Článek
Tento blog vznikl z útržků diskuse během popíjení zlatavého moku v líbezné hospůdce někde v Praze.
Jedině v Česku můžete být úspěšným autorem bestsellerů – a přesto chudým spisovatelem.
Čeští nakladatelé dokázali vytvořit ekonomický model, v němž je hlavní tvůrce hodnoty – tedy autor – poslední na seznamu těch, kdo z něj něco mají.
V Česku jsou někteří nakladatelé velmi bohatí, ale bohaté spisovatele bychom tu hledali marně.
Česko je zvláštní místo. Můžete si tu číst o autorovi, který prodává po desetitisících, zatímco v děravých kapsách hledá pár drobných na suchý rohlík. Nakladatel se usmívá a hoví si v luxusní kanceláři. Spisovatel přemýšlí, jestli si tento měsíc může dovolit novou klávesnici.
Jak je to možné? Inu, nakladatel vlastní divotvorný papyrus, kterému se říká „autorská smlouva“ – magický zázračný dokument, jenž jasně uvádí, že spisovatel dostane tak akorát, zatímco zbytek příjmů z knihy spolkne nakladatel. „Ale vždyť tě to přece baví!“ nebo „Česko je malý trh!“ či „Podmínky trhu a autorský honorář jsou spojité nádoby!“ – to jsou věty, které autor slýchá pokaždé, když se diví, proč mu za bestseller přistane na účtu jednou za rok pár tisícovek. Inu, jistě, autora psaní baví. Ale nakladatele evidentně baví ještě víc – protože mu bestseller přináší zisk a živí ho.
V Česku si úspěšný autor vilu ani pěkné auto jako ti v zahraničí určitě nekoupí. Bohatý český nakladatel vytváří takové podmínky, které by on sám, kdyby mu někdo nabídl podobný obchod, nikdy nepřijal.
Bohatý český nakladatel je vskutku vynalézavý byznysmen
Dokázal vytvořit systém, v němž je kniha výnosným podnikáním – ale nikoli pro toho, kdo ji napsal. Napadá mě příměr: Je to podobné, jako kdyby kuchař, kvůli němuž lidé chodí do restaurace, protože vaří výborně, dostal z tržby jen pár stovek, zatímco majitel podniku, který by bez něj prodělal i kalhoty, si kupuje vilu a drahé auto. Když kuchař požádá o vyšší plat, dostane odpověď: „Je to můj podnik, ty můžeš být rád, že vaříš!“ A tak kuchař druhý den podá výpověď a otevře si vlastní restauraci.
Bohatý nakladatel dokázal vytvořit ekonomický model, kde hlavní tvůrce hodnoty – tedy autor – je poslední na seznamu těch, kdo z něj něco mají. Před ním jsou tiskárny, distributoři, knihkupci, marketingová oddělení, účetní, právníci, editoři, redaktoři, korektoři, grafici…
Bohatý nakladatel [1] vydává pouze bestsellery, u kterých má jistý zisk, což je pochopitelné. Ale co má z toho autor?
Úspěšný autor v Česku má mít hlavně pocit. Pocit, že jeho bestseller je na pultech knihkupectví, že se prodává, že se čte, že na něj píšou pochvalné ódy a recenze. Což je přece ta největší odměna! A pokud by snad uvažoval o něčem tak přízemním, jako je autorský honorář – fujky, fujky, peníze! Měl by se nad sebou vážně zamyslet. Psaní přece není obchod, ale poslání, že? Fujky, jak může něco tak ošklivého autora vůbec napadnout!
Bohatý nakladatel si pečlivě vybírá pouze knihy, u kterých má naprostou jistotu, že přinesou zaručený příjem. Logicky – proč by riskoval? Riskování je cesta do pekel, krachu a bídy! Kolik jen zná příběhů o neúspěšných nakladatelích! Zatímco on se těší na jistý zisk, autor bestselleru se probírá z šoku. Kolik vlastně dostane? Inu, smlouva říká, že procenta z prodeje. Krásná, malá, skromná procentíčka. Spočítejme si to na příkladu: kniha stojí 300 korun, autor má 10 %, což znamená… ano, dostane třicet korun za výtisk! Pokud se prodá 10 000 kusů, vydělá fantastických 300 000 korun – před zdaněním. Skvělé! Až na to, že tahle částka je rozložená na pět, ale klidně i více let.
Autor bestselleru si může tak na uklidněnou akorát opakovat mantru: „Jsem spisovatel!“ Ovšem jen do chvíle, než přijdou složenky a on si uvědomí, že aby si udržel střechu nad hlavou, musel by vydat deset bestsellerů ročně… A tak mu nezbývá, než se poohlížet po trvalém zaměstnání.
No dobře, ještě existují dvě možnosti: nakladatel prodá jeho dílo do zahraničí, nebo že se z knihy natočí filmový trhák. Pak teprve budou velké peníze! No… tedy velké pro nakladatele. Autor z toho dostane další drobné a pár přátelských rad.
A tak zatímco nakladatel vesele vydává s jistým ziskem, autor bestselleru žije v nejistotě, zda mu jeho spisovatelská kariéra přinese něco víc než jen ohnutá záda a sbírku odmítnutých žádostí o granty.
Čtěte blog Suscitatora na Médium.cz
Poznámky pod čarou
[1] Česká nejbohatší nakladatelství generovala celkový obrat cca 8 miliard 400 mil. za rok 2023. Zdroj: Svaz českých knihkupců a nakladatelů https://www.sckn.cz/document/download/b9aaa23d7e6cd027bd2721fb3101fcd5/