Článek
Dýško je odměnou pro obsluhu. Zákazník formou dýška děkuje své obsluze za to, jaké dostal služby, za komunikaci a přístup.
Proto je zcela logické a na místě, že vůle zákazníka dát odpovídající dýško bude odpovídat tomu, jak se obsluha chovala.
Ideál je 10 %, ale může být i více
Byl číšník neurvalý a raději se díval do svého mobilu, než aby vás obsloužil? Potom si jeho kyselého obličeje poté, co mu nedáte dýško, nemusíte všímat.
Jak ale určit výši dýška, když vše proběhne dle vašich představ? Webové stránky Restaurant Academy uvádí jako minimální výši 10 % utracené částky.
A pokud jste byli více než spokojení, můžete ocenit práci obsluhy výší dýška až 25 %.
„Realita je někde mezi čtyřmi až sedmi procenty z obratu,“ řekla pro Aktuálně Šárka Hamanová, mluvčí Ambiente.
Platby kartou dýškům nepřejí
Většina zákazníků si uvědomuje, že dýška jsou pro obsluhu důležitá. Jejich platy jsou často nižší a je to právě dýško, které jim významně plat navyšuje.
Je to pro ně vlastně i motivace, aby se o to více snažili být k zákazníkům co nejochotnější.
Jenže právě výše zmíněné dilema ohledně výše dýška často zákazníky vede k tomu, že žádné dýško nedají.
V mnohém tomu napomáhá i platba kartou, kdy zákazník jen přiloží kartu k terminálu a neřeší dýško.
„Platby kartou rozhodně negativně ovlivňují dávání spropitného,“ uvedl pro Aktuálně číšník Karlínské pivnice David Dolejš.
V zahraničí to často vyřeší za vás
Například v Japonsku dýškem naopak urazíte, takže zde se nemusíte bát, zda dáte správné spropitné.
Ve Francii pak na účtence často najdete částku navíc, která je právě již zmíněným spropitným a vy tak nemusíte platit nic navíc.
Ohledně spropitného mám osobně ráda Itálii, protože jejich coperto považuji za skvělý krok.
Když v Itálii navštívíte restauraci, na jídelním lístku najdete, kolik činí coperto za osobu. Tato částka se pohybuje mezi 1-5 eury.
Čtyřčlenná rodina tedy zaplatí v lepší restauraci 20 eur jen za to, že je obsluha usadí ke stolu. Zdá se vám to jako vysoká částka?
Anketa
Stanovit dýško pevně?
Ano, na naše poměry a zvyky je to hodně peněz, ale když poté porovnáte kvalitu služeb během obsluhování u nás a v Itálii, tak pochopíte, proč je coperto důležité.
Obsluha v Itálii je milá, ochotná a vždy nápomocná. Jak by také ne, když pak dostane skoro 1 000 Kč jen za obsluhu vašeho stolu. A to pak dává více než velkou motivaci k tomu, aby zákazník odcházel spokojený a vrátil se i další den.
U nás by takto vysoká částka neprošla, ale věřím, že stanovení 10 % z utracené částky, které by se automaticky k útratě připočítaly, by mnohým zákazníkům usnadnilo jejich dilema.
Další možností by pak bylo právě italské obslužné, kdy byste mělo stanoveno, že v restauraci zaplatíte například 100 Kč / osobu za usazení ke stolu.
Myslíte si, že by to byl krok dobrým směrem? Hlasujte v přiložené anketě.
Zdroje: Restaurant Academy, Aktuálně