Hlavní obsah

Učitelka synovi řekla, že z něj nic nebude. O rok později přišel den, kdy litovala každého slova

Foto: Shutterstock.com-zakoupená licence

Seděla jsem v lavici vedle syna a poslouchala, jak třídní učitelka hodnotí jeho rok. Byl konec června, horko a ve třídě to vonělo po křídě a prázdninách, které měly začít za pár dní. Všichni se usmívali, jen já cítila, jak se mi pomalu svírá žaludek.

Článek

Když přišla řeč na mého syna, její tón se změnil. Zvedla oči od papíru a podívala se na mě s pohledem, který se mi vypálil do paměti. Věta, kterou tehdy pronesla, se mi bude vracet už napořád. Řekla, že z něj nic nebude. Že je líný, nesoustředěný a že mu chybí motivace.

Tehdy jsem jen seděla, neschopná slova. V hlavě mi běželo tisíc věcí, ale nevěděla jsem, jak reagovat. Bylo to, jako by přede mnou hodnotila kus papíru, ne dítě, které znám od jeho prvního dne. Dítě, které má své sny, zájmy, i své tempo. Učitelka mluvila dál, o tom, že by se měl víc snažit, že by měl být ambicióznější, že tohle chování nemůže pokračovat. Přitom jsem věděla, že syn tráví hodiny u učebnic, jen mu to prostě nejde tak snadno jako ostatním.

Ten den jsme šli domů mlčky. Cítila jsem v něm zklamání, ale ne z učitelky, spíš z toho, že zklamal mě. Měla jsem chuť ji zastavit, něco jí říct, ale v tu chvíli jsem na to neměla sílu. Doma si syn sedl na gauč, sundal aktovku a bez jediného slova odešel do pokoje. Celý večer jsme spolu skoro nemluvili. Viděla jsem, jak mu to ublížilo. Jak v něm ta jedna věta zůstala jako trn.

O prázdninách se začal víc uzavírat do sebe. Nechtěl s nikým ven, nechtěl o ničem mluvit. Pořád jen něco psal, kreslil, poslouchal hudbu. Nechala jsem ho být, protože jsem cítila, že potřebuje prostor. Když jsem se ho ptala, co dělá, odpovídal neurčitě. Až jednou mi ukázal sešit, celý popsaný nápady. Prý si vymýšlí svůj vlastní svět. Příběhy, postavy, pocity. Řekla jsem mu, že je to krásné, ale netušila jsem, že tím začíná něco, co mu úplně změní život.

Na začátku školního roku se vracel s obavami. Měla jsem chuť ho držet za ruku, když jsme šli do školy, jako když byl malý. Věděla jsem, že ta učitelka tam pořád je. A že on na ni pořád myslí. První týdny to šlo ztuha. Nechtěl se zapojovat, nemluvil na hodinách. Ale jednoho dne si ho učitelka vybrala, aby přečetl slohovou práci. Psali téma „Co pro mě znamená odvaha“. A on přečetl něco, co mi vehnalo slzy do očí. Nebyla to práce, kterou by napsalo dítě, které ztratilo motivaci. Bylo to upřímné, silné a dospělé vyznání kluka, který se nebál říct, že odvaha je někdy i vstát po pádu a zkusit to znovu.

Ve třídě bylo ticho. Učitelka jen stála, v ruce papír a chvíli nevěděla, co říct. Nakonec ho pochválila a dokonce navrhla, aby se jeho text přihlásil do soutěže mladých autorů. Ten večer přišel domů s úsměvem, který jsem neviděla celé měsíce. Zase v něm bylo světlo. A to byl moment, kdy jsem si řekla, že zázraky se dějí, jen jim musíme dát čas.

O pár týdnů později přišel dopis. Syn vyhrál. První místo v krajském kole. Jeho slohovka vyšla ve školním časopise a o pár dní později ji sdílela i městská knihovna na svých stránkách. Najednou se stal středem pozornosti. Ne kvůli tomu, že by měl nejlepší známky, ale kvůli tomu, že napsal něco, co se dotklo lidí.

Do školy si pro něj přijela i ta učitelka. Prý aby mu osobně pogratulovala. Byla jiná. Měla v očích pokoru. Řekla, že je pyšná, že jí otevřel oči, že si neuvědomila, jak slova mohou bolet, a že mu děkuje. Stála tam před ním, před klukem, kterého před rokem odepsala, a přitom to byl právě on, kdo jí ukázal, že nikdo by neměl ztrácet víru v druhé.

Od té doby se všechno změnilo. Syn začal víc psát, přihlásil se na literární kurz a jeho texty čte dnes už stovky lidí online. Pořád má své dny, kdy se mu nedaří, ale už ví, že to neznamená, že je méně schopný. Naučil se věřit sobě.

A já se od něj naučila možná ještě víc. Že děti nejsou čísla na papíře, známky nebo kolonky v tabulkách. Že v každém z nich je jiskra, kterou může jedno neuvážené slovo zhasnout, nebo ji naopak proměnit v plamen. Dnes, když vidím, jak se směje, vím, že žádná známka, žádná učitelka a žádný systém nemůže rozhodnout o tom, co z něj bude. Protože to, co z něj bude, už dávno má v sobě.

A někde hluboko v sobě mám pocit, že tu větu, kterou tehdy slyšel, proměnil ve svou největší sílu. Že právě to „z něj nic nebude“ se stalo začátkem jeho cesty. A možná právě proto dnes jeho učitelka lituje každého slova, které tehdy pronesla.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz