Článek
Na kole jezdím relativně hodně, letos skoro 3500 km. A jsem pro povinné nošení helmy i povinné osvětlení po celý den.
Je až s podivem, že cyklisté jako nejzranitelnější účastníci silničního provozu podléhají tak nízké regulaci. Auta musejí splňovat nesčetně bezpečnostních předpisů, zatímco dospělým cyklistům je nošení helmy pouze doporučeno, ačkoli během jízdy mohou s klidem dosáhnout rychlosti 50-70 km za hodinu.
Chyby dělá každý
Cyklisté jsou zranitelní nejen vlivem externích vlivů, především řidičů aut. Ale zranitelní jsou především vinou vlastních pochybení. Nečekaná nerovnost, olejová skvrna, mokrá vozovka, silný boční vítr nebo zkrátka nepozornost. Tyto a mnoho dalších vlivů mohou vést k nehodě, při níž cyklista ohrozí život svůj a ovlivní životy mnoha jiných lidí. A přítomnost helmy může být rozdílovým elementem mezi nehodou a tragédií pro všechny zúčastněné.
Stejně jako cyklista může udělat i řidič. Ruku na srdce, kdo z nás je za volantem vždy 100% soustředěný a nikdy nic při zpracování více současně probíhajících událostí nic nepřehlídne?
Životy těch druhých
Vaší chybou skončíte ve srážce s autem. Vaše chyba. Ale ačkoli vznikla nehoda vaším zaviněním, dopad na řidiče auta může být opravdu enormní. A právě helma je tím kormidlem budoucích směrů několika životů.
Vy bez helmy zemřete. Psychický dopad řidiče auta může být kritický a nepřímo devastující pro jeho rodinu. Minimálně do doby než soud rozhodne o nevině. A čekání na soud může být ubíjející. Ale i tak být účastníkem smrtelné nehody, nebo „jen“ nehody je něco diametrálně odlišného - bez ohledu na viníka.
Vaše rozhodnutí chránit sebe chrání i ostatní.
Nebuďte sobečtí, chraňte sebe i ostatní. Tuto úvahu jsem napsal v rámci nošení helmy, protože jezdím často. Ale lze ji aplikovat na stovky dalších věcí, které děláme.