Hlavní obsah
Nakupování

Doba slevová-kuponová

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Více než kdy před tím jsme konstantně bombardováni slevovými kupony a slevami nejrůznějšího druhu. Jenomže s námi Čechy to budou mít obchodníci těžké.

Článek

Český maloobchod klesl v roce 2023 meziročně o 4,1 %. A e-commerce utrpěla ještě drtivější ztráty. Při dvouciferné míře inflace v roce 2023 se pokles tržeb jeví pro obchodníky o to drtivěji. Prodali zboží nejen v nižší hodnotě, ale i v podstatně nižším množství. Zásoby na skladech rostou a cashflow trpí.

Slevová a kuponová mánie

Spotřební nálada v Česku se řadí k vůbec nejnižším v celé Evropské unii. Mediální masáž o tom, jak se budeme mít špatně, na nás dopadla silněji než na ostatní státy východní Evropy. A tonoucí se stébla chytá. Pomyslným stéblem se pro e-shopy a řetězce staly slevové kupony, aplikace a nejrůznější slevy podmíněné něčím, co má z spotřebitelů vymámit peníze. Pochopitelné.

Jako zákazníci si můžeme připadat jako dítě na pouti - tolik lákadel, které na nás křičí: „kup si mě“. Jen a jen odolat. Jenže my Češi, když na to přijde, dokážeme být až chladně pragmatičtí v tom, za co naše tvrdě vydělané peníze utratíme. Improvizujeme. Gen zlatých českých ručiček se zapne na plné obrátky, přesně když je to potřeba. Dáváme věcem druhý život a to triko, které jsme chtěli vyhodit, nám ještě minimálně rok nakonec poslouží. Nezbytné vytlačuje z našich košíků to zbytné.

Minimalisté z donucení

Nikdo nechce chudnout. Ale když reálný příjem klesá, musíme se uchýlit k jedinému: šetření. Místo 5 piv 3, do restaurace svátečně a místo 3 dovolených pouze 2. Namísto oblíbeného kousku Hugo Boss Pomalu ale opět zjišťujeme, že nepotřebujeme nejrůznější pozlátka a každý měsíc něco nového na sebe. Nechtěně se tak stáváme minimalisty. Ale možná pomalu přicházíme na to, že vyžít dokážeme s menším luxusem.

Obchodníci to s námi Čechy nebudou mít jednoduché. Ve snaze mít vyšší tržby než minulý rok (protože nikdo nechce prezentovat pokles) nás budou bombardovat více a více. Jako zákazníci bychom toho měli hlavně chytře využít a nenechat se do těchto her příliš vtáhnout.

Anketa

Změnilo se vaše nákupní chování od začátku války na Ukrajině?
Nakupuji více zboží a služeb
0 %
Můj objem nákupů se nezměnil
0 %
Hlídám si, co kupuji. Obecně toho koupím méně.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz