Článek
Musím bohužel konstatovat, že mě reklama štve čím dál tím víc. A to téměř v jakékoliv podobě. Rozhodně nejsem sám a tyto pocity sdílí zřejmě většina lidí, ale prakticky se s tím nedá nic dělat. Reklama k podnikání prostě patří. Bohužel se nacházíme v době, kdy se většina aktivit řídí penězi. A reklama nepochybně přináší další a další zisky.
Asi nejméně mi vadí reklama na tiskových materiálech. Noviny už dávno nečtu, v časopisech reklamu bez problémů vynechám a na poštovní schránce mám „razantní“ nálepku - !letáky nevhazovat!. Nevadí mi to proto, že se vlastním přičiněním můžu této reklamě vyhnout.
Trochu horší je to v rádiu, ale to je podle mě také řešitelné. Rádio poslouchám obvykle v autě a přepnutí stanice mám na volantu. Což je velmi praktické a jednoduché. Ale také si samozřejmě vybírám rádia, kde není reklama dominantní a muzika je alespoň trochu poslouchatelná.
Úplně nejhorší je ale reklama v televizi. Nejen že je ve většině případů zcela stupidní a extrémně lživá, ale v rámci vysílání komerčních televizí se stává dominantním programem. Jak si jinak vysvětlit, že ve filmu, který trvá cca 90 minut, tvoří reklamní bloky téměř 40 minut. Vlastníci komerčních televizí je samozřejmě zakládají a vlastní hlavně proto, aby vydělali prachy neboli chechtáky. Neboť jak praví klasik – kdo je má, tak se chechtá. Ale podle mě se nemá nic přehánět. Rozumný divák sice nejprve v rámci reklamních bloků odskočí na WC, případně dolije víno, nebo doplní něco dobrého na zub. Ale když zjistí, že reklamní blok trvá více než 10 minut, tak hledá jiné řešení. Já se například stávám pravidelným divákem ČT 1 a ČT 2, případně volím zpětné sledování programů, kde je možné reklamní bloky úspěšně přetáčet. Není to ideál, ale soustavné a opakované drcení reklamních šotů se fakt nedá vydržet.
A na závěr jen poznámka o obsahu nejčastějších reklam. Je zřejmé, že dominuje kosmetika a zkrášlování, hned v závěsu jsou léky a zdravotní doplňky. U těchto reklam je nejhorší to, že ve většině případů nehorázně lžou. Prohlášením o tom, že propagované přípravky účinkují naprosto perfektně a to nejpozději do týdne může věřit snad jen člověk silně naivní. A za úplně nejvíc nemorální reklamu považuji velmi časté šoty sázkových kanceláří na hazard a hazardní hry. Jsem si jistý, že je to velmi výnosné podnikání, ale vzhledem k patologickým jevům s ním souvisejícím by se k němu mělo přistupovat jako k prodeji alkoholu. Reklama na tento typ podnikání je nesprávná a nemorální.