Článek
Není mi dodnes jasné proč, ale zhruba do roku 1971, tedy počátku normalizace, bylo možné k cestování používat železnici za velice příznivé, přímo neuvěřitelné ceny. V roce 1968 jsem ve svých 23 letech o prázdninách mezi 3. a 4. ročníkem elektrofakulty brněnského VUT cestoval do Francie, když jsem získal na září stáž k firmě tehdy pod názvem Alsthom-Savoisienne v Saint Ouen za severním okrajem Paříže. Odjížděl jsem z Brna 17. srpna a z Prahy v lehátkovém vozu SNCF do Paříže 18. srpna. Tedy vpád okupačních vojsk není moje životní zkušenost. 19. srpna ráno jsem vystupoval na Gare del`Est a následující den večer jsem dojel do Grenoblu, tam potom ve studentském hostelu, ve Francii nazývaném Auberge de la Jeneusse, jsem se potom následující ráno dozvěděl onu šokující zvěst. Ale to je jiná historie.
V Čedoku jsem si pořídil v podstatě pět jízdenek okolo celé Francie za pouhých 990,- Kčs. Zpáteční jízdenka Brno - Paříž - Brno stála 440,- Kčs a zbytek byly tři jízdenky a to: Paříž - Grenoble - Marseille - Nice, další potom Nice - Toulouse - Bardeaux - Poitiers - Rennes - Saint Malo a třetí potom Saint Malo - Caen - Paříž. Snad jsem to mohl pořídit i o nějakou korunu levněji, kdybych si při objednávce uvědomil, že stanice Saint Malo - Saint Servan je obrátka navíc. Dlouhá léta byl totiž ten tzv. kurs ve zlaté paritě pouze 1 USD - 7,18 Kčs. A zdá se, že od oddělení čs. koruny od světového měnového systému po Vítězném únoru všechny evropské železnice prodávaly jízdenky podle tohoto kurzu, když v devizovém příslibu to byl USD za Kčs 35,-! Ono do toho 68 roku to využilo asi hodně málo lidí a v normalizaci to potom naši normalizačníci hned mnohonásobně vylepšíli.