Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak jsem oral uhlíkovou brázdu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Tomáš Ďásek

Možná by stačila menší krabice ?

Velké firmy se začaly konečně chovat zodpovědně k přírodě. Jasně, nějak se začít musí - ale aby to náhodou nevypadalo v celkovém kontextu hloupě…

Článek

Nejsem ani trochu postižen „zeleným šílenstvím“. Klidně o víkendu zamořuju ovzduší dvěma výfuky padesátileté dvoutaktní Jawy 250 a když mě občas kolem půlnoci přepadne gastrální smutek, nemilosrdně vytáhnu z ledničky kus buřta, aniž bych přemýšlel, zda-li maso v něm použité, pochází z biochovu nestresovaných zvířat. Akorát se prostě snažím zbytečně nechovat rozežraně. V rámci možností třídím odpad, nosím si do obchodu vlastní tašku a nepoužívám jednorázové nádobí. A líbí se mi, když se nerozežraně chovají i ostatní - nejen lidé, ale zejména firmy. Proto mi přišlo sympatické, když v Lidlu začali dávat modré účtenky z recyklovaného papíru, které jsou prý mnohem ekologičtější, než ty dřívější. Pravda - myslím si, že kdyby tuto skutečnost firma zbytečně na druhé straně té účtenky obřími písmeny nezdůrazňovala, ušetřila by se tiskařská barva a bylo by to ještě krapet ekologičtější, ale i tak je to určitě chvályhodná věc.

Já mám Lidl vůbec rád. Mají tam čerstvé a v rámci možností i dobré věci, slušnou pekárnu (no dobře, rozpekárnu) a po zmrzlinách za třetinovou cenu značkových se může zbytek naší domácnosti utlouct. A taky jejich E-shop. Překvapivě kvalitní nářadí a překvapivě dobré oblečení. Zrovinka nedávno jsem si v noci objednával jakýsi nový udělátor do dílny, který sice beztak nikdy nepoužiju, ale když jsem zjistil, že něco takového existuje, rázem můj život přestal být šťastný a já jsem nechápal, jak jsem bez toho mohl tak dlouho žít. Nářadí stálo 599 a k tomu jsem dceří přihodil tavnou pistoli za 399 korun. Nojo, safra - ale když oni mají od tisícovky dopravu zdarma ! Protože mi chyběly dvě koruny, vedle mě ležící manželka z polospánku zavrněla „tak si kup tričko“. Tak jsem si za sto pade přihodil tričko a spokojeně odklikal nákup. Balíček přišel už za dva dny, akorát … bylo v něm jenom nářadí. V emailu jsem se dočetl že „vaše zásilka byla z logistických důvodů rozdělena do více zásilek“. O den později přišly zásilky rovnou dvě. Tavnou pistoli doručila PPLka a Český Pošťák nám přivezl igelitový pytlík s tričkem. Takže tisícikorunový nákup rozdělený do tří zásilek. Tři auta, tři šoféři, tři obaly, desítky a stovky kilometrů. To není uhlíková stopa, to je uhlíková sjezdovka. Jenže nekončíme - je tu další úžasná věc. Jak nářadí, tak tavná pistole byly o dost menší, než prefabrikované papírové krabice a proto je skladníci pečlivě vystlali zmačkaným papírem. U tavné pistole byl kus pět metrů dlouhý a třicet čísel široký. Takže jedna a půl čtverečního metru silného recyklovaného papíru. Ze stejného množství papíru by mohlo být asi DVĚ STĚ účtenek běžného denního nákupu. A to mluvíme jenom o výplni jedné z krabic. Papír na krabice by pokryl účtenek jistě pět set. Dohromady tedy ta moje objednávka mohla představovat klidně TISÍC účtenek. Jo. Těch krásných modrých účtenek s hrdým sdělením, jak je inkriminovaná velectěná firma ohleduplná k přírodě. Nevím jak vám, ale mě se takto pojatá ohleduplnost jeví poněkud … směšně.

Váš Tomáš

______________________________________

P.S. : Buď jsem byl moc velký optimista, nebo jsem za ty tři dny nějak záhadně přibral a to zpropadené XL tričko se ukázalo být poněkud těsné. Žádný problém - u Lidla není problém zboží vrátit - vytisknete si formulář, vytisknete si štítek, ten nalepíte na krabici a zdarma pošlete zpět. Při představě, že bych na tu hromadu potenciálních účtenek přidal další stovku kusů a do nebes vypustil dalších pár stovek litrů CO2, jsem si vrácení rozmyslel. Když si nechám napsat prášky na spaní, nebudu muset chodit po nocích kontrolovat ledničku a třeba do toho trička časem dorostu.

A dyk já vím, že nedorostu. Jsem prostě strašně rozežranej, no.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám