Článek
Je pravda, že odbavení nastupujících cestujících řidičem ukradne značnou část z celkové doby přepravy. Řidič je dnes sítem, které do vozu vpustí ty, kteří platí nebo mají lítačku. Nese určitou odpovědnost, měl by mu sedět počet prodaných jízdenek s počtem cestujících. Nástup se tedy urychlí, urychlí se celkově i cesta, řidiči si oddechnou, zbude na ně méně nastupujících s požadavkem na koupi jízdenky.
Černí pasažéři
Vypadá to dobře, jenže jaká asi bude realita? Velká část těchto cestujících je tvořena studenty nebo zaměstnanci, dojíždějícími do škol a za prací. Ti mají pochopitelně lítačku, jdou zadními dveřmi. Rychle nastoupí a usadí se. S nimi zároveň vejdou do vozu i ti, kteří se hodlají svézt na černo. Risknou to, buď je revizor chytí nebo ne. Jízdné je drahé a má se ještě zdražovat, takže stačí projet párkrát a občasná pokuta se vlastně vyplatí. Nebo dokonce vědí, že ani pokutu platit nebudou, už nyní mají tolik dluhů a exekucí, takže nějaká pokuta navíc se prostě ztratí.
Elektronické jízdné
Ti, co nastupují předními dveřmi a kupují lístek u řidiče zjistí, že než získali jízdenku, už na ně nezbylo místo k sezení. Navíc nad všemi visí zdražování jízdného. Pro papírové jízdenky o 30 % a pro elektronické 20 %. Takže zmobilizují své síly, nahrají si aplikaci a když budou muset cestovat, koupí si jízdenku předem. Už také mohou nastupovat zadními dveřmi a urvat nějaké to sedadlo.
Senioři
Nejhůře jsou na tom senioři. Ano, také oni cestují těmito linkami. Jedou k lékaři, za příbuznými, na nákup nebo prostě jen na nějaký výlet. Jenže oni si prostě elektronicky jízdenku koupit neumí, nezvládnou to. Zůstanou jediní na starost řidiči. Pokud se na cestu vydají v dopravní špičce, je jisté, že na ně žádné místo k sezení už nezbude. Budou se klimbat na tyči a ze sedadel se jim budou vysmívat mladší ročníky, které mají své lítačky, dokázali si koupit lístek dopředu a také ti, kteří nemají nic, mají jen radost z toho, že jedou zadarmo a ještě sedí.
Zpoždění linek
Ještě si dovolím nesouhlasit s názorem pana radního Boreckého, že nákupem jízdenek docházelo ke zpoždění autobusů. Jízdní řády by měly být zpracovány s ohledem na čase a dni jízdy. Stejnou trasu nemůže přece urazit linka za stejný čas v sobotu večer jako v pondělí ráno. Není to jen hustším provozem na silnici, ale hlavně několikanásobně vyšším počtem cestujících. Jízdní řád by měl odpovídat této realitě a pro každou zastávku počítat s dobou obvyklou pro nástup lidí v tomto konkrétním dni a čase. Výchylky budou, ale nebudou nijak podstatné.
Urychlení dopravy
Z principu tak můžeme mluvit pouze o urychlení dopravy. Ano, to by bylo dobré, ale co ukážou výsledky po spuštění projektu? O kolik klesnou tržby a jak to řešit? Kolik přijmout revizorů a jak zajistit pohodlné cestování především seniorům, kteří nebudou tak rychlí jako ostatní cestující, kteří pronikli dovnitř přednostně?
Kolik revizorů bude třeba, aby uhlídali všechny nepoctivce? Jak se zajistí pohodlné cestování pro důchodce, kteří zůstanou často bez sedadla? Uchytí se projekt v praxi?
Zdroj:
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-stredocesky-kraj-primestske-prazske-linky-zavadi-novy-system-nastupovani-ma-zamezit-zpozdenim-40523435