Vědci pátrali po důvodu zápachu kočičího značkování, aby pomohli chovatelům

Foto: Svet2000 / Unsplash

Kočky jsou oblíbenými mazlíčky, přesto je tady něco, co nám velmi vadí. Patří to k jejich přirozenému chování. Řeč je o značkování teritoria pomocí moči na svislé povrchy, jako jsou stěny a nábytek.

Proč to kočky dělají, je zřejmé, ale proč má jejich moč rozstříkaná po našem domově tak agresivní pižmo? Přestože značkování hraje ve světě koček zásadní roli, podle studie publikované v časopise Journal of Chemical Ecology často představuje pro majitele domácích mazlíčků problémy kvůli svému silnému a štiplavému zápachu.

Pozoruhodné je, že moč, kterou kočky používají ke značkování, má pro lidský čich štiplavější zápach než moč, kterou cítíme v jejich záchodcích. I když se má za to, že moč ke značkování obsahuje další chemikálie, které mohou pocházet ze sekretů análního vaku, vědecké důkazy, které to podporují, zůstávají nejasné.

Výzkumníci z Japonska se rozhodli, že na to přijdou. Zpočátku porovnávali chemické profily těkavých organických sloučenin emitovaných z rozprášené moči, normální moči a moči z močového měchýře odebrané pomocí ureterálních katétrů. Chemické analýzy odhalily vysoký stupeň podobnosti v těchto profilech u stejných jedinců. Analýzy podle chování dále prokázaly, že kočky vnímaly vystříknutou moč a moč zbývající v močovém měchýři po značkování jako podobné pachy, zatímco pachy moči jiné kočky byly vnímány jako odlišné. Podle profesora Masao Miyazakiho, vedoucího výzkumného projektu, údaje naznačují, že značkovací moč pochází z moči močového měchýře bez suplementace chemikáliemi z jiných sekrečních žláz.

Vzhledem k vysokému stupni podobnosti profilů těkavých chemikálií vědci zkoumali, proč značkovací moč vydává štiplavý zápach z jiné perspektivy. Zjistili, že vzorky kočičí moči snadno přilnuly k vnitřnímu povrchu plastových stříkaček, když je přenášeli do skleněných lahviček pro analýzu těkavých látek v moči. „Toto pozorování nás přimělo prozkoumat základní mechanismy,“ řekla Reiko Uenoyama, první autorka studie.

Před dvaceti lety profesor Miyazaki zjistil, že zdravé kočky vylučují značné množství proteinu z moči zvaného cauxin (japonsky zvědavost), který přispívá k produkci sírových pachových látek, které jsou odpovědné za výrazný kočičí zápach. „Obecně platí, že smáčitelnost kapaliny na pevném povrchu se zvyšuje se snižujícím se povrchovým napětím. Na základě těchto poznatků jsme předpokládali, že vysoká koncentrace proteinu v kočičí moči může snížit povrchové napětí kočičí moči, čímž se zvýší emise těkavých látek na velké vertikální ploše, po které byla moč rozprostřena po moči,“ řekl Uenoyama.

Jak se očekávalo, povrchové napětí bylo sníženo se zvyšujícími se koncentracemi močového proteinu cauxinu. Při stejné koncentraci proteinu byla smáčitelnost vyšší v roztoku cauxinu než v kontrolním roztoku obsahujícím albumin, hlavní protein obsažený v krvi savců.

Při srovnání povrchového napětí kočičí moči s bílkovinami a bez nich potvrdili, že moč s bílkovinami vykazovala výrazně nižší povrchové napětí než moč deproteinovaná.

V jejich pozorováních byly vonné látky zodpovědné za výrazný kočičí pach zjistitelné v umělé miniaturní zahradě navržené tak, aby napodobovala přírodní prostředí, ve kterém byl umístěn blok postříkaný kocouří močí.

S úlevou lze říci, že kočičí značkovací moč pochází výhradně z močového měchýře, bez jakéhokoli přispění jiných sekretů. Specifická bílkovina v moči, cauxin, hraje klíčovou roli ve značení pachů tím, že nejen produkuje zápach specifické pro kočky, ale také zvyšuje emise těkavých chemikálií v moči zvýšením smáčivosti rozprášené moči. Tato studie může poskytnout pohled na řešení zřetelného zápachu spojeného s rozstřikovanou močí.

-abr-

Článek byl upraven z tiskové zprávy AAAS. Studie byla publikovaná v Journal of Chemical Ecology pod značkou DOI 10.1007/s10886-024-01490-1.