Hlavní obsah
Aktuální dění

Premiér Fiala přišel v podivném průzkumu na to, co už Češi dávno vědí. Že i v Německu je levněji

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Instagram Petra Fialy (@petr.fiala1964)

Český internet a sociální sítě v posledních dnech oblétlo video, které nemá obdoby. Premiér Fiala se vydal na nákup do Německa a zjistil, že je tam levněji než v Čechách. Češi už to dávno vědí, ale premiér nad tím nevěřícně kroutí hlavou.

Článek

V první řadě je potřeba se zamyslet nad tím, kdo s takovým nápadem přišel. Aby premiér suverénní země pořádal srovnávací nákupy našeho zboží se sousedním státem ve formátu influencerských videí, to bude v Evropě asi opravdu rarita. Ať už to byl nápad kohokoli, rozhodně nebyl dobrý. Výsledky srovnávacího nákupu nám totiž premiér oznámil to, co už stejně dávno víme.

Kdyby nebyl Petr Fiala premiérem České republiky, jako influencer by se opravdu živit nemohl. Jeho prakticky nulová mimika i pomalá a monotónní mluva by pro tuto práci rozhodně nebyly žádanými dobrými vlastnostmi. Premiér v dalším díle svých Otázek a odpovědí z Kramářovy vily vyrazil do Německa, aby tam provedl kontrolní nákup, který následně srovná se stejným nákupem v Česku. Pro ten si zvolil devět běžných věcí, které ho vyšly v přepočtu přibližně na 500 korun. Hned o pár kilometrů vedle nakoupil Petr Fiala v českém supermarketu. Tvrdí, že nakoupil zcela stejné potraviny, ale nákup byl o šedesát korun dražší. Tomuto rozdílu se velmi diví, přestože jej lidé podobnými zprávami zásobují dnes a denně. Celý národ ví, že jsou potraviny v Německu levnější a již mnoho takových upozornění Petr Fiala od českých občanů dostal, přesto zůstává udiven.

Neúplnou pravdou v jeho slovech zůstává i tvrzení, že se jedná o identický nákup. Není to pravda, jak sám později přiznává. Německé produkty byly totiž vesměs ve větších baleních, tedy zpravidla toho obsahovaly více. Jako nešťastná se jeví formulace, že se mu zdá, že německá balení jsou větší. Když už dělám kontrolní nákup, mám na každém obalu váhu produktu. Mohu si to tedy před natočením záběru zkontrolovat a říci to tak s jistotou.

Když se přesuneme do kuchyně Kramářovy vily, potvrdí nám premiér, že všech devět produktů, které nakoupil, bylo v Německu levnějších. Všechno samozřejmě v Německu levnější není, záleží na výběru potravin. Petr Fiala měl však šťastnou ruku a vybral produkty, které tvrzení Čechů potvrzují. O tom, že Němci mají jinou kupní sílu než Češi, ale nepadlo ani slovo. To by bylo teprve zajímavé srovnání. Zaměřit se třeba na to, kolik takových nákupů v měsíci mohu uskutečnit, abych utratil peníze, které mi zbydou po zaplacení všech nákladů na bydlení, nákladů na energie a dalších nutných výdajů za telefon a podobně. To bohužel nezaznělo.

Nejvíce je Petr Fiala překvapen z toho, že produkty mezinárodních firem, které se prodávají v obou státech, mají rozdílná balení. Porovnává to na příkladu Nutelly. Když se podívá na obsah balení české Nutelly, zmíní, že české balení je ve skutečnosti menší. To dává logiku. Co však už logice odporuje je dodatek, že takové balení navíc obsahuje očividně i méně obsahu. No tak to už ale premiér přeci řekl. Velikost balení zjevně srovnával dle váhy, tedy čistá váha je právě tím množstvím obsahu. Nikoho by snad přeci nenapadlo srovnánat velikost balení podle toho, jak veliký je jeho obal. Nedávalo by přece smysl říkat, že balení je větší, ale obsahu je tam méně, protože sklenice je poloprázdná.

Ono bývá většinou pravidlem, že pokud si koupím větší balení produktu, pak je jednotková cena tohoto produktu výhodnější. Platí to v drtivé většině případů. Proto srovnávat rozdílné velikosti balení se tak trochu míjí účinkem.

Srovnávací či testovací nákup ústy premiéra bylo tak trochu nešťastné řešení. Stačilo totiž jen toto krátké, ani ne pětiminutové video, a už se o nás píše v zahraničí. Německý list Bild napsal, že premiér Fiala jezdí nakupovat do Německa, protože je pro něj v Česku moc draho. Tak i kdyby toto video nebylo k ničemu, tak reklamu v Německu nám rozhodně udělalo. Jde ale o to, jestli pozitivní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz