Článek
Nová pravidla leckdy působí, jako kdybychom chtěli spolu s vaničkou vylít i dítě. Jedno z těch nejnovějších se bude týkat příliš starých aut. Ta totiž, i v případě, že budou jinak v pořádku, nebudou smět vyjet na silnice.
Konec vraků, hlásá EU. Ve skutečnosti řeže pod starými auty větev
Ekologie je dnes alfou a omegou politiky Evropské komise – o tom asi není třeba polemizovat, vidíme to na každém kroku. Jedním z klíčových bodů by měl být program „End of Life Vehicle – ELV“ (ukončená životnost vozidel), který sice na první pohled vypadá jako dobře míněná iniciativa, ale ve skutečnosti má několik pořádných háčků.
Konec vraků z Německa? Fajn. Ale co dál?
V některých bodech s EK souhlasíme. Třeba zákaz vývozu vraků, které už nejsou způsobilé k provozu – to dává smysl. Staré rachotiny, které už sotva drží pohromadě, by měly jít rovnou do šrotu – určitě by se neměly vozit k nám nebo dál do východní Evropy, jak se to často v současnosti děje.
Evropská komise si kromě toho v celém programu vytyčila několik hlavních cílů:
- Propojení národních registrů vozidel
- Zákaz vývozu vozidel neschopných provozu
- Přísnější kontroly a pokuty
- Lepší rozlišování starých a vysloužilých vozidel
- Recyklace 30 % plastů z aut
- Povinnost, aby 25 % plastů v nových vozech bylo z recyklovaných materiálů
Zní to všechno pěkně, jenže pak přichází kámen úrazu – co když vaše auto bylo kdysi opravováno, svářeno nebo mělo větší poškození? Najednou se může stát, že z hlediska kritérií EK spadnete do kategorie „ELV“, což znamená jediné – s autem se můžete jít rozloučit.
Auto po opravě? Tak s takovým „šrotem“ už možná nevyjedete
Podle tohoto návrhu by totiž do kategorie ELV mohlo spadnout i auto, které sice prošlo velkou opravou, ale jinak by mohlo ještě dlouhá léta jezdit. Stačí, když se v něm někde řezalo do nosné konstrukce, provedla se na něm větší oprava karoserie nebo se něco svařovalo.
A to ani nemluvíme o vozidlech, která prodělala požár, byla zaplavena nebo vykazují jiné vážné technické vady. Ano, tady se sice shodneme, že taková auta na silnici nepatří, jenže po kvalitní opravě (opravdu kvalitní, ne nějaké rychlokvašce z bazaru) mohou ještě sloužit dlouhá léta.
Jenže místo toho zahodíme ještě poměrně funkční vozítka a koupíme zbrusu nová. Tomu se tedy říká ekologie par excellence! Sice by tu prý ještě měla hrát roli nějaká věková hranice, ale tu zatím nikdo nestanovil. Takže pořád nevíme, na čem jsme – ach jo.
A co vy? Souhlasíte s tím, že větší opravy znamenají pro auto „stopku“?
Zdroj: Evropská komise