Hlavní obsah

V kavárně jsem zaplatila kartou, ale peníze odešly dvakrát. Trvala jsem na vrácení, říká Erika (42)

Foto: Freepik

Nejsem člověk, který by dělal scény kvůli dvaceti korunám. Věci obvykle řeším v klidu, s nadhledem. Ale když mi z účtu zmizely dvě platby místo jedné, a místo omluvy přišlo jen pokrčení ramen, bylo jasné, že se o tu pravdu budu muset poprat sama.

Článek

Bylo to v obyčejné kavárně. Takové té hezké, s domácími dorty, čerstvou kávou a obsluhou, co zná jména pravidelných zákazníků. Nebyla jsem tam poprvé. Měla jsem to místo ráda, často jsem si tam chodila sednout po práci, dát si cappuccino a chvíli vypnout. Ten den jsem si objednala jen kávu a koláč. Zaplatila jsem kartou. Terminál pípnul, obsluha se usmála a já šla sedět ke stolu u okna. Bylo to rychlé, běžné, úplně obyčejné.

Jenže večer, když jsem se dívala na výpis z účtu, všimla jsem si dvou stejných plateb za sebou. Stejná částka. Stejné místo. Stejný čas. Jen dvakrát. Nevěřila jsem vlastním očím. Říkala jsem si, že je to možná jen nějaká vizuální chyba. Ale nebyla. Peníze opravdu odešly dvakrát. Za jeden koláč a kávu jsem zaplatila skoro dvě stě. Což by samo o sobě nebyla tragédie, ale o to nešlo. Šlo o princip. O tu nejistotu, že když mávnete kartou, může se stát cokoli – a nikdo to s vámi nebude chtít řešit.

Druhý den jsem se do kavárny vrátila. Vzala jsem si s sebou výpis z účtu, vytiskla jsem si ho, abych nevypadala jako někdo, kdo si to vymýšlí. Slečna za barem mě nejdřív vůbec nepoznala. Pak si vyslechla, co se stalo, a bez nějakého zájmu zavolala vedoucí. Ta přišla, podívala se na lístek a řekla něco jako: „No jo, ale když to prošlo přes terminál, my s tím nic nenaděláme.“ A to bylo všechno. Žádná omluva. Žádné „zkusíme to prověřit“. Jen zvednuté obočí a náznak, že bych si to možná mohla vyřídit s bankou.

Stála jsem tam a přemýšlela, jestli si ze mě dělají legraci. Protože já jsem u nich utratila svoje peníze. Dvakrát. A oni mi říkají, že je to moje věc? Ať si to prý „řeším přes tu kartu“. Jako kdyby to nebyl jejich terminál. Jako kdyby nešlo o jejich tržbu. Jako kdybych já udělala něco špatně. Připadala jsem si najednou úplně malá. Jako bych je obtěžovala. Jako by bylo drzé chtít svoje vlastní peníze zpět.

Vzala jsem to ale do důsledku. Kontaktovala jsem banku. Poslala jsem jim vše, co jsem měla – výpis, přesný čas, název kavárny. Nechali mě čekat. Nejdřív dva dny. Pak týden. Nakonec mi napsali, že platba opravdu proběhla dvakrát a že peníze „budou reklamovány u obchodníka“. A opět jsem byla u stejného bodu. Všichni s tím mohli něco udělat, ale nikdo nechtěl. Všichni se dívali jinam. Připadala jsem si jak v nějaké frašce. Jeden mě posílá za druhým. Kavárna za bankou, banka za kavárnou. A já mezitím čekám, píšu, vysvětluju, posílám důkazy, prosím.

Trvalo to tři týdny. A nakonec jsem peníze dostala zpět. Ne díky vstřícnosti kavárny. Ale díky tomu, že jsem nepovolila. Že jsem každou odpověď tlačila zpátky, že jsem si všechno zapisovala, že jsem se nedala odbýt. A že jsem v jednom z e-mailů napsala, že o tom klidně napíšu příspěvek na sociální sítě, pokud se se mnou nikdo nebude bavit jako s člověkem. A najednou to šlo. Najednou mi někdo volal. Najednou se omlouvali. Najednou „chápu, že to pro vás muselo být nepříjemné“. Ano, bylo. Ale nejen kvůli těm korunám. Hlavně kvůli tomu, jak málo dneska záleží na spravedlnosti. A jak moc na tom, kdo umí být hlasitější.

Naučilo mě to několik věcí. Za prvé, že se vyplatí všechno si kontrolovat. Protože kdybych se ten večer nedívala na výpis, možná bych si toho nevšimla. Nebo bych si řekla – kašlu na to. A právě to oni chtějí. Abychom mávli rukou. Protože když se člověk neozve, všechno zůstane při starém. A zadruhé – že máme právo na slušné zacházení, i když jde „jen o stovku“. Není to o částce. Je to o postoji. O respektu. O tom, že když člověk utrácí své peníze, má právo vědět, že to dává smysl.

Nevím, jestli do té kavárny ještě někdy půjdu. Možná ano, možná ne. Ale vím jistě, že už nikdy nebudu platit bez toho, aniž bych se podívala na terminál. A že když mi někdo řekne „to se nedá vrátit, to je technika“, odpovím, že technika není výmluva. Je to nástroj. A za nástroje někdo odpovídá. Ať už je to kavárna, banka, nebo kdokoli mezi tím.

Lidé se často bojí ozvat. Bojí se, že budou působit malicherně. Že si o nich někdo pomyslí, že jsou hákliví, konfliktní, že „kvůli pár korunám dělají cirkus“. Ale ono to není o těch korunách. Je to o tom, že když se něco stane, když se stane chyba, měla by přijít omluva. Řešení. Náprava. Ne mlčení. Ne úsměv a otočení se zády. Protože právě tak vzniká ta frustrace. To tiché naštvání, které v lidech zůstává. To, co se pak nabaluje a přerůstá v cynismus. A v nedůvěru.

Já jsem to ustála. Ale ne každá žena má čas, sílu a nervy psát e-maily, telefonovat, čekat týdny a znovu vysvětlovat. A přitom by to šlo jinak. Stačilo by málo. Všimnout si chyby. Poděkovat za upozornění. A říct: „Mrzí nás to. Uděláme vše pro nápravu.“ Místo toho to ale vypadalo, jako bych obtěžovala. A to je na tom asi nejsmutnější.

Možná si někdo řekne, že jsem přecitlivělá. Že dneska má každý platební systém nějakou chybu a že obsluha za to nemůže. Já ale říkám – zákazník za to taky nemůže. A nemá být ten, kdo všechno napravuje. Nechci žádné výhody. Jen respekt. Jen férovost. Jen normální lidské jednání.

Peníze jsem dostala zpět. Ale pocit, že jsem musela prosit, vysvětlovat a připomínat, ten zůstal. A s ním i ta jednoduchá otázka: proč je tak těžké přiznat chybu? Proč je tak těžké říct „omlouváme se“?

Možná to byl jen jeden koláč a jedno kafe. Ale pro mě to byl test. A ukázal mi, že některé věci nejsou tak samozřejmé, jak by měly být. Ani když si člověk dává dvakrát pozor. Ani když si myslí, že ví, komu věří. Ale jedno vím jistě – mlčet už nebudu. A nenechám se odsunout jen proto, že „to jsou drobnosti“. Protože právě z těch drobností se skládá důvěra. A důvěra je víc než účtenka.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz