Článek
Vývoj u sociálních sítí jde spíš znepokojivým směrem. Místo pro setkávání virtuálních skupin a sdílení zážitků s kamarády se stalo bojištěm a černou dírou naší pozornosti.
Jasně, cílem sociálních sítí není zlepšit svět, ale vydělat peníze. Ono provozování těch přibližně 60 000 serverů, na kterých běží Facebook, není levná záležitost. Naštěstí Zuckerberg jezdí Hondou a ne Ferrari, takže náklady nakonec nejsou tak velké, jak by mohly být.
Jak zjistili vědci z Ameriky, emoce jsou to, co nás drží přikované u libovolné věci. Ať už u obrazovek, u naší oblíbené modelky/herce nebo kapely. Bez emocí je to jako vybírat pračku - nic, co by chtěl člověk dělat často.
Dejme tomu, že Facebook byla první generická sociální síť. Existovali věci jako lidé.cz, spolužáci.cz nebo nyx.cz, ale ruku na srdce - zas tolik lidí je nepoužívalo a v případě nyx.cz pořád nepoužívá. Pak jsou tu krásné sítě jako Instagram, Pinterest a Quora, které se časem zvrhávají v politickou a nenávistnou propagandu, ale to je - stejně jako v případě facebooku - problém s moderací obsahu. Ono by ho asi vyřešilo tlačítko „dislike“, které by obsah víc skrývalo, ale to by zase negenerovalo tolik zlaťáků, takže jednoduché řešení neprojde.
Naštěstí entuziasmus a neskutečná kreativita, která prosakuje z TikToku na všechny ostatní sítě jako Youtube, Instagram a Facebook drží kvalitu a zábavnost obsahu dost vysoko. Něco na tom je, být schopný udělat krátké video a nahrát ho na místo, kde ho uvidí potencionálně miliony lidí. Youtube byla proti TikToku pořád „pomalá síť“ pro serióznější a delší příspěvky. Obecně trend jde k rychlejším sítím, kde 10 vteřinové video začíná být příliš dlouhé.