Hlavní obsah
Názory a úvahy

Tramping na Kokořínsku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Tomáš Stejskal

Poštovní schránky, železná závora přes dveře a uvnitř pěkně betonová podlaha. Takhle to nemá vypadat.

Už dlouhou dobu zuří na Kokořínsku boj o trempské tábořiště. Proč?

Článek

Celou dobu sleduji články o trempingu na Kokořínsku, proč bourat nebo nebourat trempské tábořiště.

Na Kokořínsku jsem od roku 1996 do roku 2002 v místech osady Osinalice dělal hajného. Prošel jsem tento kus nádherné přírody křížem krážem. Objevil jsem zde několik těchto tábořišť jako „myší díra“, „pařezák“, „kajmáno“ atd. Za celou dobu jsem nezaznamenal nějaké ničení okolní přírody nebo lesa. Rád jsem tato tábořiště navštěvoval a pročítal kempovky.

Na Kokořínsko jsem se vrátil v roce 2007, tentokrát do lokality Obrok a okolí jako revírník u Lesů České republiky a v roce 2015 jsem až do roku 2022 pracoval pro nové majitele, kteří skoro můj celý revír získali zpět v restituci, a také lesy v okolí Osinalic. Okolo Obroku se nachází nejvíce těchto tábořišť, ale to jsem tenkrát nevěděl. Můj revír Dubá sousedil s revírem Vlhošť. Opět jsem objevoval tato tábořiště, pročítal kempovky a sledoval, jak vypadá okolí, co se týče pořádku. Už na začátku mého působení u LČR se z Muzea v České Lípě objevila také aktivita na bourání těchto tábořišť. Bylo několik setkání a procházek, kterých se účastnily zástupci CHKO, LČR, muzea a stavebního úřadu po tábořištích na zbourání. Na nic tenkrát nedošlo. Po této aktivitě se však začali ztrácet kempovky a objevovali se na těchto tábořištích informace, jak se ničí archeologická naleziště a podobně. Většina těchto tábořišť byla vždy pěkně uklizená bez nepořádku.

Jak to tak bývá, tak občas se najdou i nezodpovědní turisté, kteří jsou schopni si v těch největších vedrech rozdělat v lese oheň a špatně nebo vůbec ho neuhasit. Bohužel na Obroku řádil několik let palič (nebo více), a ten přidělával mnoho starostí nejen lesníkům, ale také hasičům. Mnohokrát požáry hlásili právě trempové, kteří se nejednou účastnili i hašení. A nebylo to jen co se požárů týče. Opravují dřevěné schody třeba na Čap, sázejí stromky, sbírají odpadky po lese. Nikdo je k tomu nenutí. Nikdy jsem neměl nějaké větší problémy s trempy. Co udělal I. Brezina pro přírodu? Psal na stavební úřad a já se účastnil několika schůzek s úředníky ze stavebního.

Bohužel nastal covid a tenkrát v TV někdo doporučil, ať jdou lidi do lesa na vzduch. Začalo to v lese bohužel vypadat jak v parku. Návštěvníci lesa, kterých bylo hodně a dodnes v lese je, začali chodit všude, a to nejen po lesních cestách, a nejen za světla. Zvýšilo se také množství nepořádku po celém lese. Pak se najednou na internetu objevila stránka se souřadnicemi kempů. Zvýšila se jejich návštěvnost a začal i velký nepořádek. To se hodilo a hodí I. Brezinovi a jemu podobným.

Od roku 2014 jsem zastupoval vlastníky na lesním majetku na Obroku a Osinalice. V roce 2020 jsme ve spolupráci s CHKO zlikvidovali srub „KAJMÁNO“. Nově postavený srub (starý shořel) byl fakt hnus (viz. foto). Několik staveb jsme také ve spolupráci s CHKO zlikvidovali v době, kdy se začali stavět. A za celou dobu se nikdy doopravdy nikdy I. Brezina neobrátil na názor nebo stanovisko vlastníka pozemků, kde se kempy vyskytují. Nevím, co tím I. Brezina sleduje, ale myslím si, že ne blaho přírody. Jsou lidé, kteří se chtějí za každou cenu zviditelnit. A to je asi i tento příklad. To je můj názor. Ať jde I. Brezina mezi trempy a řekne jim do očí, co je špatně. Ale takový hrdina asi není, i když to o sobě píše.

Přečetl jsem několik článků na toto téma. Nejvíce mě oslovil názor skupiny vědců. Nejsem pro budování nových srubů, ale chce to tuhle celou věc rozumně řešit, aby, jak se píše v názoru vědců, neudělalo více škody než užitku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám