Hlavní obsah
Automobily a vozidla

František Janeček legendární konstruktér a průmyslník. JAWA nás proslavila po celém světě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Marek Koudelka/Wikimedia Commons/CC BY 3.0

František Janeček

U Františka Janečka se spojila vášeň k dvěma kolům a geniální podnikatelský plán. Jeho syn za války zabránil, aby důležitý zbrojní patent získali nacisté.

Článek

Od zaměstnance v Kolbenových závodech, zdokonalování zbraní za první světové války až k vlastní továrně na motocykly a auta.

Narodil se 23. ledna 1878 v Klášteře nad Dědinou. Po studiu na Vysoké škole technické v Berlíně, kde studoval elektrotechniku, krátce pracoval v Norimberku.

V roce 1898 nastoupil jako konstruktér do Kolbenových továren v Praze - Vysočanech. Se svým kamarádem Vítězslavem Kumperou, který se stal majitelem Waltrovky, závodili na kole. Zřejmě v té době se zrodila jeho vášeň pro jednostopá vozidla.

V Kolbence měl velký podíl na konstrukci trojfázových alternátorů pro elektrárnu v Holešovicích. Od roku 1901 dohlížel nad výstavbou továrny na dynamoelektrické stroje v Nizozemském Maarssenu.

Osudná nehoda na kole

Jako většina Nizozemců jezdil do práce na kole. Jednoho dne při cestě z práce srazilo Janečka auto. Naštěstí řidič potlučeného cyklistu odvezl do domu svého zaměstnavatele. Limuzína patřila starostovi Maarssenu. Byl to zámožný šlechtic, navíc měl krásnou dceru jménem Johanna Carolina Strick van Linschoten. Když Janečka ošetřovala přeskočila mezi nimi jiskra a 5. 7. 1901 se stala jeho ženou. Po smrti Johanniných rodičů dostala nejen věno, ale i velké dědictví.

Naštěstí finanční prostředky Janečka neodrazovaly do práce. Naopak, byl to stimul k další práci. Zřejmě pod vidinou vlastního podnikání.

V roce 1904 se vrátil do Čech a v Kolbence se stal šéfem továrních dílen. Zkonstruoval generátory pro pražskou elektrárnu, postavil první Martinskou pec a uvedl do chodu slévárnu oceli.

Vlastní podnikání

Od roku 1905 začal podnikat sám na sebe. Přes různé podnikatelské činnosti, hlavně v letectví, v roce 1907 zakoupil motocykl značky FN a během dvou let procestoval Německo, Belgii a Anglii. Kde se seznámil s tamní tovární výrobou. V roce 1912 si v Praze naproti Mánesu zařídil malou dílnu, kde zaměstnal 12 dělníků.

Během první světové války zúročil své konstrukční a technické nadání. Vymyslel odstředivý vrhač min, který poháněl letecký motor. Ruční granát, který měl explodovat i při dopadu na sníh a vodu.

V roce 1922 zakoupil dům Zelená liška v Michli, kam přesunul svojí továrnu. Stále se ale věnoval výrobě zbraní pro československou armádu. V tomto oboru přihlásil 60 patentů.

Ekonomická krize a obrat k motorkám

Na konci 20.let přichází ekonomická krize. Společnost přešla na výrobu motocyklů. Ta přinesla značce slávu na dlouhá desetiletí. Janeček po dohodě se synem a dědicem Františkem Karlem Janečkem, zakoupil licenci na výrobu motocyklu Wanderer 500 OHV. Spojením jmen Janeček-Wanderer vzniká v roce 1929 název Jawa.

Foto: pixabay

jawa 353

Už v roce 1929 na XXI. Mezinárodním autosalonu v Praze představil první motocykl, JAWA 500 OHV, zvaný Rumpál. I když v tehdejším Československu existovalo 21 výrobců motocyklů jako Praga, Premiér, Čechie a další. Jawa je za krátkou dobu překonala.

Pro stroj z roku 1932 Jawa 175 Villiers byl reklamní slogan „Lidový motocykl za lidovou cenu“. Výroba se rozšířila o závody ve Kvasinách, Solnici a Týnci nad Sázavou. V roce 1933 sjelo z linek první auto Jawa 700.

Foto: pixabay

jawa 353

Úspěch značky byl především kvůli velké reklamní kampani a kladným hodnocením v odborném tisku.

Patent, kterého se chtěl zmocnit i Hitler

Když po březnu 1939 obsadili továrnu v Kvasinách Němci. Měli informace, že továrna mimo výroby motocyklů a automobilů, pracuje na vývoji nového zbrojního patentu. Byl to kuželovitý adaptér, který se dá nasadit v patřičné velikosti na jakoukoli hlaveň. Střela by tak získala větší kinetickou energii a prostřelila by i pancíř tanku. Hitler o něj měl tedy značný zájem.

Syn František Karel Janeček věděl, že by ho chtěli nacisté využít. Když Němci postupovali na Prahu sroloval všechny plány do ruličky a celkem komplikovaným způsobem, za pomocí britské ambasády je dostal do Anglie, sám tam i emigroval. Pod krycím jménem „Littlejohn“ (anglický překlad Janečka) se stal agentem MI6 a pracoval na vývoji patenu pro Velkou Británii.

Úmrtí zakladatele

Zakladatel Jawy František Janeček se konce války nedožil. Vážně nemocný zemřel v roce 1941. Jeho poslední slova byla „Pracujte, já odcházím“.

Možná to pro něj bylo lepší, po válce komunisti společnost jako mnohé další znárodnili.

Zdroje:

wikipedia.org

https://www.pametnaroda.cz/cs/magazin/pribehy/jawa-je-nase-az-komunisti-odejdou-postarej-se-o-ni-ona-sveho-dedu-poslechla

https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/prumysl/frantisek-janecek-prumyslnik-a-zakladatel-znacky-j

https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-prazane/733689/tvurce-legendarni-jawy-frantisek-janecek-63-kral-motorismu-se-pri-rychle-jizde-malem-zabil.html

https://www.idnes.cz/finance/prace-a-podnikani/tajemstvi-slavnych-rodin-janeckove-jawa-motocykl-valka-kulomety.A180503_142157_podnikani_kho

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Jawa

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz