Článek
I dobro potřebuje marketing.
Je to staré jako lidstvo samo. Už pračlověk, když chtěl vztyčit menhir, musel se zeptat souseda, jestli nepřihodí pazourek. A soused se zeptal: „Na co to bude?“ A když se dozvěděl, že na obřad ke Slunci, řekl: „Na tohle dám. Ale ať to neskončí jako loni – s medvědem v ohni a ženskými v potoce!“
A tak to začalo.
Je to zvláštní řemeslo – chodit po lidech a prosit, aby se něco krásného mohlo stát. Někdo tomu dnes říká fundraising – slovo kulaté, cizí, jako z výlohy, co svítí víc, než by měla. Já tomu říkám kloboučnictví. A těm, kdo to dělají, kloboučníci.
Vždyť je to vlastně stará prostá lidská potřeba – postavit, zasadit, nechat vyrůst něco, co pohladí. Jenže krásné věci nerostou z ničeho. Potřebují čas, ruce – a taky pár drobných.
A tak kloboučník vezme klobouk. Ne aby ho nosil na hlavě, ale protože s ním půjde tiše od dveří ke dveřím, od srdce k srdci, a bude doufat. Ne ve štědrost – ta je vrtkavá. Ale v pochopení. V to tiché „ano“, které někdy šeptne pohled, jindy přikývne, občas rozevře dlaň.
Jsou tací, co dají rádi. Jsou i tací, co dají, ale u toho se zatváří, jako by je to bolelo. A pak jsou tací, co řeknou: „Skvělý nápad! Až to budete mít hotové, dejte vědět – rádi se přidáme.“ To je jako říct tonoucímu: „Až se naučíš plavat, půjčím ti kruh.“
Jsou dny, kdy se klobouk vrací prázdný. A kloboučník si říká, jestli lidé ještě věří na společné sny. Ale pak přijde jedno prosté „děkuji“. Jedno: „Já sám bych to nezvládl, ale když vy do toho jdete…“ A člověk cítí, že v tom klobouku neleží jen peníze – ale i důvěra.
Tihle kloboučníci nejsou žebráci ani obchodníci. Jsou to poslové nehotových věcí. Ti, co věří, že krása a dobro se mohou stát, když se na chvíli spojí lidská vůle a ochota pustit z ruky kousek vlastního pohodlí.
Neziskovky to znají. Jsou to ti tiší dělníci dobra, co večer píšou granty a ráno rozdávají polévku, co učí děti, o které se nikdo nehlásí, co opravují svět neviditelnými stehy. A občas jim dojdou nitě. Tak vezmou ten pomyslný klobouk – a jdou.
Od dveří ke dveřím. Od srdce k srdci.
Možná je to bláhové. Ale co jiného je naděje než krásně bláhová víra, že svět může být o kousek lepší, když se do něj přihodí trocha dobré vůle, pár korun. A tak chodí – kloboučníci, poslové věcí nehotových – s prázdným kloboukem a plným srdcem. A když někde někdo přihodí víc než jen minci – třeba víru, třeba úsměv – začnou ty neviditelné stehy znovu držet svět pohromadě.
Poznámky pod čarou
Zde je výběr doporučených knih o fundraisingu, mohou být užitečné pro organizace i jednotlivce hledající inspiraci a praktické rady.
Literatura
Mezinárodní autoři
https://opengrants.io/top-10-best-books-for-fundraising-nonprofits-you-need-to-read/?utm_source=chatgpt.com
Čeští autoři
https://www.knihydobrovsky.cz/e-kniha/fundraising-231334674?utm_source=chatgpt.com
https://www.knihydobrovsky.cz/kniha/profesionalni-fundraising-612543?utm_source=chatgpt.com
https://www.grada.cz/public-relations-fundraising-a-lobbing-pro-nez-%281%29-6985/?utm_source=chatgpt.com