Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Německý automobilový průmysl na hraně kolapsu, čínská auta jsou hrozba

Foto: wikimedia commons, CC BY-SA 4.0

čínské auto BYD

Německým automobilkám padají prodejní čísla. Volkswagen dokonce mluví o zavírání továren. Naproti tomu čínské automobily jen vloni v Evropě prodaly více než 230 000 aut. Jsou finančně atraktivní, z důvodu dotování čínskou vládou.

Článek

Vypadalo to jako pohádka. Evropské automobilky začaly před lety vyrábět v Číně, kde jsou nižší výrobní náklady a je to obrovský trh. S vidinou velkých zisků. Jenomže Čína nechce být jen „montovna“ pro evropské automobilky. Číňané začali dělat to, co umí nejlépe - kopírovat. Navíc mají monopol na trhu s bateriemi. I evropské elektroauto má v sobě čínskou baterii. EU ve svém klimatickém plánu navíc vsadila vše na jednu kartu a sice elektroauta s bateriemi. Tím se dostáváme k podstatě problému a velké závislosti na Číně, té jde ale hlavně o vlastní zájmy.

Manažer Škody o realitě elektroaut

Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn přiznává, že trh s elektroauty se nachází v problémech a nenaplňuje vysoká očekávání trhu i řidičů ohledně ceny výroby a prodeje.

„Velké naděje do podpory elektromobility automobilka každopádně vkládá skrze vůz Elroq, jehož cena se pohybuje pod hranicí 800 000 korun, čímž se cenově dostává na úroveň spalovacího modelu Karoq.“ Je to ale na úkor marže automobilky, to není dlouhodobě udržitelné. Zájem o elektromobily spíše klesá, než roste.

Spalovací auta jsou zatížena neustále se zpřísňujícími limity na snížení emisí, za které mají automobilky pokuty. Přestává se tedy vyplácet jejich vývoj a výroba. Dostáváme se do začarovaného kruhu.

Čínská auta jsou hrozba

Otázkou zůstává, jak jsou na tom čínská auta z pohledu technické kvality. Čínské výrobky nemají moc dobrou pověst.

Další nebezpečí je bezpečnostní. Podle ředitele britské služby MI6 jsou auta napěchovaná senzory obdobně vážnou hrozbou jakou v minulosti představovala čínská firma Huawei pro sítě 5G.

Ideologický přístup je špatně

Existují dva přístupy - racionální a ideologický. Jakmile se společnost rozhodne pro ideologický, dopadne to vždycky špatně.

Bylo by lepší, kdyby řidiči přirozeně obměňovali vozový park s novějšími spalovacími motory, které mají menší emise. Evropské automobilky ale přestávají vyrábět malá dostupná spalovací auta kvůli pokutám za ostře nasazené limity emisí.

Závěr

Elektroauta jsou určitou cestou. Je ale potřeba omezit dovoz čínských aut a podporovat vývoj a výrobu baterií a čipů v Evropě.

Anketa

Koupili byste si čínské auto?
Klidně
42,9 %
Jen pokud by to bylo finančně výhodné
14,3 %
Nikdy
42,8 %
Celkem hlasovalo 7 čtenářů.

Zdroje:

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-cinske-automobilky-pod-drobnohledem-vysetrovani-proti-cine-zahajila-evropa-i-amerika-boji-se-konkurence-a-spionaze-21012093

https://tn.nova.cz/auto/clanek/542443-cinska-hrozba-ceska-skepse-a-spousta-novinek-jak-rok-2024-zmeni-vnimani-elektromobility

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cina-automobily-cla-v-evrope-elektromobily-autoprumysl.A240605_155125_automoto_lobl

https://www.echo24.cz/a/HWXcQ/zpravy-svet-cina-elektromobily-bezpecnostni-hrozba-sber-citlivych-dat

https://finex.cz/levna-cinska-auta-dobyvaji-trh-existencni-hrozba-pro-teslu-a-dalsi-vyrobce-elektromobilu/

https://www.pavelfischer.cz/18183-elektricka-auta-z-ciny-jsou-bezpecnostni-ohrozeni/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz