Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Spádová turistika jako problém nezodpovědných rodičů? Naopak! Zodpovědní rodiče řeší problém státu

Foto: Shutterstock.com

Děti ve škole

Spádovost a zase ta spádovost. Téma, které se každý rok objeví, vyvolá emoce a zase odejde. Dle mnohých za problémy spádové turistiky mohou rodiče. Já si myslím, že za to může špatně nastavený systém státních škol.

Článek

Ano, jsem jeden z těch rodičů, kteří nadávají na spádovost základních škol. Primárně chápu, proč je spádovost nutná, ale školní systém by tedy měl být nastavený jinak.

Proč jsou školy s bonusem?

Jestliže je základní škola spádová, tak proč školy nabízejí různá rozšíření výuky? Proč je nějaká základní škola „jen“ základní školou, jiná má rozšířenou výuku jazyků, další je matematická nebo dokonce se zaměřením na IT?

Co když moje dítě není matematicky nadané a spádově patří do matematické školy? Nebo nechci, aby moje dítě mělo nějaké počítačové vzdělání nad rámec hodin. Jazyky také nejsou pro každé dítě, ačkoliv jsou v dnešní době spíše výhodou.

A nebo naopak. Co když nechci, aby moje dítě chodilo na běžnou základní školu, která nenabízí nic navíc, když bych raději rozšířené jazykové vzdělání?

Jsem kvůli tomu špatný rodič, že nechci své dítě vytavit něčemu, co se mi nelíbí?

Spádová turistika a dva pohledy

A tak se tu zrodil takový nešvar jménem spádová turistika a rozdělil rodiče na dva tábory. Jedni nadávají, že se na jejich spádové škole musí losovat, protože je více spádových dětí, než tam skutečně bydlí. A já je chápu.

Mám školu hned vedle baráku, ale moje dítě nebylo vylosované a musí na jinou školu? A dítě z druhé strany Prahy se na školu dostalo. Samozřejmě, že je to postavené na hlavu.

Na druhou stranu tato situace nastává u těch škol, které jsou v něčem výjimečné a jedná se tak o školy, kam rodiče chtějí děti dát. V ten daný moment se takový spádový rodič nemusí zajímat o jiné možnosti a na školu samozřejmě chce.

Kdyby ale měl vedle baráku školu, která je vyhlášená tím, že jsou tam výchovné problémy a děti se pak špatně dostávají na střední školy, tak by ten stejný rodič, co nadává na spádovou turistiku, hledal jiné možnosti, a nakonec by také stál na matrice a přepisoval bydliště. Tím jsem si jistá.

Navíc bych ráda zmínila i takovou drobnost, jakou je určování spádovosti. Není totiž výjimkou, že se spádové ulice mění podle toho, jaký zastupitel zrovna sedí na úřadě a kam chce, aby spadalo jeho dítě.

Jiné vysvětlení, proč ulice vedle jedné základní školy spadá pod jinou, kilometr vzdálenou, základku, která je vyhlášená, mě totiž nenapadá.

Řešením není zákaz

Za mě tedy není řešením spádové turistiky, že zahltíme OSPOD tím, že budou kontrolovat, zda na dané adrese opravdu rodina bydlí. Ani tím, že zahltíme úřady nějakými seznamy, od kdy dané dítě někde bydlí.

Tohle vyřeší pouze celková systémová změna. Buď budou všechny školy nabízet stejné vzdělání bez přidané hodnoty, nebo je na čase přijmout spádovou turistiku jako běžnou součást zápisů.

Doba, kdy rodiče vzdělání dětí moc neřešili a dali ho prostě na tu školu, která byla nejblíže, je už dávno za námi. Jen ten náš školský systém tuto změnu zatím nezaznamenal

A protože sama vím, jak výběr dobré základní školy může ovlivnit následné vzdělávání, chci pro své dítě to nejlepší.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz