Vykopávky odkryly fosilie obřích klokanů vážících až 170 kilogramů

Foto: Svet2000/Pixabay

Podle nové studie publikované v Eureka Alert, paleontologové z Flindersovy univerzity, popsali tři nové neobvyklé druhy obřích fosilních klokanů z Austrálie a Nové Guineje a zjistili, že jejich tvar, výskyt a způsob skákání jsou rozmanitější, než se dosud předpokládalo.

Tři nové druhy patří k vyhynulému rodu Protemnodon, který žil v období před přibližně 5 miliony až 40 000 lety. Jeden z nich je přibližně dvakrát větší než největší dnes žijící klokan rudý. Výzkum navazuje na objev několika kompletních koster fosilních klokanů z jezera Callabonna v suché jižní Austrálii z let 2013, 2018 a 2019. Tyto výjimečné fosilie umožnily vedoucímu výzkumníkovi Dr. Isaacu Kerrovi, tehdy ještě doktorandovi, rozluštit téměř 150 let trvající hádanku kolem identity druhů rodu Protemnodon.

Protemnodon vypadal podobně jako klokan šedý, ale byl obecně zavalitější a svalnatější. Zatímco některé druhy vážily kolem 50 kg, jiné byly mnohem větší než kterýkoli žijící klokan. Jeden z nových druhů pojmenovaných v rámci nejnovější studie, Protemnodon viator, byl však mnohem větší a vážil až 170 kg. To je asi dvakrát více než největší samci klokana rudého.

Protemnodon viator byl dobře přizpůsoben svému suchému prostředí ve střední Austrálii a žil v podobných oblastech jako dnešní klokani rudí. Byl to klokan s dlouhými končetinami, který dokázal poměrně rychle a efektivně skákat. Jeho jméno viator znamená latinsky „cestovatel“ nebo „poutník“.

Australští vědci objevili další dva nové druhy, Protemnodon mamkurra a Protemnodon dawsonae a zároveň se vrátili k práci dřívějších badatelů včetně britského přírodovědce Sira Richarda Owena, který ve viktoriánské Anglii zavedl termín „dinosaurus“.

První druhy rodu Protemnodon popsal v roce 1874 britský paleontolog Owen, který se řídil tehdy běžným přístupem a zaměřil se především na fosilní zuby. Mezi zuby svých exemplářů viděl drobné rozdíly a popsal šest druhů rodu Protemnodon. Následné studie některé z těchto raných popisů zpochybnily, nicméně nová studie Flindersovy univerzity souhlasí s jedním z jeho druhů, Protemnodon anak. Tento první popsaný exemplář, nazývaný holotyp, je stále uložen v Přírodovědném muzeu v Londýně.

Dr. Kerr říká, že se dříve předpokládalo, že někteří nebo všichni zástupci rodu Protemnodon byli čtyřnožci. „Naše studie však naznačuje, že to platí pouze pro tři nebo čtyři druhy rodu Protemnodon, které se mohly pohybovat podobně jako quokka nebo potoroo, tedy někdy se pohybovat po čtyřech a jindy poskakovat po dvou nohách.

„Nově popsaný Protemnodon mamkurra je pravděpodobně jedním z nich. Velký, ale silně kostnatý a robustní klokan se pravděpodobně pohyboval poměrně pomalu a nevýkonně. Možná skákal jen výjimečně, snad jen když se lekl.“

Foto: Svet2000 / Flinderská universita / Tiskový zdroj

Paleontolog Dr Isaac Kerr zobrazuje fosilní čelist obřího klokana  Protemnodon viator a mnohem menší čelist největšího žijícího klokana, klokana červeného.

Dr. Kerr říká, že nejlepší fosilie tohoto druhu pocházejí z jeskyně Green Waterhole v jihovýchodní části Jižní Austrálie, na území kmene Boandiků. Jméno druhu, mamkurra, vybrali boandičtí stařešinové a jazykoví odborníci z Burrandies Corporation. Znamená „velký klokan“.

Je neobvyklé, že jediný rod klokanů žije v tak rozmanitých prostředích, říká. „Například je nyní známo, že různé druhy Protemnodonů obývaly širokou škálu stanovišť, od vyprahlé střední Austrálie po zalesněné hory Tasmánie a Nové Guineje s vysokými srážkami.“

Foto: Svet2000 / Flinderská universita / Tiskový zdroj

Umělecký dojem z nově popsaného fosilního druhu Protemnodon viator a jeho příbuzného Protemnodon anak ve srovnání v měřítku s žijícím klokanem červeným a klokanem šedým východním.

Třetí z nových druhů, Protemnodon dawsonae, je znám z menšího počtu fosilií než zbylé dva a je spíše záhadou. S největší pravděpodobností to byla násypka střední rychlosti, něco jako klokan z bažin. Název mu byl dán na počest výzkumné práce australské paleontoložky Dr. Lyndally Dawsonaové, která studovala systematiku klokanů a fosilní materiál z ‚Big Sink‘, části Wellington Caves v NSW, odkud je tento druh většinou znám. Aby doktor Kerr shromáždil data pro studii, navštívil sbírky 14 muzeí ve čtyřech zemích a prostudoval „takřka každý kousek Protemnodonu, který existuje“.

„Vyfotografovali jsme a naskenovali v 3D přes 800 vzorků shromážděných z celé Austrálie a Nové Guineje, provedli jsme měření, porovnali a popsali je. Byla to docela těžká práce.

„Je to tak dobrý pocit, mít to konečně na světě, po pěti letech výzkumu, 261 stránkách a více než 100 000 slovech. Opravdu doufám, že to pomůže k dalším studiím Protemnodona, abychom mohli zjistit více o tom, co tito klokani dělali.

Zatímco  fosilie Protemnodonů jsou v Austrálii poměrně běžné, historicky byly nalezeny „izolované“, nebo jako jednotlivé kosti bez zbytku zvířete. To v minulosti bránilo paleontologům při studiuProtemnodona, takže bylo obtížné říci, kolik druhů tam bylo, jak je rozlišit a jak se druhy lišily velikostí, zeměpisným rozsahem, pohybem a adaptacemi na jejich přirozené prostředí.

Foto: Svet2000 / Flinderská universita / Tiskový zdroj

Téměř kompletní fosilní kostra vyhynulého obřího klokana Protemnodon viator z jezera Callabonna, chybí jí jen pár kostí z ruky, nohy a ocasu.

Asi před 40 000 lety všichni Protemnodoni na pevninské Austrálii vyhynuli, možná ještě chvíli přetrvávali na Nové Guineji a v Tasmánii. K tomuto vyhynutí došlo navzdory jejich rozdílům ve velikosti, přizpůsobení, stanovišti a geografickém rozsahu.

Z dosud nejasných důvodů se totéž nestalo mnoha podobným a blízce příbuzným zvířatům, jako jsou wallaros a šedý klokani. Na tuto otázku může brzy odpovědět další výzkum, kterému částečně napomáhá tato studie.

„Zkameněliny tohoto rodu jsou velmi rozšířené a nacházíme je pravidelně, ale častěji si nemůžete být jisti, na který druh se díváte.“ Tato studie může výzkumníkům pomoci cítit se jistější při práci s Protemnodonem .

Článek byl upraven z tiskové zprávy AAAS.