Hlavní obsah
Cestování

Elektrická legenda v pohybu: „Belgičanka“ 365.001-7 stále brázdí české koleje

Foto: Train Lovers TL69

Lokomotiva 365 Belgičanka

Jen devět kusů EffiLiner 3000.

Článek

Na českých kolejích stále ožívá legenda – „Belgičanka“ 365.001-7. Moderní dvousystémová elektrická lokomotiva, jež vznikla z belgických strojů řady 12, a přestože je unikátem, nezůstává vyřazená v depozitáři – naopak, je aktivním článkem železniční flotily nákladní dopravy.

Technický unikát v akci

Projekt EffiLiner 3000 přeměnil zastaralý belgický stroj na výkonnou dvousystémovou lokomotivu schopnou jezdit pod stejnosměrným i střídavým napájením. Díky výkonu a flexibilitě nachází uplatnění tam, kde se střídavé a stejnosměrné sítě prolínají.

„Belgičanka“ na službě

365.001-7 není jen technickou zajímavostí, ale životaschopným strojem, který aktuálně slouží u IDS CARGO. Tu nečeká uskladnění v muzeu – pokračuje ve výkonu, který dramaticky zvyšuje efektivitu přeprav, šetří čas i údržbu.

Co říká Wikipedie?

Podle Wikipedie vznikla řada 365 jako výsledek modernizace belgických lokomotiv SNCB řady 12 firmou CZ LOKO v letech 2016–2022, a zahrnuje celkem devět kusů jako typ EffiLiner 3000. Lokomotiva 365.001-7 byla přeznačena z původního čísla 1203 a po modernizaci předána do poolu CZ LOKO. Rekonstrukce zahrnovala nové trakční systémy (bez zásahů do trakčních motorů), zesílení rámu, instalaci elektrodynamických brzd (odporové i rekuperační) a snížení maximální rychlosti na 120 km/h kvůli nasazení v nákladní dopravě. Projekt byl dokončen v březnu 2016.

Symbol přeměny a nadšení

Zatímco většina unikátů mizí do strojovního muzea, „Belgičanka“ se stala vzorem životaschopného prototypu. Ukazuje, že technická inovace není jen o zachování legendy, ale i o jejím dalším rozvoji a využití. Když se objeví na kolejích, není to nostalgie – je to živoucí důkaz, že unikátní konstrukce stále mají svůj smysl a místo v moderní dopravě.

Fakta o lokomotivě 365 „Belgičanka“

  • Typ: EffiLiner 3000
  • Řada: 365 (IDS CARGO, CZ LOKO)
  • Původ: modernizace belgických lokomotiv SNCB řady 12
  • Rok modernizace prototypu: 2016 (365.001-7, původně č. 1203)
  • Výrobce modernizace: CZ LOKO, Česká Třebová
  • Počet kusů: 9
  • Trakce: elektrická, dvousystémová (3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC)
  • Výkon: 2 825 kW
  • Maximální rychlost: 120 km/h (upraveno pro nákladní dopravu)
  • Hmotnost: cca 88 tun
  • Brzdění: elektrodynamická odporová i rekuperační brzda
  • Současný provozovatel: IDS CARGO

Zdroj: Wikipedia

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz