Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Jak dlouho ještě budou výrobci šidit české zákazníky nekvalitními potravinami?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unilever.cz

Všichni zákazníci v EU jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější. Touto parafrází známého hesla z Orwellovy knihy Farma zvířat by se dala charakterizovat současná situace na evropském trhu.

Článek

I dnes se bohužel musí řešit rozdílná kvalita potravin, protože výrobci potravin vnímají zákazníky z některých členských zemí jako lidi druhé kategorie.

Přestože v celé Evropské unii platí zákaz dvojí kvality, rozdílné složení stejných výrobků je stále realitou. I po těch mnoha letech mají někteří výrobci potravin stále tu drzost zásobovat lidi v Česku odpadem.

Šok pro milovníky zmrzliny

Letos o prázdninách vyvolalo pozornost rozdílné složení proslulé zmrzliny Cornetto. Není divu. Pro výrobu italského Cornetta se používá pravé čerstvé mléko, máslo, vaječné bílky a smetana.

Naproti tomu české Cornetto obsahuje namísto čerstvého mléka jen mléko z prášku. Zcela chybí máslo, vejce a smetana. Tyto složky jsou totiž u české verze nahrazeny rostlinnými oleji, konkrétně kokosovým a slunečnicovým. A na celkové chuti je to samozřejmě znát.

Ti, kdo měli tu možnost srovnávat kvalitu v Itálii a Česku, pocítili opravdu nebetyčný rozdíl. Na lidi z Česka, kteří si v Itálii zmrzlinu Cornetto oblíbili pro její vynikající chuť, čekalo doma zklamání.

Ukázalo se, že v Česku je k dostání pouze „odporná hmota z rostlinného tuku,“ jak to popsal na facebookovém statusu Tomáš Pflanzer, jeden z těch, co měli neblahou zkušenost s verzí zmrzliny prodávanou v Česku.

Co na to inspekce?

Neobstojí tedy často užívaný argument „odlišných chuťových preferencí.“ Navíc, jak se zjistilo, Cornetto je v Česku k dostání za srovnatelnou nebo patrně ještě vyšší cenu než na italském trhu, kde se ale prodává v „nešizeném“ složení.

Případem už se začala zabývat Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Dobrou zprávou je, že naštvané reakce zákazníků na sociálních sítích zde skutečně zafungovaly jako bič na nepoctivé firmy.

Výrobce zmrzliny, firma Unilever, se už po negativní reakci na sítích sám rozhodl upravit recepturu pro Česko podle „italského“ vzoru.

Klamání musí skončit

Kromě mnoha dalších zde stojí za zmínku ještě jeden příklad: Svým „šizením“ zákazníků nechvalně proslula také např. Coca-Cola, která pro východněji ležící evropské země používá místo cukru fruktózo-glukózový sirup obsahující více kalorií.

Prý se snaží použít lokálně dostupné suroviny. Připustila ale i ekonomické důvody pro užití levnějšího sirupu. Nepřekvapivě se nejedná o jediný problémový nápoj této společnosti.

Zatímco v Itálii Fanta obsahuje 12 % pomerančového džusu, v české půllitrové lahvi je pouze pět procent pomerančové šťávy z koncentrátu. Ze strany inspekce zde ale zatím nebylo shledáno žádné pochybení.

Proč tomu tak stále je?

Potíž může představovat rozmělněné znění současné evropské legislativy. V mnoha případech bohužel stačí třeba jen mírně pozměněný obal, aby se jednalo o odlišné výrobky. Navzdory zákazu dvojí kvality potravin v rámci celé EU narážíme neustále na ten samý problém.

Je to neskutečná prasárna. Proto se co nejdříve obrátím na Komisi, abych zjistil, jaké kroky hodlá v této věci podniknout. Tohle neustálé klamání zákazníků v Evropě musí skončit!

Přeji hezký den a veselou mysl!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz