Článek
Krásná fotka narozeného miminka včetně cedulky z porodnice? Právě jste všem sdělili, kdy a kde se vaše děťátko narodilo.
Fotka z prvního dne ve školce? Pokud nemáte správně chráněný účet, právě jste potenciálnímu únosci sdělili, kam vaše dítě chodí do školky.
Už chápete? Nevinné fotky, které mají sloužit jako vzpomínky na velké milníky v životě dítěte, jsou zdrojem velkého množství informací, které mohou být zneužity.
Jaká jsou největší rizika?
Fotografie dětí mohou být staženy a zneužity, například v případech tzv. digitálního únosu. Zde útočníci vytvářejí falešné profily, kde se vydávají za děti, což může vést k nebezpečným interakcím.
Internet má dlouhou paměť a jednou zveřejněné informace mohou zůstat veřejně přístupné dlouhá léta. V budoucnu mohou fotografie ovlivnit například zaměstnání, osobní vztahy nebo jiné aspekty života dětí.
I zabezpečené účty na sociálních sítích mohou být hacknuty, což znamená, že citlivé informace včetně fotek dětí mohou skončit v nesprávných rukou. Některé sociální sítě také shromažďují a prodávají data pro reklamní účely, což dále ohrožuje soukromí
Sdílené fotografie nebo komentáře mohou být v budoucnu zneužity ke kyberšikaně nebo způsobit sociální tlak na děti.
Varování od Elly
Na nebezpečí spojené se sdílením fotek dětí upozorňuje sugestivní video Nachricht von Ella (Zpráva od Elly), které připravila německá společnost Deutsche Telekom (mateřská společnost T-Mobile).
Musím říct, že jsem byla jednou z těch, kdo si moc nedával pozor, kde a co sdílím. Shlédnutí tohoto videa mi v mnohém otevřelo oči a určitě stojí za shlédnutí. O co v něm jde?
Devítiletou Ellu postaršila umělá inteligence a mluví ke svým rodičům, kteří sdíleli její fotky. U jednotlivých fotek uvádí, jak přesně tyto fotky mohou být zneužity.
Ve videu se uvádí, že 8 z 10 rodičů jsou na sítích sledováni někým, koho v životě nepotkali. Podle serveru Aktuálně platí tento údaj i pro Českou republiku.
„Na odpovědné nakládání s citlivými údaji online upozorňujeme naše zákazníky v Česku již dlouho. Přidat možnost konkrétně vizuálně poukázat, jaké nové hrozby může sdílení privátního obsahu přinést například v souvislosti s využíváním umělé inteligence, je dalším krokem v rámci edukace, které se intenzivně věnujeme,“ uvedl ke kampani Maximiliano Bellassai, Chief Commercial Officer, T-Mobile Česká republika.
Češi jsou nepoučitelní
V České republice se tématem sdílení fotek dětí zabýval výzkum Univerzity Palackého v Olomouci a společnosti O2 Czech Republic Rodič a rodičovství v digitální éře.
Ze vzorku 1 000 rodičů jich 74 % přiznalo, že sdílí fotografie svých dětí a 5 % dokonce uvedlo, že nemají účet chráněný. Pětina rodičů pak sdílí obsah, na kterých jsou jejich děti částečně obnaženy. Skoro 4 % respondentů pak přiznalo, že sdílí dokonce nahé fotografie svých dětí.
A právě tito rodiče by si měli video pouštět klidně každý den. Emotivní záběr na plačící Ellu, která trpí kvůli rozhodnutí svých rodičům, je totiž velmi silným zážitkem.