Článek
Štědrý den má ve většině českých rodin obdobný průběh a zvyky se dědí z generace na generaci. Prostě česká klasika. Ve většině rodin se ozdobí stromeček den dopředu, na Štědrý den se skromně poobědvá, odpoledne proběhne nějaká ta procházka, k večeru se začne smažit kapr a řízky. Někde se jí i vinná klobása. Domácnost je vyzdobena, hrají koledy a děti se už nemohou dočkat dárků. U nás byl po generace ještě horší scénář. Tedy pro rodiče. Děti odpoledne vyšly ven s babičkou na procházku, nebo jí byly předány na hlídání a rodiče si mezi tím hráli na Ježíška. Dětem z naší rodiny nosil Ježíšek celý komplet včetně ozdobeného stromečku. Byly to opravdu nervy, ale ten úžas stál za to. Děti spatřily ten rozzářený strom poprvé až večer. Pokojem vonělo jehličí a františky. Na stromku prskaly prskavku. A ony hleděly na ten strom a byly okouzlené, až druhý pohled patřil dárkům.
A jak se tak přeje bohatého Ježíška, tak náš Ježíšek by letos asi děti zklamal. Snad ani ne těmi dárky, ale tím stromečkem. Náš strom býval vždy vzrostlý a hojně ozdobený nejen foukanými skleněnými ozdobami, řetězy, barevnými světýlky a třásněmi, ale i několika kolekcemi. A já jsem ráda, že už nemám malé děti, které by marně hledaly na stromečku nějakou čokoládovou figurku. Já bych našemu Ježíškovi letos striktně zakázala jakoukoliv kolekci na stromek pořizovat. Raději pro každé dítě o dárek víc, než cpát nehorázné peníze obchodním řetězcům.
Anketa
Supermarkety už nyní, na začátku listopadu, lákají zákazníky na vánoční zboží. Vánoce už nejsou časem klidu, pohody a rozjímání. Jsou to svátky konzumu, kdy se peněženky zákazníků rychle vyprazdňují. Takže Vánoce jsou pro obchodníky živnou půdou. A tak lákají s předstihem a holedbají se výhodnými nabídkami pro držitele jejich „kartiček“. Naprosto nehorázné jsou nabídky Vánočních čokoládových kolekcí od Orionu. Třeba takové Tesco nabízí kolekci za cenu téměř 1000 Kč za kilogram. Velká rodinná z mléčné čokolády vyjde na 629 Kč. Váží 700 g. Menší, o hmotnosti 351 g, stojí 349 Kč. Protože Tesco dává slevu věrným zákazníkům, kteří vlastní jejich klubovou kartu, tak mléčná kolekce je k mání za čtyři stovky místo 629 Kč, ale hořká nemá tak výraznou slevu. Cena pro členy Clubcard je místo 349 Kč 314.
Kolekce je klasicky namíchaná z figurek dutých, plných a plněných. Figurky jsou údajně plněné mléčnou náplní s lískovými oříšky, kolekce také obsahuje šišky KOFILA a salonky s banánovou chutí.
Za tu astronomickou cenu ovšem neviním řetězec Tesca jako takový. Ceny jsou obdobné i v dalších supermarketech. Třeba v on-line letáku Albert je stejná velká mléčná kolekce od Orionu hrdě nabízena za cenu 630 Kč.
Tyto přestřelené akční ceny míří přesně na lidi, kteří trpí syndromem Fomo, tak, jak jsem psala v jednom ze svých předešlých článků. Strach, aby mi nic neuteklo. Nyní je akce, později už může být vyprodáno.
A protože se poměr různých druhů čokoládových figurek z obalu zjistit nedá a já si ještě pamatuji svá zklamání z posledních let, kdy těch dutých bylo v kolekci jen minimum, tak by mě opravdu zajímalo, jak je to u vás v rodině. Naše děti vyjedly jako první figurky duté, dospělí před odstrojením stromku snědli ty plněné a fondány nechtěl nikdo. Byl boj, jestli je vyhodit nebo se někdo obětuje.
Anketa
A rada na závěr. Vydržte a nekupujte. Za tuto cenu je zboží v podstatě neprodejné a těsně před svátky přijde výrazné zlevnění.