Článek
Jako chlapec žil Satoshi Tajiri na předměstí Tokia a mezi jeho největší zálibou patřilo sbírání hmyzu. Chtěl, aby všechny děti poznaly to kouzlo při honbě za hmyzem.
Jeho otec však chtěl, aby se vyučil elektroopravářem, ale Satoši místo pilného studia na střední škole zdokonaloval svoje záliby, mezi nimi byly i jeho první návrhy pokémonů. Svoje nápady poté nabídl firmě Nintendo, která je zrealizovala.
V roce 1989 založil společnost Game Freak, původně jako magazín o hrách, který se později přeměnil ve vývojové studio.
Klíčovým momentem byl Tajiriho nápad využít Game Boy Link Cable k výměně dat mezi konzolemi. Představoval si, jak by hráči mohli vyměňovat své virtuální „kapesní příšery“ podobně, jako si děti vyměňují sběratelské karty. Tato myšlenka se stala základním kamenem konceptu her Pokémon.
Vývoj prvních her Pokémon trval celých šest let. Satoshi Tajiri spolupracoval s Kene Sugimori, talentovaným ilustrátorem, který navrhl ikonický vizuální styl značky Pokémon. Společně vytvořili 151 původních stvoření, z nichž každé mělo jedinečný design a charakteristiky.
Nintendo, vedené Shigeru Miyamotem (tvůrcem Super Maria a The Legend of Zelda), projekt podporovalo, ačkoli mnozí v něj nevěřili. Koncept „sbírání všech“ byl v té době revoluční a bohužel i téměř nemožný. Finanční potíže několikrát projekt málem zastavily, ale Tajiri a jeho tým vytrvali.
27. února 1996 byly v Japonsku vydány hry Pokémon Red a Pokémon Green pro Game Boy. Zpočátku se prodávaly pomalu, ale postupně získávaly na popularitě.
Do konce roku 1996 se prodalo více než milion kopií, což překvapilo i samotné Nintendo. Úspěch byl tak velký, že začaly práce na rozšiřování značky. Již v roce 1996 byla zahájena výroba sběratelských karet Pokémon Trading Card Game.
S rostoucí popularitou her začala společnost Nintendo uvažovat o adaptaci do animované podoby. Projekt dostal zelenou a produkci převzalo studio OLM (Oriental Light and Magic) pod vedením producenta Kunihiko Yuyamy.
Klíčovým rozhodnutím bylo vytvoření nového hlavního hrdiny pro seriál. Místo použití generického protagonisty z her byl vytvořen Ash Ketchum (v japonštině Satoshi - pojmenovaný podle Satoshi Tajiri). Tento desetiletý chlapec měl být ztělesněním každého mladého hráče, který sní o tom stát se mistrem Pokémonů.
1. dubna 1997 měl premiéru první díl animovaného seriálu „Pokémon“ na japonské televizi TV Tokyo. Seriál okamžitě zaujal mladé diváky svým příběhem, barevnými postavami a především roztomilým pokémonem Pikachu, který se stal maskotem celé značky.
Pikachu nebyl prvotní volbou. Původně měla být hlavním partnerem Ashe Clefairy, ale tvůrci se rozhodli pro pikachu kvůli jeho roztomilému vzhledu a žluté barvě, která vynikala na obrazovce. Podobně se ke žluté barvě dostala i legendární rodinka Simpsonových. Toto rozhodnutí se ukázalo jako geniální, protože Pikachu se stal jednou z nejrozpoznatelnějších postav populární kultury.
Seriál kladl důraz na pouto mezi trenéry a jejich pokémony, propagoval hodnoty jako věrnost, odvahu a vytrvalost.
Na rozdíl od tradičních animovaných seriálů měl Pokémon otevřený formát, který umožňoval nekonečné rozšiřování světa a příběhů. Toho se seriál drží prakticky dodnes.
Úspěch v Japonsku byl tak ohromný, že se velmi brzy začalo s mezinárodní expanzi. Seriál byl nadabován do desítek jazyků a postupně se šířil po celém světě, což z Pokémonů učinilo skutečně globální fenomén.
Od svého vzniku v roce 1997 se Pokémon anime stalo jedním z nejdéle běžících a nejúspěšnějších animovaných seriálů všech dob.
Příběh Pokémon je příkladem toho, jak může zdánlivě jednoduchý nápad přerůst v celosvětový kulturní fenomén, který ovlivnil generace dětí i dospělých po celém světě. Od skromných začátků Satoshi Tajiri až po dnešní multimiliardovou značku, zůstává tato značka důkazem síly kreativity, vytrvalosti a schopnosti propojit lidi prostřednictvím sdílených zážitků a hodnot.
Zdroje informací k článku: