Článek
„Šla jsem na brigádu a podepsala nějakou smlouvu, kterou jsem ani nečetla. Pak jsem se divila, že mi z odměny srazili nějaké peníze, i když mi při podpisu smlouvy říkali, že všechno bude v pohodě.“
„Objednala jsem si na e-shopu za výhodnou cenu zlatý řetízek s platbou předem. Ten ale ani po měsíci nepřišel. Přišla jsem tak o velkou část svých úspor.“
„Na letní brigádě na stavbě jsem se zranil proto, že mi šéf řekl, že ochranné pomůcky nosí jenom změkčelí kluci z města.“
„Bývalý spolužák mě kontaktoval s nabídkou práce v pojišťovnictví, která byla dle jeho slov stoprocentně legální. Teď mě vyšetřuje policie.“
Poznáváte se v těchto situacích nebo víte o někom, komu se něco podobného stalo? Třeba vašim dětem? Co kdyby se podobným nepříjemnostem dalo předcházet?
Vzdělávací projekt DigiZenu - Znalosti pro život
Spolek DigiZen z.s. dne 18. 7. 2025 oficiálně spustil veřejnou sbírku na podporu rozsáhlého vzdělávacího projektu, který si klade za cíl zvýšit úroveň občanské gramotnosti u studentů základních a středních škol v České republice. Prostřednictvím interaktivních a gamifikovaných workshopů se budou mladí lidé učit orientovat v oblastech, které jim často ve škole chybí – právo, finanční gramotnost, fungování státní správy, digitální wellbeing či kritické myšlení.
„Nechceme pořádat samoúčelné workshopy. Věříme, že když si student prakticky osvojí některé dovednosti, jako je například schopnost základně číst smlouvy, efektivně komunikovat s úřady, předcházet internetovým podvodům či zabránit pádu do dluhové pasti v kombinaci s vědomou ochranou duševního zdraví, ovlivní to celý jeho život. Nejen teď, ale i v dospělosti,“ říká Ondřej Julíček, předseda spolku DigiZen.
Proč je to potřeba právě teď?
Výzkumy z posledních let ukazují alarmující stav:
- Podle České školní inspekce přibližně 20 % středoškoláků vykazovalo při testování v roce 2022 nedostačující úroveň znalostí v oblasti finanční gramotnosti.[1]
- Dle studie PAQ Research a Nadace České spořitelny žáci z rodin zatížených exekucemi dosahují horších školních výsledků a častěji předčasně končí vzdělávání.[2]
- Z terénních zkušeností týmu DigiZenu a rozhovorů s učiteli vyplývá, že by mnozí studenti podepsali právní dokumenty, aniž by jim rozuměli.
Projekt DigiZenu reaguje na tato zjištění systematicky – cílem není nabízet jen jeden workshop, ale ucelený vzdělávací program, který se skládá hned z několika tematicky propojených workshopů a který pomůže vytvořit generaci sebevědomých a informovaných lidí.
Jak to bude fungovat?
Projekt zahrnuje:
- workshopy realizované bezplatně po celé ČR, včetně znevýhodněných a hůře dostupných lokalit
- vlastní vývoj vzdělávacích her (např. k tématu financí)
- spolupráci s učiteli – sběr dat o limitech výuky a doporučení pro systémové změny
- výstupy pro jednání s MŠMT, Učitelskou platformou a dalšími relevantními aktéry
Celkové náklady na dvouletý projekt činí 2 275 280 Kč.
Jak můžete projekt podpořit?
DigiZen dne 18. 7. 2025 oficiálně spustil veřejnou sbírku dostupnou na webu Donio.cz: www.donio.cz/generace-digizen. Pro více informací o této sbírce můžete navštívit také příslušnou sekci webových stránek spolku.
„Zatím jsme celý vývoj vzdělávacích her a workshopů, jakož i provoz spolku financovali z vlastních úspor. Stávající podoba workshopů i další činnosti spolku jsou tak výsledkem stovek hodin dobrovolnické práce. Teď ale potřebujeme podporu, abychom mohli naši vizi proměnit v realitu – a to ve stovkách škol napříč republikou,“ dodává Vendula Vymazalová, místopředsedkyně spolku DigiZen.
Pro více informací můžete kontaktovat:
e-mail: info@digi-zen.cz
web: www.digi-zen.cz
Anketa
[1] https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_přílohy/Dokumenty/TZ_Financni-gramotnost.pdf.
[2] https://www.paqresearch.cz/post/nerovnosti-vzdelani-neefektivita/?utm_source=chatgpt.com