Zkoumání vlivu meziplanetárního prostoru na asteroidu Ryugu a dopadu hvězdného prachu na raketoplány

Foto: Svet2000 / Unsplash

Analýza vzorků získaných z asteroidu Ryugu sondou Hayabusa2 Japonské kosmické agentury odhalila nové poznatky o magnetickém a fyzikálním prostředí meziplanetárního prostoru.

Podle Eureka Alert, sonda Hayabusa2 dorazila k asteroidu Ryugu 27. června 2018, během dvou krátkých přistání odebrala vzorky a poté je v prosinci 2020 vrátila na Zemi. Sonda nyní pokračuje ve své cestě vesmírem a v letech 2029 a 2031 plánuje pozorování dalších dvou asteroidů.

Při výzkumu byly použity elektronové vlny pronikající do vzorků k odhalení detailů jejich struktury a magnetických a elektrických vlastností, což je technika zvaná elektronová holografie.

Výsledky studie, kterou provedl profesor Yuki Kimura z univerzity Hokkaido a spolupracovníci z dalších 13 japonských institucí, byly zveřejněny v časopise Nature Communications.

Foto: Svet2000 / Yuki Kimura / Tiskový zdroj

Ilustrace koncepční studie.

Jednou z výhod odběru vzorků přímo z asteroidu je, že vědcům umožňuje zkoumat dlouhodobé účinky působení kosmického prostředí. „Sluneční vítr“.

Tedy vysokoenergetické částice ze Slunce a bombardování mikrometeoroidy způsobují změny známé jako kosmické počasí. Tyto změny není možné přesně studovat pomocí většiny vzorků meteoritů, které přirozeně dopadají na Zemi, částečně kvůli jejich původu z vnitřních částí asteroidu a také kvůli účinkům jejich ohnivého sestupu atmosférou.

Podpisy vesmírného zvětrávání, které jsme detekovali přímo, nám umožní lépe porozumět některým jevům vyskytujícím se ve Sluneční soustavě. V budoucí práci by naše výsledky mohly také pomoci odhalit relativní stáří povrchů na tělesech bez vzduchu a pomoci při přesné interpretaci dat dálkového průzkumu získaných z těchto těles.
říká Kimura

Vysvětluje, že síla magnetického pole v rané sluneční soustavě klesala s formováním planet a měření zbytkové magnetizace na asteroidech může odhalit informace o magnetickém poli ve velmi raných fázích sluneční soustavy.

Jedním zvláště zajímavým zjištěním bylo, že malá minerální zrna nazývaná framboidy, složená z magnetitu, formy oxidu železa, zcela ztratila své normální magnetické vlastnosti. Výzkumníci předpokládají, že to bylo způsobeno kolizí s vysokorychlostními mikrometeoroidy o průměru 2 až 20 mikrometrů.

Framboidy byly obklopeny tisíci nanočásticemi kovového železa. Budoucí studie těchto nanočástic doufejme odhalí poznatky o magnetickém poli, které asteroid zažíval po dlouhou dobu.

„Ačkoli je naše studie primárně zaměřena pro základní vědecké porozumění, mohla by také pomoci odhadnout stupeň degradace, který pravděpodobně způsobuje kosmický prach, který vysokou rychlostí dopadá na robotické nebo pilotované kosmické lodě,“ uzavírá Kimura.

-jan ondra-

Článek byl upraven z tiskové zprávy AAAS, vědecká studie byla publikována v časopise Nature Communications s otevřeným přístupem.