na tento disk, nahrála na něj fotografie i dokumenty z posledních snad deseti let. Místa bylo dost a já měla radost, že moje data mají novou a tím pádem bezpečnou zónu pro jejich uchování. Jenže letos můj notebook znenáhla tento disk přestal vidět. Inu šťourat jsme se v tom nechtěli, však byl disk v záruce, a můj muž volal do Suntechu, kde disk zakoupil. Spolu s odborníkem na drátě se shodli, že jedinou možností je nechat data zachránit od nějaké specializované firmy. Bude to prý drahé.
Váhala jsem. Obnos to měl být velký, ale na druhé straně vah byl kus mého života. Byly tam především fotografie, nad kterými by možná někdo mávl rukou, ale pro mne byly významné. Byly na nich mé děti, kterak dospívají, byla na nich moje maminka, jak se usmívá, která mi před nedávnem zemřela a byla jsem tam i já, která jsem bojovala s rakovinou. Bez vlasů a v čepečku, v nemocnici po operaci, ležící na chemoterapii nebo v Protonovém centru na ozařování. Prostě kus života, kus boje za život a kus vzpomínek na moji maminku. Takže jsem do toho šla a k mé radosti se obnova zdařila.
Odborný posudek zněl:
Diagnostika: disk je vadný, má vadný firmware, paměťové čipy obsahují větší množství vadných paměťových bloků a následkem toho došlo k poškození souborového systému. Z disku byla na přání klienta úspěšně zachráněna data za cenu 13.000,- bez DPH tj. 15.730,- včetně DPH.
Data jsem měla zpět, disk jsme vyzvedli a následně reklamovali s tím, že jsem pochopitelně požadovala také sumu, kterou jsem vynaložila za záchranu ztracených dat díky závadě disku v záruce.
Věřila jsem v solidnost společnost Suntech, ovšem už když jsem telefonicky skutečnost konzultovala s pracovníkem na lince, tak se mi dostalo výsměchu. Prý to stejně zamítnou.
Ne, tomu jsem nemohla věřit. Díky závadě disku, který je charakterizovaný jako trvalé úložiště dat, přijdu o svá cenná data a prodejní společnost dá ruce pryč od problému? Je toto možné?
Nikdy jsem nebyla varována, že i výrobky, které mají sloužit ke svým účelům (disk slouží jako pevné úložiště dat), tak sloužit vlastně vůbec nemusí a prodejce se může zcela volně vykroutit ze své odpovědnosti. Slyšela jsem jen: „Měli jste si zálohovat.“ OK. Tak jo, už to vím, měla jsem zálohovat, protože na produkt nabízený v Suntechu prostě není spoleh. Jenže jsem už o data přišla, disk je v háji, ale což o to, ono už ani nejde o cenu toho disku, ale o tu vysokou částku, kterou jsem zaplatila za obnovu dat.
Disk osobně předáváme k reklamaci a zanedlouho přijde zamítavé vyjádření:
„Dobrý den, vaše reklamace disku byla vyhodnocena jako neoprávněná. Do disku bylo zasahováno a tím se porušily záruční podmínky výrobce.“
Suntech se nám vysmál, a to přímo v rozporu s bodem 6 jejich reklamačního řádu:
„Při předání počítačového systému nebo zařízení pro ukládání dat k reklamaci či opravě, kupující zabezpečí vytvoření odpovídající zálohy potřebných dat a zabránit jejich možnému zneužití nebo poškození. Prodávající neručí za případnou ztrátu, poškození či zneužití dat, která jsou uložena na zařízeních pro ukládání dat v počítačovém systému.“
Na zamítnutí reagujeme takto:
„Díky závadě SSD disku v záruční lhůtě došlo ke ztrátě cenných dat a jedinou cestou, jak data zachránit, prostě uchovat v souladu s bodem 6. vašeho reklamačního řádu, jsme zvolili záchranu dat odbornou specializovanou společností. Tento krok, jako nutnost záchrany dat, byl konzultován již při zjištění závady disku, s pracovníkem vaší společnosti telefonicky a mně jako spotřebiteli, se nedostalo žádného varování, že tento postup bude vaším důvodem k zamítnutí reklamace. Tudíž jsme před předáním disku, přesně ve znění vašeho reklamačního řádu, použili jednu jedinou možnost, jak zamezit definitivní ztrátě cenných dat.
Postup, jakým specialisté společnosti Datahelp provedli záchranu dat, byl jediný možný, aby nedošlo k definitivní ztrátě cenných dat a zároveň jediný možný postup, aby byl dodržen bod 6. vašeho reklamačního řádu. Bez tohoto zásahu by byla data definitivně ztracena bez jakékoliv vaší odpovědnosti. Zásah byl proveden odbornou společností specializující se na záchranu dat a tento zásah je doložen přílohou přiloženou k reklamaci samotné…“
A co na to SUNTECH?
„… s Vašimi tvrzeními nesouhlasíme a předložený nárok odmítáme…“
V současné době celou věc řeším s právníky. Přístup společnosti SUNTECH je, dle mého úsudku, v přímém rozporu s dobrými mravy obchodní společnosti. Při koupi vašeho nového disku zvažte zvoleného prodejce a pro jistotu zálohujte svá data, abyste nedopadli stejně jako já.