Článek
Český maloobchod klesl v roce 2023 meziročně o 4,1 %. A e-commerce utrpěla ještě drtivější ztráty. Při dvouciferné míře inflace v roce 2023 se pokles tržeb jeví pro obchodníky o to drtivěji. Prodali zboží nejen v nižší hodnotě, ale i v podstatně nižším množství. Zásoby na skladech rostou a cashflow trpí.
Slevová a kuponová mánie
Spotřební nálada v Česku se řadí k vůbec nejnižším v celé Evropské unii. Mediální masáž o tom, jak se budeme mít špatně, na nás dopadla silněji než na ostatní státy východní Evropy. A tonoucí se stébla chytá. Pomyslným stéblem se pro e-shopy a řetězce staly slevové kupony, aplikace a nejrůznější slevy podmíněné něčím, co má z spotřebitelů vymámit peníze. Pochopitelné.
Jako zákazníci si můžeme připadat jako dítě na pouti - tolik lákadel, které na nás křičí: „kup si mě“. Jen a jen odolat. Jenže my Češi, když na to přijde, dokážeme být až chladně pragmatičtí v tom, za co naše tvrdě vydělané peníze utratíme. Improvizujeme. Gen zlatých českých ručiček se zapne na plné obrátky, přesně když je to potřeba. Dáváme věcem druhý život a to triko, které jsme chtěli vyhodit, nám ještě minimálně rok nakonec poslouží. Nezbytné vytlačuje z našich košíků to zbytné.
Minimalisté z donucení
Nikdo nechce chudnout. Ale když reálný příjem klesá, musíme se uchýlit k jedinému: šetření. Místo 5 piv 3, do restaurace svátečně a místo 3 dovolených pouze 2. Namísto oblíbeného kousku Hugo Boss Pomalu ale opět zjišťujeme, že nepotřebujeme nejrůznější pozlátka a každý měsíc něco nového na sebe. Nechtěně se tak stáváme minimalisty. Ale možná pomalu přicházíme na to, že vyžít dokážeme s menším luxusem.
Obchodníci to s námi Čechy nebudou mít jednoduché. Ve snaze mít vyšší tržby než minulý rok (protože nikdo nechce prezentovat pokles) nás budou bombardovat více a více. Jako zákazníci bychom toho měli hlavně chytře využít a nenechat se do těchto her příliš vtáhnout.