Vědec objevil vzácnou evoluci probíhající u netopýrů v reálném čase

Foto: Svet2000 / Pixabay

Ilustrační foto

Stejné druhy, různé velikosti. Výzkumník z Melbournské univerzity zaznamenal vzácný evoluční fenomén, který se rychle odehrává v reálném čase u netopýrů žijících na Šalamounových ostrovech.

Doktor Tyrone Lavery, v článku publikovaném v časopise Evolution, uvádí, že dvě skupiny netopýrů s velmi rozdílnými velikostmi těla, o kterých se předpokládalo, že jsou samostatnými druhy, jsou příkladem vzácného typu paralelní evoluce.

Paralelní evoluce je, když různé populace žijící v podobných na sobě nezávislých prostředích, vyvíjejí podobné rysy.

Menší netopýři, Hipposideros diadema, se vyskytují na šesti hlavních ostrovech a mnoha menších ostrůvcích. Vyskytují se také běžně v jihovýchodní Asii, Papuy-Nové Guinei a části severní Austrálie.

Mnohem větší netopýři, byli pojmenováni v roce 1905 jako H. dinops, nebo netopýr divoký listonosý. Tito se vyskytují pouze na Šalamounových ostrovech. Tyto dvě velikosti netopýrů žijí společně na většině ostrovů, které mají všechny podobné zalesněné prostředí.

Foto: Svet2000 / TYRONE LAVERY / Tiskový zdroj

Srovnání velikosti těla menšího netopýra Hipposideros diadema a většího H. dinops.

„Ačkoli mají velmi rozdílné velikosti, DNA netopýrů je velmi podobná.“ Ale používají velmi odlišné frekvence sonaru a také pravděpodobně jedí jinou potravu. A i když spolu žijí ve stejné jeskyni, nekříží se. To je důvod, proč nikdo nikdy nezpochybňoval, že šlo o různé druhy,“ řekl Dr. Lavery.

Doktor Lavery dále uvedl, že navzdory jejich nezávislému původu se každá skupina větších netopýrů vyvinula tak, aby vypadala stejně a v průměru vážila více než dvojnásobek hmotnosti malého netopýra. „Náš výzkum naznačuje rychlou a opakovanou evoluci netopýrů s větším tělem z netopýrů menších, přičemž každá z nich proběhla nezávisle na oddělených ostrovech,“ řekl.

„Když jsme vytvořili rodokmeny pomocí DNA, zjistili jsme, že to, co jsme považovali za jeden druh velkého netopýra na Šalamounových ostrovech, byl ve skutečnosti případ, kdy se větší netopýři vyvinuli z menších druhů na různých ostrovech,“ řekl.

Tento typ paralelní evoluce pocházející z oddělených populací stejného druhu byl v akci pozorován pouze několikrát a předpokládá se, že je to poprvé, kdy byl zdokumentován v reálném čase.

Paralelní evoluce byla nalezena v částech světa, kde jsou populace geograficky oddělené, ale žijí v podobných prostředích, jako jsou různé ostrovy nebo jezera.

Jedním z běžných typů paralelní evoluce je konvergentní evoluce. Například thylacines a vlci jsou dva samostatné druhy s různým původem, které se vyvinuly odděleně, aby vypadaly podobně. Ale Dr. Lavery řekl, že je vzácné vidět dvě izolované populace stejného druhu procházet stejným evolučním procesem.

„Něco velmi silného tlačí na tyto velké netopýry a je to dost silné na to, aby se to stalo několikrát na různých ostrovech.“ Myslíme si, že tito větší netopýři se mohou vyvíjet, aby využili kořisti, kterou menší netopýři nežerou. I když by se pravděpodobně mohli křížit, z nějakého důvodu to nedělají,“ řekl.

Foto: Svet2000 / Tyrone Lavery / Tiskový zdroj

H.diadama

Na ostrovech jsou sonarové frekvence větších netopýrů nižší a vhodné k lovu větší kořisti, zatímco menší netopýři používají vyšší frekvenci. To pravděpodobně znamená, že větší netopýři jedí větší hmyz nebo dokonce žáby, řekl Dr. Lavery.

„Postupem času mohla být větší velikost těla součástí behaviorálních a fyzických adaptací potřebných k lovu větší kořisti.“

„Evoluci můžeme považovat za velmi pomalý proces, ale může k němu dojít rychle, když jsou správné podmínky. A stejně tak dvě skupiny, které se oddělí a přestanou se křížit, mohou se začít vyvíjet různými cestami,“ řekl.

-pto-

- - - - - - -

Článek byl upraven z tiskové zprávy AAAS, studie byla publikovaná v časopise Evolution s otevřeným přístupem.