Článek
Minimální délka dovolené, kterou musí zaměstnavatel dle zákona poskytnout svému zaměstnanci, je čtyři týdny. Spousta firem však už dávno nabízí týdnů pět. Česká spořitelna je pak v této oblasti průkopníkem. Zaměstnancům nabízí až 42 dnů volna, což je více než 8 týdnů. Standardní výměra je v této firmě 25 dnů, dále je možné využít 5 dní sick days bez udání důvodů a každý měsíc poskytuje Česká spořitelna jeden den volna navíc, který je možné využít pro osobní potřebu.
Některé firmy poskytují svým zaměstnancům i nekonečnou dovolenou. To v praxi znamená, že mohou zůstat doma kdykoliv, pokud mají svou práci hotovou. A to už může být pro zaměstnance značně motivující, avšak ne tak snadno zneužitelné. Délka dovolená tedy může být značným benefitem, který zaměstnavatel poskytuje, a mnoho uchazečů o zaměstnání může tato nabízená výhoda přesvědčit, aby zkusili pracovat právě v této firmě.
Již delší dobu se hovoří o tom, že je nevyhnutelné zkrácení pracovního týdne z pěti na čtyři dny. Přitom někteří pamětníci ještě jistě pamatují, když se do práce chodilo šestkrát v týdnu. Jak ale doba pokročila, pro dnešní zaměstnance je čím dál důležitější volný čas a správný balanc mezi pracovním a soukromým životem. Potřeba volna tedy vzrůstá. Je to ale reálné?
Vzhledem k probíhající krizi je více než pravděpodobné, že k tomu v nejbližších letech nemůže dojít, neboť na to firmy prostě nebudou mít peníze. Když totiž někomu jako zaměstnavatel dáme dovolenou, jeho práci musí zastoupit někdo jiný, kterého za to většinou odměníme ve formě prémií navíc, případně je třeba najmout pracovníka na dohodu, který tuto práci zastane, a toho odměnit na základě odvedené práce. Přitom stále platíme zaměstnance, který je někde na dovolené.
Z toho jasně vyplývá, že každý den dovolené navíc může přijít firmu na nemalé peníze. Zkrácení pracovního týdne zrovna tak. Ale firmám pomalu dochází peníze. V posledních deseti patnácti letech bylo trendem rozšiřování nabídky benefitů, které měly potenciální zaměstnance nalákat. Mají dát najevo, že pro firmu jsou její zaměstnanci lidé, kteří mají své potřeby, a poukázat na to, že tito zaměstnanci nejsou firmě lhostejní.
Dnes už prakticky každá firma nabízí nějaký ten benefit. Některé firmy i celou řadu benefitů. Může jít o stravenky, příspěvek na Multisport kartu, fond kulturních a sociálních potřeb, firemní akce, příspěvek na dovolenou a podobně. Jenže i nabídka takových benefitů od začátku krize chudne. I na ně už totiž docházejí finance. A to je velký problém.
Pokud totiž zaměstnanci přidám nějaký benefit, je to vždy ku prospěchu věci. Brzy se ale takový benefit stane pro zaměstnance samozřejmostí. Jeho pozdější odebrání pak může zaměstnance demotivovat a snížit jeho pracovní výkonnost. Firmy se tomuto tlaku snaží odolávat, ale víme, jak dlouho to ještě půjde?