Článek
AliExpress
Na Aliexpresu nakupuji v podstatě dlouhé roky. Začátky byly naprosto v pohodě, jediné, s čím bylo nutné počítat, byly celkem dlouhé dodací doby. Vyhledávání zboží bylo logické, řazení i filtrování také. Velká část zboží měla dopravu zdarma. Poté přišla povinnost proclení zboží s cenou vyšší než 22 eur. Už to vypadalo, že s nákupy bude konec, ovšem chytrý Číňan si věděl rady. Buď zásilku rozdělil, nebo na ni uvedl nižší cenu. Vznikly také mezisklady v Evropě, takže kupujících, kteří brali zboží z těchto meziskladů se clo netýkalo. Od 1. července 2021 se zavedla povinnost platit DPH u všech zásilek. Aby se proces zjednodušil, DPH se připočetlo k ceně zboží. Postupně to ovšem začalo vypadat, že prodejci odůvodnění zvýšení využili i ve svůj prospěch a zdražili si také sami. Začala vytrácet přehlednost webu, řazení bylo totálně nespolehlivé a doprava zdarma prakticky zmizela. Navíc se s každým kusem násobila. A to i s malým kouskem. Když jsem kupovala kuchyňský digitální teploměr do masa, chtěla jsem jeden domů, druhý na chatu a třetí matce a doprava se vyšplhala na trojnásobek, ačkoliv se všechny vešly do malé krabičky.
Noční můrou je také doprava.
Ne ta z Číny, nebo z evropského meziskladu, ale ta česká. Nevím proč, ale zboží z Aliexpressu doručuje vždy Česká pošta. Takže podle sledování zásilky vidíte, že balíček je už někde za rohem, ale pošťačka ne a ne zazvonit, ačkoliv sedíte pořád doma. Ve schránce také nic. Další den opět žádné zvonění, ale ve schránce je upozornění, že jste nebyli doma a zásilka je uložena na poště. To, co vás s odpuštěním nasere nejvíc, že na lístku je včerejší datum, a přitom včera tam prokazatelně lístek nebyl. Případ dvě. Žádné zvonění, žádný lísteček. Pak volá slečna z pošty, taková mladičká a slušná pracovnice, proč si nejdu pro balíček z Číny, že ho budou vracet, už tam leží moc dlouho. A tak si běžím na poštu vyzdvihnout balíček. Případ tři. Není zvonění, ani lísteček, jdu ale na poštu a tam často nacházím svůj balíček. Jít na poštu je zážitek sám o sobě. Bez laviček, bez lístečků, všichni stojí jako blbci nekonečnou frontu. Dvě pošty ze čtyř zrušeny a na té naší ještě zrušena polovina okýnek. Pracovní doba prodloužená nebyla. Letos jsem objednávala hračku k Ježíšku pro dítě. Takový malý panáček, na kterého se strašně těšilo. Objednala jsem 21. listopadu, do Čech dorazil 30. listopadu a od té doby je v depu. Prostě ho nemám, Ježíšek vytouženého panáčka nepřinesl. Tímto nákupem se s Aliexpressem nadobro loučím. Jeho výhradní dopravce mu u mě zavřel vrátka s konečnou platností. Už nikdy více.
TEMU
Už nějakou dobu na mě odevšad vyskakovala reklama na TEMU. Jako čertík z krabičky. Ať jsem klikla kamkoliv, tak TEMU. A najednou vidím krásné bačkory. Růžovoučké jako sen a s kožíškem. Na jaro a na podzim na chatu, na chladnou dlažbu jako dělané. Nožičky v teploučku. A protože se blíží Vánoce a děti se ptají, co chci, tak tentokrát mám přání. Chci z TEMU ty úžasné růžovoučké bačkůrky. Mezitím mi vyjevuje své přání i moje maminka. Chtěla by měkké a pohodlné boty na ven. Vybíráme na TEMU. Objednávám a platím, do týdne mám boty v Zásilkovně. Pohodové vyzvednutí, žádný horor jako s Českou poštou. Boty by se měly přece raději vyzkoušet, tak nedbám na vánoční překvapení a volím jistotu. Zkoušíme s maminkou boty. Je problém, boty se jí vyzouvají, má totiž strašně úzkou nohu. Co se dá dělat. Jinak zboží odpovídalo popisu a kvalita ceně. Bezplatné vrácení zboží proběhlo stejně bezproblémově, jako nákup a k mému úžasu jsem měla za pár dní zpět na účtu i své peníze. A co moje bačkůrky? Jsou prostě úžasné. Přesně tak, jak byly prezentované, měkoučké, heboučké. Takže za mě TEMU vítězí. Je pravda, že dva nákupy nemají nijak vypovídající hodnotu, nevím, jak je to třeba s elektronikou ohledně certifikace nebo kolik z nabízených výrobků jsou padělky. Musíme si uvědomit, že TEMU není klasický internetový obchod, je to tržiště, které shromažďuje různé prodejce, podobně jako AliExpress a stejně tak i zde se prodejci rekrutují z Číny. TEMU je nové a shání zákazníky, jeho ceny jsou zatím extrémně nízké. Každý, kdo má zdravý rozum, musí očekávat, že dodané zboží bude kvalitou opravdu odpovídat ceně. Minimálně té, kterou platí, ne uvedené ceně před slevou. Za tu výrobek pravděpodobně nikdy ani nebyl nabízený. Jedná se jen o marketingový tah. Navíc zboží není žádný problém vrátit zdarma. Vytisknete si etiketu, nalepíte, odnesete do Zásilkovny a za pár dní máte peníze zpět. Za mě prostě bomba!
Zdroj:
https://www.rexter.cz/rubriky/recenze/temu-recenze-vyhodny-nakup-nebo-pochybny-obchod_2259.html