Hlavní obsah

Nejtragičtější civilní námořní katastrofa v historii lidstva se udála 75 let po zkáze Titaniku

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Ilustrační foto

Potopení legendárního Titaniku je bezesporu nejznámější námořní katastrofou všech dob, ale ne tou největší. K nejtragičtější civilní námořní havárii došlo v roce 1987 poblíž filipínského ostrova Mindoro a zahynulo při ní více jak 4 000 lidí.

Článek

Tak se nyní přesuňme 10 000 kilometrů východněji do Jihočínského moře a pojďme se podívat na tragický sled událostí podrobněji.

Je neděle 20. prosince 1987, půl sedmé ráno a z přístavu Tacloban na filipínském ostrově Leyte vyplouvá trajekt Doña Paz, jehož cílovým přístavem je filipínské hlavní město Manila. Na jeho palubě a v podpalubí se tísní bezmála 4 400 pasažérů, kteří v tuto chvíli absolutně netuší, že do svého cíle nikdy nedoplují, ba co víc, nedožijí se ani následujícího rána. Ale hezky popořádku.

Maximální kapacita trajektu 1 500 osob, je překročena téměř třikrát. Zda bude mít toto přetížení vliv na největší havárii civilního plavidla v dějinách lidstva, si povíme později.

Loď pro přepravu osob i dopravních prostředků, postavená v 60. letech minulého století v Japonsku, slouží filipínské námořní flotile od roku 1985, nyní pod vlajkou plavební společnosti Sulpicio Lines. Posádka zná trasu dokonale, neboť po ní pluje dvakrát týdně. Moře je onoho osudného dne malinko rozbouřené, ale to by velkému trajektu vůbec nemělo vadit.

Plavba probíhá zcela normálně až do Tablasské úžiny, kde se v pozdních večerních hodinách vyskytuje ještě jedna loď, a sice tanker Vektor s třináctičlennou posádkou. To obvykle nepředstavuje žádný problém, neboť moře není silnice a i v této oblasti mají lodě na manévrování místa dost.

Jenže tentokrát se něco zvrtne a ve 22:30 místního času nedaleko ostrova Mindoro do sebe plavidla narážejí. Okamžitě následuje obrovský výbuch a obě lodě zachvátí ničivý požár od rozlité nafty z tankeru, který jí převážel více jak jeden milion litrů! Na trajektu okamžitě vypukne panika, chybí záchranné vesty a čluny, lidé se derou jeden přes druhého a snaží se za každou cenu uniknout z ohnivého pekla. Leč marně, ocitají se v pasti. Sice zoufale skáčou přes palubu, jenže přímo do ohně. Hoří totiž nejen lodě, ale i voda, respektive nafta na mořské hladině.

Aby toho nebylo málo, lodě se začínají velice rychle potápět. Doňa Pez se během pouhých dvou hodin dostává do hloubky 500 metrů, tanker klesne třikrát tak hlouběji.

A záchranné práce? Ty započaly až za dlouhých 16 hodin, tak koho asi mohly pobřežní hlídky zachránit? Plných 8 hodin trvalo, než se zpráva o této obrovské tragédii vůbec dostala k záchranářům. Posádkám lodí projíždějících kolem se podařilo zachránit pouhých 24 pasažérů z trajektu a 2 námořníky z tankeru. Celkem si toto námořní neštěstí vyžádalo 4 386 obětí.

Při vyšetřování vyšla najevo naprosto zarážející fakta: Posádka trajektu popíjela v baru, kapitán sledoval televizi ve své kajutě a na kapitánském můstku stál jediný a ještě k tomu nezkušený námořník. Svoji roli sehrálo i značné přetížení trajektu. Mimochodem, jak se později ukázalo, přetížen byl i tanker. A také měl údajně problémy s kormidlem, proto nebyl schopen udržet přímou trajektorii a kličkoval ze strany na stranu jak opilý mariňák. No a absence potřebného množství záchranných vest a člunů dílo zkázy dokonala.

Společnost provozující trajekt nikdy nepřiznala tisíce pasažérů navíc, překročení maximální nosnosti a odmítla přeživší jako věrohodné svědky. Rovněž se vyšetřovatelům nepodařilo zjistit, kdo povolil přetíženému trajektu vyplutí z přístavu. Nakonec se ukázalo, že majitel tankeru vůbec neměl potřebnou licenci, tudíž loď neměla na vodě co dělat a za hlavní viníky určila vyšetřovací komise právě posádku této lodi.

Společnost Sulpicio Lines, provozující trajekt Doňa Paz vyvázla bez trestu. Pouze musela zaplatit odškodnění pozůstalým po obětech havárie ve výši 4 000 dolarů na osobu. Jenže na seznamu pasažérů trajektu zdaleka nebyli všichni, kdo na něm pluli, tudíž řada rodinných příslušníků nedostala nic.

Rok po největší havárii civilních plavidel ztroskotala na stejné trase loď Doňa Marilyn, kterou provozovala rovněž společnost Sulpicio Lines. Příčinou havárie, při níž zahynulo 400 lidí však nebyla lidská chyba nýbrž tajfun.

Přestože se čas od času nějaká ta havárie na moři stane, stále je lodní doprava podstatně bezpečnější než silniční a má své kouzlo.

V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/zkaza-doni-paz-je-nejvetsi-civilni-namorni-katastrofou-vsech-dob-294086

Uhořeli před potopením. Z havárie Doni Paz jde hrůza - Aktuálně.cz https://share.google/jg84QscvkQKWN9DMy

Před 25 lety se trajekt srazil s tankerem, uhořelo 4386 lidí | Svět | Lidovky.cz https://share.google/6pyrFo7ZmOrc0FEFn

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz