Hlavní obsah
Názory a úvahy

Strategie 2030+ ministra školství: likvidace základních škol?

Foto: Tomáš Augustýn

Není to tak dlouho, kdy pracovníci ve školství stávkovali. Hlavními důvody byly platy nepedagogů, nekoncepčnost školství a finanční nejistota na letošní rok. Ministr něco slíbil, stávka proto trvala jen jeden den.

Článek

Tento týden ale školy dostaly od ministerstva rozpočty a je všechno úplně jinak.

Sliboval mimo jiné, že porostou mzdy pedagogů na 130 % průměrné mzdy z předloňska a u nepedagogů se budou rušit jen neobsazená místa.

Podívali jsme se s kolegy řediteli na změny v našich rozpočtech. Srovnatelné školy je máme víceméně totožné. Uvedu několik čísel. Celkový objem na platy se naší škole snížil víc než o milion (- 3,2 %). Daleko víc ale klesly peníze na mzdy nepedagogů, o osm set tisíc (- 24 %). Jediné, co narostlo, jsou peníze na nenárokovou složku pedagogů – o půl milionu (+ 7,5 %), hned vedle na tarify pedagogů je to 200 tisíc mínus (- 1,3 %). Nepedagogy ale zaplatit musíme. Nemám pocit, že by je někdo výrazně přeplácel. Naopak, za tu mzdu je těžké tyto pozice obsazovat. Většina ředitelů pracuje s penězi na mzdy jako s jedním balíkem. Podle rozpočtových tabulek by to mohlo krásně vypadat, že učitelé dostanou víc, aby se mohlo mluvit o mantře 130 % průměrné mzdy (pomíjím, že se porovnává se mzdou 2 roky starou), ale platy se jim reálně vůbec nezvednou, když je celkový rozpočet o víc než tři procenta nižší. Je to jen odporný trik ministra školství, protože bude moci říci, že na nárůst mezd učitelů školám peníze dal, ale ředitelé je učitelům nedali.

S místy nepedagogů zřejmě přímo nestydatě lhal, když tvrdil, že nepošlou peníze jen na neobsazené a na zbytek sníží objem o 2 %. Realita je ale taková, že i na školách, kde měli plně obsazeno, klesly peníze a limit zaměstnanců o dva i více zaměstnanců.

Nerozumím, jak chce ministr školství zvyšovat nebo alespoň zachovat úroveň našeho školství, když snižuje personální zabezpečení a opakovaně demotivuje lidi ve školách. Ti přitom ve školách dělají za málo peněz (výdaje na školství pod průměrem OECD) skvělou muziku (nadprůměrné umístění žáků v mezinárodních PISA testech mezi zeměmi OECD).

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám