Hlavní obsah
Finance

Daň z nemovitosti. Dvě věci, kterým moc nerozumím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Daně asi nikdo neplatí rád. Některé daně se nám strhávají automaticky a některé musíme sami od sebe zaplatit a ještě k tomu podat přiznání. Předem říkám, že nejsem daňař, takže to berte spíše jako takovou úvahu.

Článek

1. Samotné přiznání k dani z nemovitosti

Pokud si koupíte nemovistost, tak do konce ledna následujícího roku musíte podat daňové přiznání k dani z nemovitosti. Před nějakým časem jsem to absolvoval a musím říci, že moc nechápu, proč se vlastně podává. Krom vyplnění svých údajů vyplním věci jako adresu nemovitosti, její rozlohu a nějaké další věci, jako třeba koeficient podle obce .

Sakra proč, když snad všechny údaje jsou zapsány na katastru nemovitostí? To si finanční úřad nemůže tyto věci „stáhnout“ a poslat mi rovnou vypočtenou daň?

Pokud přiznání nedodám, riskuju, že mi za pár let přijde pokuta, ale jak se o ní finanční úřad dozví? Předpokládám, že z katastru nemovitostí.

2. Odhlášení daně z nemovitosti

Když jsem před pár lety řešil přiznání poprvé, bylo to darování nemovitosti v rodině. V tu dobu se ještě platila daň z převodu nemovitostí, ale v rámci rodiny bylo toto naštěstí osvobozeno.

Překvapilo mě a vůbec mě nenapadlo, že přiznání musí podat vlastně i osoba, která se nemovitosti zbavuje. Na poslední chvíli jsem se to nějak dozvěděl a řešil i přiznání za jinou osobu z rodiny. Docela by mě zajímalo, kolik lidí o tomto nevědělo a přišla jim daň na nemovitost, kterou již nevlastní.

Možná si to opravdu představuji jak Hurvínek válku, ale v době elektronizace státní správy nevidím jediný důvod, proč stále podávat přiznání a daň se nevypočítává automaticky podle vlastníka uvedeného v katastru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz