Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Patrové jednotky BPJO: Historie a technické zázemí ikonických vlaků

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Train Lovers TL69

Bpjo „Patra“

Čtyřdílné patrové jednotky Bpjo, které se staly ikonou železniční dopravy v Československu, představovaly technický pokrok své doby a sloužily cestujícím po celá desetiletí až do roku 2002.

Článek

Čtyřdílné patrové jednotky Bpjo: Historie a technické zázemí ikonických vlaků

Čtyřdílné patrové jednotky, známé pod označením Bpjo, byly neodmyslitelnou součástí železniční dopravy v okolí Prahy a na Ostravsku. S jejich provozem se lidé setkávali celá desetiletí, až do konce roku 2002, kdy jejich pravidelný provoz u Českých drah definitivně skončil.

Konstrukce a technické parametry

Jednotky byly složeny ze čtyř vozů, dvou koncových a dvou středních, a byly uloženy na pěti podvozcích. Významnou inovací byla konstrukce, kde dvě sousední skříně byly uložené na společném třínápravovém podvozku, což přispělo k lepší stabilitě a pohodlí během jízdy.

Technické parametry jednotky jsou impozantní. Celková délka přes nárazníky činila 73 400 mm, výška vozu od temene kolejnice dosahovala 4 600 mm a celková váha prázdné jednotky byla 125 tun. Jednotky měly kapacitu 910 cestujících, což z nich činilo ideální prostředek pro přepravu velkého počtu osob na frekventovaných tratích.

Výroba a provoz

První jednotky byly objednány Strojimpexem u výrobce VEB Waggonbau Görlitz v roce 1961 a dodávky začaly o rok později. První série zahrnovala 20 jednotek, následovaná druhou sérií s 30 jednotkami dodanými v roce 1965. Jednotky byly číslovány v rozmezí 900 až 949.

Jednotky byly vybaveny jak parním, tak i elektrickým vytápěním, což umožňovalo jejich provoz i v chladnějších obdobích. Elektrické topení bylo dimenzováno na 3000 V. Počáteční problémy s kvalitou překladu dokumentace a drobnými technickými nedostatky byly postupně odstraněny, a jednotky se tak staly spolehlivým prvkem železniční dopravy.

Provozní nasazení a konec éry

V 80. a 90. letech se tyto jednotky hojně využívaly na severní Moravě a ve Slezsku, zejména v Ostravě a Bohumíně. Po ukončení provozu v Praze se několik jednotek přesunulo do Ostravy, kde svou službu ukončily. Poslední nasazení proběhlo v roce 2001, kdy se již jednotky potýkaly s technickými problémy, jako byly trhliny na pružinových závěsech a koroze skříní.

K zachování pro muzejní účely byly vybrány dvě jednotky, konkrétně 930 a 931. Jednotka 930 prošla v roce 2002 opravou v MOVO Plzeň a stala se součástí expozice muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Jednotka 931 zůstala odstavena v Ostravě.

Význam a dědictví

Patrové jednotky Bpjo představovaly průkopnický krok v železniční dopravě, nejen v Československu, ale i v dalších evropských zemích. Celkem bylo pro ČSD dodáno 50 jednotek a dalších 150 pro železniční správy v Polsku, NDR a Rumunsku. Tyto jednotky se staly inspirací pro další rozvoj a inovace v oblasti patrových vlaků, které jsou dnes běžnou součástí železniční dopravy po celém světě.

Jednotky Bpjo si zaslouží uznání za svou roli v historii železniční dopravy, a jejich technické inovace i provozní nasazení zůstávají dodnes inspirací pro železniční inženýry a nadšence.

zdroj: www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/Bpjo/Bpjo.php3

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz