Hlavní obsah
Automobily a doprava

Mám FVE a elektroauto, jezdím tedy zadarmo? Zkušenosti po 4 letech

Foto: TDK (s pomocí ChatGPT)

Nabíjení z FVE, generováno s pomocí ChatGPT.

Často se objevují teze, že když si člověk pořídí FVE, tak spolu s elektroautem jezdí zadarmo a tím pádem je to celé neskutečně výhodné. Jak to však reálně funguje?

Článek

FVE mám 4 roky, EV mám 3,5 roku a najeto máme skoro 100 000 km. Takže už nějaké zkušenosti mám. No a hned na úvod potěším zaryté milovníky motoru TDI, samozřejmě, že člověk nejezdí zadarmo. To je jen takové klišé a aby jezdil zadarmo, tak by musel mít velkou FVE a zároveň toho nenajet moc autem.

FVE jsem si pořídil před 4 lety a má 4,6 kWp, takže vyrobí lehce přes 5 MWh elektřiny ročně. Ano, dostal jsem na ni dotaci a z mého šlo zhruba 200 000 Kč. Kupoval jsem ji v době, kdy nebyla moc možnost si dát větší elektrárnu a třeba časem přikoupím panely, když jsou teď tak levné. Dřív jsem měl opravdu levnou elektřinu, tak se elektrárna moc nesplácela, ale teď platím v NT (silovka + distribuce dle spotřeby) zhruba 3,9 Kč na kWh (nabídka od E.onu pro mou D57d s velkou spotřebou). Ročně mi tak nahrubo ušetří skoro 19 500 Kč.

Tady však narážíme na první problém. Nedokážu všechnu elektřinu hned spotřebovat doma nebo uložit do baterie, která má 10 kWh. Takže část uložím k E.onu do Virtuální baterie, kde platím poplatek 49 Kč za držení každé jedné MWh tohohle cloudu a když jde pak zpět, tak sice neplatím silovku, ale zhruba 0,8 Kč udělají distribuční poplatky. Reálně se tak dostaneme někam k 15 000 Kč. No a proč to teda nedám všechno do auta?

Jelikož jsem průměrný zaměstnanec a domů se dostanu až odpoledne, kdy už FVE dávno všechno nabila a posílala elektřinu do cloudu, tak auto připojím až v době, kdy výkon slunce už trochu slábne a ze sluníčka si tak jen přicucnu. Zbytek mi dodá síť. Zároveň jezdím každý den opravdu víc než průměrný Čech, teď nějakých 130 km za den. Potřebuju tedy podle počasí doplnit nějakých 22-25 kWh elektřiny do auta.

No a to ta naše baterka ani ve spolupráci s panely prostě nedá, takže se vesele přidává síť a tedy další blízká FVE, nedaleká vodní nádrž či blízká jaderka (mix však musí obsahovat i uhelky a plynovky).

FVE mi tedy neuživí auto ani celý dům. Krásně však snižuje náklady, který bych musel stejně vynaložit. Pokud bych chtěl nabíjet jen ze solárů, tak bych musel mít opravdu velkou FVE a velkým úložištěm, takže klidně nějakých 15 kWp spolu s 30 kWh baterkou. Stejně by však byly období, kdy bych je neuživil. Anebo bych musel jezdit málo, jako průměrný Čech, nějakých 20 km denně. Pak je však otázka, jestli by se mi elektroauto vyplatilo. O tom napíšu asi příště.

Je tedy třeba počítat ekonomiku obou těch věcí odděleně. A nejen ekonomiku. FVE mi dělá solidní back-up, když se u nás na vesnici občas vypne proud. EV je zase úžasně tiché a pohodlné auto (takový ten klid z luxusních aut v normálním rodinném voze), které perfektně jezdí. A když se k tomu přidá to, že místo 12-18 Kč za kWh na rychlo nabíječce platím 3,9 Kč za kWh, tak se není moc o čem bavit.

Kdyby Vám do Vašeho benzíňáku, co si vezme 7 litrů na sto, tekl doma pomaličku benzín několik hodin místo za 33 Kč za 11 Kč, tak taky neřešíte, že se to tankuje 3-5 hodin.

No a jen na závěr dodám, že moje EV je čtyřletá ojetina, kterou opravdu nemám za dotaci a stála mě stejně, jako by mě stál spalovák v podobné kvalitě a velikosti. Holt u ojetin ta parita už nastala. No a ještě je pár desítek tisíc km v záruce.

Přeji spoustu šťastných kilometrů bez ohledu na to, s jakým pohonem jezdíte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz