Hlavní obsah
Názory a úvahy

Marže obchodních řetězců - lék na ekonomiku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Českem už několik týdnů hýbe „nutellová aféra“, nyní se k ní přidala „plzeňská kauza“. Ve skutečnosti je to jenom skrytý nástroj na podporu finančního růstu českých domácností.

Článek

Kdybych bydlel na privátě u paní Milerové, tak by pravděpodobně onehdy ráno přiběhla s novinami a smutně řekla „Tak nám zdražili Plzeň“. A kdybych já byl Josef Švejk, pokýval bych rozvážně hlavou a pronesl „Tak to je zlý. Vláda, která zdraží pivo, musí do roka padnout“. Bydlím ale ve svém a s Josefem Švejkem mám společné pouze to, že jsem byl také kdysi superarbitrován pro blbost (dokonce několikrát). A proto se s jeho filozofickou úvahou neztotožňuju, a naopak současnou obří aféru s rozdílnými cenami plzeňského piva u nás a v Německu vítám. Vím totiž, jak je to ve skutečnosti a že pouze kvůli známé tragické komunikaci naší vlády, se to všechno obrací proti ní. Přitom je to za poslední roky jedna z nejpříznivějších ekonomických zpráv. Jenomže to by náš národ musel začít konečně myslet pozitivně a také se konečně naučit počítat.

Je to snadné. Plechovka plzně u nás stojí čtyřicet korun, v Německu jedno euro, řekněme tedy pětadvacet korun. Z tohoto vyjdeme a začneme počítat - možná k tomu ani kalkulačka nebude potřeba. Já tedy už pivo nepiju - překvapivě zatímco pár mých kamarádů kvůli Covidu propadlo alkoholu, já se pivo odnaučil pít. Samotnému mi totiž nikdy nechutnalo a když se nemohlo do hospod, tak nebyl důvod ho pít. Ale dřív jsem byl celkem pivař - když by se to zprůměrovalo, tak jsem denně vypil asi dvě piva. To znamená za měsíc šedesát piv. V Německu by tedy stály v přepočtu asi 1500 korun. U nás bez slevových akcí by to bylo 2400 Kč.

Jak jsem už předeslal, tak pivo nepiju. Vezmu tedy jako referenční osobu třeba svého souseda Staníka, který ty dvě denně vypije. To znamená, že každý měsíc utratí za pivo 2400, což za rok dělá 28 800 Kč. A teď si vezměte, že bychom oba bydleli v Německu. Tam by roční spotřeba piva stála Staníka celkem 1500 × 12, což dělá, jestli dobře počítám 18 000. No a nyní stačí obě čísla jenom napsat vedle sebe a výsledek je zcela jasný a zdrcující. Díky tomu, že bydlím v ekonomicky stabilním a silném Česku, tak jako abstinent ročně ušetřím skoro o jedenáct tisíc korun více, než kdybych bydlel v Německu.

Myslím, že lepší důkaz toho, která země je na tom aktuálně ekonomicky lépe, snad netřeba hledat. Jistě, mohl bych jakožto cukrovkář pokračovat tím, o kolik dalších tisíc si proti běžnému Němci polepším díky dražší Nutelle, ale příklad s pivem jistě postačí. Jak už jsem napsal, stačí jenom umět počítat a hlavně - myslet pozitivně!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám