Hlavní obsah
Automobily a doprava

Česko začaly živit elektromobily. Co se změnilo ve společnosti?

Foto: TDK, generováno prostřednictvím DALL-E

Elektromobil v Brně, generováno pomocí DALL-E

V roce 2025 začala Česko živit výroba elektromobilů a táhne to hlavně Škoda s veleúspěšným Elroqem. Co se vlastně v ČR změnilo za posledních 5 let?

Článek

Před pár dny skoro zapadla jedna zásadní zpráva. Škoda v roce 2025 vyrobila už 100 000 Elroqů, a tak se tento model dostal mezi ty nejprodávanější auta značky. Zároveň stabilně už několik měsíců je každé páté auto elektromobilem. A nic nenaznačuje, že by trend měl stagnovat nebo klesat. Postupně se posuneme ke čtvrtině až třetině. Tomu pomůže i výroba nových EV od Toyoty právě v ČR. A nejde jen o samotnou výrobu EV, ale celý automotive přechází ze spalováků na výrobu EV, nové spalováky se už netestují a počítá se s facelifty a dojezdem. Naopak se zařazují do zkušebních výrob komponenty právě pro elektromobily. Ono je to většině výrobců stejně jedno, volant potřebují obě auta, palubky a sedačky taky, takže se jen mění výsledný produkt.

Ono 100 000 Elroqů není vůbec málo, zvlášť když se to stalo v půlce listopadu. Podle výroční zprávy Škoda za rok 2024 se vyrobilo 227 ks (ve zkušební výrobě), ale důležitější je, co Škoda vyráběla taky. 214 000 ks Octavií, 124 000 ks Kamiqů, 120 000 ks Fabií, 116 000 Kodiaqů a 108 000 Karoqů. Enyaq samotný měl před modernizací 67 000 ks. Tím, že máme ještě pár týdnů do konce roku, tak se dá čekat, že se Elroq postaví na jedny z prvních příček hned za nedostižnou Octavii.

Úspěch je to zasloužený. Moderní vzhled se povedl, úbytek pár cm na délce proti Enyaqu dost snížil cenu auta a zároveň se projevuje vypilovaná MEB platforma s výborným motorem AP550 a hodně plochou nabíjecí křivkou, která dostává auta z rodiny VW v rychlosti nabíjení výrazně před Teslu, která má vyšší maximálku, ale křivka jí rychle padá. Ano, dost se psalo o Hyundai, které se nedaří vyrábět v ČR elektrickou Konu, protože o ni není zájem a musela tak odstavovat výrobu. Nedivím se tomu, protože nová Kona je jen větší verzí staré Kony, ale má technologii z roku 2019 a tak disponuje malou baterkou a pomalým nabíjením. Není divu, že o to není zájem.

Chápu, že spoustě lidí se to nelíbí, ale ČR živí výroba aut a díky rozumným rozhodnutím a použití dobrých platforem to vypadá, že nás bude živit i nadále v dalších letech. A je to dobře, protože Čína začíná prodávat víc a víc svých EV modelů za slušné ceny a je iluzorní si myslet, že proti Čínskému elektromobilu vyhrajeme s dieselovým dvoulitrem. Lidi si nakonec vyberou to levnější a lepší auto, a to ten diesel dlouho nebude.

Elektromobilitu v ČR sleduju intenzivně zhruba 5 let. Dalo by se říct, že je to krátká doba, ale posun byl u nás hodně rychlý. Komunita elektromobilistů se za tu dobu rozrostla z pár stovek lidí na tisíce a registrováno máme přes 50 000 BEV.

Na začátku v roce 2020 a 2021 začal hledat auto, které by fungovalo jako druhé auto do rodiny, abych mohl jezdit do práce a nechal naše velké auto doma pro manželku, která měla jít na mateřskou. Začal jsem se dívat i mezi elektromobily (ekonomika mi solidně vycházela) a zabrousil tak i do internetové komunity. Hodně mi pomohl svými recenzemi a entuziasmem i Electrodad, známý influencer Jan Staněk, jehož videa popisují, jak se reálně s EV žije. Zároveň na Facebooku jsem zachytil poslední část doby pionýrů elektromboility.

To byla ta doba, kdy ta auta nikam moc nedojely, běžně se jezdilo 100-200 km. Mimo Teslu Model S měly všechny auta malé baterky a infrastruktura byla skoro mizerná. Nejlepší byly 50 kW DC stanice a mnohá auta ani DC nabíjení neuměla. Komunita řešila různé opravy a vylepšení na svých Leafech, Renaultech Zoe, BMW i3, prvních eUp!ech anebo na Fiatech 500e, který jsem koupil já. Tenkrát se řešily i redukce na nabíjení. Samozřejmě tu byla elita s Teslama Model S, dotaženýma z USA, ale i ti řešili různé opravy špatné kvality auta.

To se začalo měnit s prvními Teslami Model 3 (dovozy pomalu od 2019), zvláště vyrobenými v Číně a prvními Enyaqy. To bylo na konci roku 2021 a začátku 2022. Najednou jsme měli už solidnější dojezd kolem 300-400 km, ale řešily se dětské nemoci. Auta v zimě hodně žrala, Enyaqy měly pomalý systém, chyběl předehřev. Naopak Tesly měly holobyt a řešila se různá tlačítka (S3XY buttons) anebo displeje z Aliexpressu. Zároveň začala jistá přátelská nevraživost Škodovkářů s klasickým autem, jen na baterky a mezi Teslákama, kteří si koupili výkonný počítač a kolem něj postavili auto. Zároveň se objevovaly i u nás rychlejší nabíječky kolem 100-150 kW a začala být móda jezdit na dlouhou dovolenou s EV a dělat z toho reportáž, že to, jakože jde a zdržení se proti spalováku zmenšuje třeba na půl hodiny.

No a pak to začalo. V letech 2022-2024 chodily aktualizace na Tesly i Škodovky. Prodlužoval se dojezd, zrychlovalo nabíjení. Škody dostaly nový HW, a tak i předehřev a lepší nabíjení. Zrychlovalo se tempo výstavby nových stanic s rychlým nabíjením a objevovaly se tak i mimo hlavní dálnice na regionálních tazích. Do toho se začalo se stavbami AC sloupků i na sídlištích a ve městech, abyste nemuseli tahat z paneláku ty prodlužky. A v poslední době to nebyl jen případ Prahy a Brna, ale už i malá okresní města staví své pomalé nabíječky, jako třeba Kroměříž.

Zároveň začaly přicházet další modely. To už byly ID.7, ID.BUZZ, Mercedesy EQS, EQE, nová BMW, Ioniqy 5 a 6. To se postupně prolnulo teď do roku 2025, kdy se dál masivně staí infrastruktura a dost ubývají bílá místa na mapách, kde nabijete jen 50 kW (srovnejte s rokem 2020). Zároveň přichází nové modely s velkými baterkami anebo rychlým nabíjením, jako je třeba Mercedes CLA250+. Auta dosahují dojezdy po dálnici klidně kolem 500 km pak s rychlým nabitím na dalších 300 km. Na okreskách a ve městech se dostáváme na hodnoty, jako u spalováků. Informace o jízdách kolem komína pomalu vyprchaly. Cena nových EV jde pomalu dolů jak technologie postupuje do levnějších segmentů a nastala už i někde parita se spalováky.

Dovolená s EV už není nic výjimečného a kupují si je lidi, co opravdu nehodlají jezdit po dálnici 100 km/h za kamionem. Jezdí se tedy úplně normálně bez nějakých omezení. Plánovat nabíjení se už také moc nenosí a prostě auto si samo řekne a naplánuje. Stále jsou lidi, co opakují mantry platné v kolem roku 2020, ale to je dané spíš nevědomostí a tím, jaké zprávy konzumují.

Ono se nestalo nic výjimečného. Z BEV se prostě jen stal normální způsob pohonu auta, nic speciálního. Aktuálně mají BEV 6 % podíl na nových registracích a podobné číslo je i u ojetin. Rozhodně tím tedy nechci říct, že elektromobily jsou všude a teď dominují proti spalovákům, to je hloupost. Jen se z nich stal normální druh pohonu.

A právě s ohledem na to, že jinde ve světě jsou prodeje EV podstatně vyšší (jsou bohatší a míň nevraživí), tak je jasné, že nás budou živit víc a víc. A ano, stále si je nemůže koupit každý a ne každý má k dispozici nabíječku. Případně spousta lidí má způsob použití auta, kdy EV nedává nyní smysl. Zásadní však je to, že se jejich použití vlastně znormalizovalo. A kdo je nechce, kupovat si je nemusí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz