Článek
A začneme hned v roce 1993. 30. června toho roku havaroval při nácviku akrobacie nedaleko Radslavic na Přerovsku letoun L-39C Albatros. Příčinou nehody byla blíže nespecifikovaná porucha motoru. Pilot se úspěšně katapultoval, letoun dopadl do neobydlené oblasti a při nehodě nebyl nikdo zraněn.
To někteří účastníci nehod vojenských letounů v roce 1996 takové štěstí neměli. 1. února havaroval u obce Vyšehněvice na Pardubicku opět letoun L-39C Albatros. Může se vám zdát, že tato letadla padala nějak často, ovšem je to klam, neboť se jednalo o nejrozšířenější cvičné vojenské letouny té doby. Ale zpět k nehodě. Letounu začal hořet motor, oba piloti se úspěšně katapultovali. Havárie nezpůsobila ani žádné škody na zemi, zničeno bylo pouze letadlo, které spadlo do rybníka. Ovšem jeden z pilotů, npor. Jaroslav Sochor stejně smrti neuniknul, zahynul při jiné havárii v roce 1998, k níž se dostaneme později.
Další nehoda, tentokrát stíhačky MiG-21MF, se stala 2. září téhož roku u obce Těchonín na Orlickoústecku. Pilot za snížené viditelnosti letěl příliš nízko, na vrcholu kopce Studený v nadmořské výšce 721 metrů vlétl mezi stromy a posléze narazil do země. Stroj se při dopadu vzňal, pilot se na poslední chvíli katapultoval, ale přistál těsně vedle hořícího letounu a těžce se zranil.
O dva měsíce později havaroval stíhací letoun Suchoj Su-22 poblíž obce Tasovice na Blanensku. Pilot zahynul. O této tragické nehodě se mi nepodařilo zjistit žádné podrobnosti.
A ještě jedna smrtelná havárie vojenského letounu se stala tento smolný rok. A sice 19. listopadu u obce Herálec na Vysočině, kde z neznámé příčiny spadl při cvičném letu stíhací letoun MiG-23UB. Piloti se ani nestihli katapultovat a zahynuli na místě.
A nyní se dostáváme k roku 1998 a havárii, při níž zahynul již zmiňovaný npor. Jaroslav Sochor, účastník nehody u obce Vyšehněvice v roce 1996. Osudným se mu stal 18. únor, kdy vykonával let na stejném typu letounu, to jest L-39 Albatros. Poblíž obce Benátky na Královéhradecku narazil stroj v rychlosti 400 km/h do země a vzňal se. Vyšetřovatelům se nepodařilo objasnit příčinu nehody, jelikož požár byl tak silný, že zničil zapisovač letových údajů.
Ano, historie se opakuje. To nám potvrdila i další havárie letounu MiG-23, která se stala 19. května 1998 opět poblíž obce Herálec. Tentokrát se však na piloty usmálo štěstí a z letounu, který se náhle ocitl ve vývrtce a stal se neovladatelným, se úspěšně katapultovali. Stíhačka dopadla poblíž místa předchozí havárie a nikdo na zemi nebyl zraněn. Mimochodem, jednalo se o poslední MiG-23 v letce naší armády.
Kuriózní nehoda, která se dostala i do tehdejších médií, se stala hned o tři týdny později. 8. června se přímo nad Českými Budějovicemi srazily dva stíhací letouny MiG-21, vracející se z Aviatické pouti v Pardubicích. K havárii došlo při přistávacím manévru, kdy oba stroje ve výšce přibližně 600 metrů vlétly do oblačnosti a piloti se prostě neviděli. Zda byla tako letadla vybavena antikolizním systémem, netuším. Naštěstí se piloti úspěšně katapultovali a k žádným ztrátám na životech nedošlo ani na zemi.
Ovšem materiální škody byly obrovské. Kromě zničených letadel, byla pobořena zastávka MHD, poškozeno trolejové vedení, 22 zaparkovaných aut a víc než desítka bytů na sídlišti. Dalších 5 bytových jednotek komplet vyhořelo, neboť letouny se po dopadu vzňaly. Sedm civilistů odneslo tuto havárii zraněním.
O tom, že srážka letounů ve vzduchu není zas až tak ojedinělým jevem, jsme se přesvědčili o rok později, kdy se opět srazily dvě stíhačky MiG-21, tentokrát při nácviku vzdušného boje nedaleko obce Macourov na Vysočině. Piloti ovšem neměli takové štěstí jako v předchozím případě, dva ze tří nepřežili. Některé zdroje uvádějí, že se jim při katapultáži neotevřely padáky.
