Článek
Čtyřdílné patrové jednotky Bpjo: Historie a technické zázemí ikonických vlaků
Čtyřdílné patrové jednotky, známé pod označením Bpjo, byly neodmyslitelnou součástí železniční dopravy v okolí Prahy a na Ostravsku. S jejich provozem se lidé setkávali celá desetiletí, až do konce roku 2002, kdy jejich pravidelný provoz u Českých drah definitivně skončil.
Konstrukce a technické parametry
Jednotky byly složeny ze čtyř vozů, dvou koncových a dvou středních, a byly uloženy na pěti podvozcích. Významnou inovací byla konstrukce, kde dvě sousední skříně byly uložené na společném třínápravovém podvozku, což přispělo k lepší stabilitě a pohodlí během jízdy.
Technické parametry jednotky jsou impozantní. Celková délka přes nárazníky činila 73 400 mm, výška vozu od temene kolejnice dosahovala 4 600 mm a celková váha prázdné jednotky byla 125 tun. Jednotky měly kapacitu 910 cestujících, což z nich činilo ideální prostředek pro přepravu velkého počtu osob na frekventovaných tratích.
Výroba a provoz
První jednotky byly objednány Strojimpexem u výrobce VEB Waggonbau Görlitz v roce 1961 a dodávky začaly o rok později. První série zahrnovala 20 jednotek, následovaná druhou sérií s 30 jednotkami dodanými v roce 1965. Jednotky byly číslovány v rozmezí 900 až 949.
Jednotky byly vybaveny jak parním, tak i elektrickým vytápěním, což umožňovalo jejich provoz i v chladnějších obdobích. Elektrické topení bylo dimenzováno na 3000 V. Počáteční problémy s kvalitou překladu dokumentace a drobnými technickými nedostatky byly postupně odstraněny, a jednotky se tak staly spolehlivým prvkem železniční dopravy.
Provozní nasazení a konec éry
V 80. a 90. letech se tyto jednotky hojně využívaly na severní Moravě a ve Slezsku, zejména v Ostravě a Bohumíně. Po ukončení provozu v Praze se několik jednotek přesunulo do Ostravy, kde svou službu ukončily. Poslední nasazení proběhlo v roce 2001, kdy se již jednotky potýkaly s technickými problémy, jako byly trhliny na pružinových závěsech a koroze skříní.
K zachování pro muzejní účely byly vybrány dvě jednotky, konkrétně 930 a 931. Jednotka 930 prošla v roce 2002 opravou v MOVO Plzeň a stala se součástí expozice muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Jednotka 931 zůstala odstavena v Ostravě.
Význam a dědictví
Patrové jednotky Bpjo představovaly průkopnický krok v železniční dopravě, nejen v Československu, ale i v dalších evropských zemích. Celkem bylo pro ČSD dodáno 50 jednotek a dalších 150 pro železniční správy v Polsku, NDR a Rumunsku. Tyto jednotky se staly inspirací pro další rozvoj a inovace v oblasti patrových vlaků, které jsou dnes běžnou součástí železniční dopravy po celém světě.
Jednotky Bpjo si zaslouží uznání za svou roli v historii železniční dopravy, a jejich technické inovace i provozní nasazení zůstávají dodnes inspirací pro železniční inženýry a nadšence.
zdroj: www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/Bpjo/Bpjo.php3