Článek
Nyni se zaměřím na čtyři zpěvačky, které sdílejí tento osud. Všechny se dostaly na vrchol ale nedokázaly tento úspěch již zopakovat.
Eva Simons:
Nizozemská zpěvačka Eva Simons vstoupila do světa hudby v roce 2009 se skladbou „Silly Boy“. Píseň, která kombinovala chytlavou melodii s tehdy moderním elektronickým zvukem, se stala hitem. Původně byla dokonce považována za uniknulé demo od Rihanny nebo Lady Gaga, což mu do začátků rozhodně pomohlo.
„Silly Boy“ se rychle rozšířil a dostal se v mnoha zemích do TOP 10. Píseň prezentovala Evu jako novou hvězdu elektronické taneční hudby. Potom ale přišel krutý pád.
Po skvělém startu začaly kolovat zprávy o chystaném albu. Zpěvačce se ale již nepodařilo vytvořit další hit, který by podtrhl její úspěch. Album se začalo oddalovat.
Eva Simons ale dlouho bojovalo a nechystala se tak s snadno vzdát. Vydala single „I Don't Like You“ a dál připravovala své první album. Písnička už se ale nesetkala s úspěchem. Následovala píseň „Renegade“, která už moc lidí nezajímala.
Třetím vydaným singlem se stala „Chemistry“. Píseň ale pouze podtrhla pád zpěvačky a Eva Simons skočila v propadlišti dějin.
Postupně se přesunula spíše do role hostující zpěvačky a skladatelky, než aby pokračovala jako sólová interpretka v hlavním proudu.
Sice stále vydává singly ale s vydáním alba nebo turné, už zpěvačka vůbec nepočítá.
Ruslana:
Ukrajinská zpěvačka Ruslana se zapsala do historie jako vítězka Eurovision Song Contest 2004 se skladbou „Wild Dances“.
Úžasná energie této zpěvačky, divoká choreografie a netradiční kostýmy z ní udělaly nezapomenutelnou hvězdu evropské hudební scény.
„Wild Dances“ se stala hitem v mnoha evropských zemích a Ruslana se snažila na tento úspěch navázat. Vydávala další singly, alba a hojně koncertovala.
Za zmínku stojí i její velký projekt s názvem „Wild Energy. Jednalo se o dvě alba a velké turné. Veškerá její snaha ale již vyzněla do ztracena.
Nové písně si nezískaly tak masivní popularitu jako její největší hit. Ruslana se udržela na domovské Ukrajině, kde zůstala významnou umělkyní. Na mezinárodní scéně se již ale nedokázala prosadit.
Ava Max:
Americká zpěvačka albánského původu Ava Max zaznamenala v roce 2018 průlom s hitem „Sweet But Psycho“. Její dřívější singly jen neškodně prošuměly ale zde se trefila. Píseň se stala globálním fenoménem, dosáhla první příčky v hitparádách mnoha zemí a získala miliardy přehrání na streamovacích platformách. Na YouTube má video téměř miliardu přehrání.
Ava Max skladbu neúnavně propagovala a na cestě bylo debutové album. Další single „So Am I“ už sklidil menší úspěch ale pád nebyl tak velký.
Vydavatelství se ale nezaleklo a vydalo album „Heaven & Hell“. To se ale nesetkalo s velkým úspěchem a kariéra zpěvačky dál pokračovala po křivce, která její fanoušky nepotěšila.
Debutové album sice nemělo očekávaný úspěch i tak se ale dočkalo ještě nástupce „Diamonds & Dancefloors“. Stalo se tak po sérii odkladů, které nevěstily nic dobrého.
První single mohl těžit z faktu, že je úvodem k novému albu. Oživení upadající kariéry se ale nestalo a píseň měla menší úspěch, než poslední single z minulého alba.
Ava Max tak rozhodně nenaplnila očekávání fanoušků, ani vydavatelství.
Stačí se podívat na YouTube zpěvačky, které ukázkově ukazuje, jak její kariéra postupně upadala.
Zatím poslední vydaný singl s názvem „Lost Your Faith“ má na YouTube jen přibližně 900 000 zhlédnutí a to jsem sečetl jak „lyrics video“, tak i „visualizer“.
Zpěvačce byla vytýkáno i masivní samplování cizích písniček. Někdy jsem vysamplovanou část ani nepostřehl. Někdy na tom ale celá písnička stojí a to už nastává větší problém.
Chystané třetí album, bojuje s odkládáním a zdá se, že se ho již ani nedočkáme.
Netta:
Izraelská zpěvačka Netta Barzilai, která vystupuje pod uměleckým jménem Netta, vyhrála Eurovision Song Contest v roce 2018. Stalo se tak s hravou a výraznou písní „Toy“. Skladba kombinovala pop s elektronickými prvky, zvuky looperu a charakteristickým zpěvem hlavní aktérky.
„Toy“ byla na první pohled zábavnou písničkou ale zároveň se dotýkala i otázky ženské nezávislosti. Píseň se stala hitem a Nettě tak otevřela bránu do celého světa. Ta hodlala možnosti využít a pokračovala neúnavně dál.
Píseň sbírala milióny přehrání na všech možných platformách ale již brzy vyšly další písně.
Její následující singly jako „Bassa Sababa“ nebo „Nana Banana“ sice získaly pozornost lidí ale žádný z nich nedosáhl podobného globálního úspěchu jako „Toy“.
Netta měla v plánu přípravu prvního alba, stejně jako Eva Simons ale její sláva začínala velice rychle upadat. Další singly už měly stále méně úspěchu, než ty předchozí a vše se začínalo hroutit. Místo debutového alba, vyšlo pouze EP, již vydaných singlů a EP cover verzí.
Netta se ale stále nevzdává a vydává nové singly i když křivka její kariéry, dál klesá do hlubin zapomnění.
Co ale způsobuje, že něčí kariéra vyhasne dříve, než vůbec začala? Možností je hned několik.
Popová hudba je z velké části komerční záležitostí. Vydavatelství vynakládají velké částky, aby daný interpret nebo interpretka měli úspěch. Samozřejmě se ale očekává, že se vložené investice vyplatí. Přichází tedy velký tlak na „umělce“ aby přišli s dalším hitem. Velký nátlak ale může způsobit tvůrčí blok nebo křečovité pokusy napodobit původní úspěch.
Chybou je i pokud se umělec příliš spojí s jedním konkrétním hitem. Pro publikum může být těžké přijmout jeho další tvorbu nebo změnu stylu.
Někdy je počáteční úspěch spíše výsledkem masivní marketingové kampaně, kterou je již nemožné udržet pro budoucí tvorbu.
Na příkladu těchto zpěvaček, které dokázaly vytvořit dokonalý hit, nedokázaly tento úspěch už přetvořit v dlouhodobou kariéru, můžeme vidět úskalí hudebního průmyslu. Jejich příběhy ukazují, jak těžké je udržet se na vrcholu po delší dobu. Ani jedna z nich nenaplnila očekávání, ale jejich písně nadále žijí vlastním životem.