Třetí z nich, mjr. Zdeněk Svoboda vyvázl z nehody jen s lehkým zraněním, bohužel ze života se radoval pouhý rok. Zahynul při výkonu svého povolání, jak jinak než v kokpitu stíhačky MiG-21, 10. října 2000. A co se tenkrát stalo? Dva letouny MiG-21 letěli příliš nízko a v těsném závěsu za sebou. Narazily do stromů u obce Bílek nedaleko Chotěboře. Zahynuli oba piloti.
A od stíhaček přejdeme k vrtulníku Mi-8, který havaroval 28. října 2001 poblíž Okrouhlé v jižních Čechách. Tomuto obrovitému stroji vysadily naráz oba motory. Pilotovi se podařilo přistát, ale při tvrdém dopadu bylo zraněno 7 osob na palubě. Mezi pasažéry byli i dva kosmonauté: Eugen Cernan a Vladimír Remek. Oba vyvázli bez zranění.
V únoru 2003 došlo ve vojenském výcvikovém prostoru Brdy při cvičném letu k nehodě letounu L-159A Alca. O havárii, kterou pilot nepřežil, se mi nepodařilo zjistit žádné podrobnosti.
A dostáváme se k roku 2010 a nehodě letounu L-39C Albatros z Centra leteckého výcviku Pardubice, o níž vím naopak poměrně dost. Byl abnormálně horký letní den 12. červenec 2010. V kokpitu cvičného letounu seděl instruktor a žák. Během výcvikového letu došlo k náhlému výpadku motoru a stroj rychle ztrácel výšku. Piloti se zachovali přesně podle instrukcí pro takovéto případy. Učitel stihnul navést letoun nad neobydlenou oblast poblíž Holic a jak žák, tak i on se úspěšně katapultovali. Oba vyvázli pouze s lehkým zraněním a na zemi odnesl havárii jen kus lesa, který začal po dopadu letounu hořet. Zda měla na výpadek motoru vliv i abnormálně vysoká teplota vzduchu, se prokázat nepodařilo. Tyto podrobnosti znám od svého tehdejšího partnera, který v té době právě v pardubickém Centru leteckého výcviku pracoval.
Od Pardubic se přemístíme na vojenskou leteckou základnu Čáslav, kde 23. května 2012 havaroval ruský pozorovací letoun AN-30. Příčinou nehody, při níž bylo zraněno sedm osob, byla jednoznačně chyba pilotů. Ti nezvládli přistání a nedodrželi pokyny a parametry pro tento manévr.
V listopadu téhož roku vyhasl život pilota podzvukového bitevníku Alca-159A z čáslavské letecké základny. Stalo se tak nedaleko obce Radovesnice na Kolínsku při nácviku noční pilotáže. Pravděpodobně se lekl antikolizních světel nedaleko letícího transportního vojenského letounu CASA a razantním manévrem přivedl letoun k prudkému klesání. Při něm s největší pravděpodobností ztratil vědomí z důvodu vysokého přetížení. Jinak by měl čas se před nárazem do země katapultovat.
A k poslední nehodě v dnešním výčtu došlo opět při přistávacím manévru na letecké základně v Čáslavi a stejně jako v předchozím případě se jednalo o zahraniční letoun. Tentokrát to byla stíhačka JAS-39 Gripen maďarské armády a k incidentu došlo při mezinárodním cvičení 19. května 2015. Letoun přejel přistávací dráhu a skončil v poli. Posádka, která se stihla katapultovat, zůstala nezraněna.
Od roku 2016 se mi nepodařilo najít žádnou zmínku o jakékoliv havárii vojenských letadel či vrtulníků na našem území. Tak věřme, že opravdu k žádné nedošlo a přejme si, ať to tak zůstane.
Zpracováno na základě těchto materiálů:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/prehledne-havarie-vojenskych-letadel-od-roku-2000/r~52fe22a8fe3111e4b5ba0025900fea04/v~sl:6ae9838f2953956ab6a92d4802a1c728/
https://www.lidovky.cz/domov/u-kolina-havaroval-vojensky-letoun-po-pilotovi-patra-armadni-vrtulnik.A121122_175005_ln_domov_ani
https://www.lidovky.cz/domov/v-caslavi-havaroval-madarsky-gripen-piloti-se-katapultovali.A150519_150618_ln_domov_ELE
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/u-caslavi-havarovalo-ruske-letadlo-nefungoval-mu-podvozek-274493
https://www.denik.cz/z_domova/na-kolinsku-havaroval-letoun-l-159-vojaci-hledaji-pilota-20121122.html&usg=AOvVaw2uAXRHL8dun_aXdpBurrhV&hl=cs-CZ
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/614/
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/na-pardubicku-se-zritil-vojensky-letoun-l-39-208652