Hlavní obsah
Věda a historie

Rusové ani po více jak deseti letech neuznali svoji vinu v tragické havárii letu MH17

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Boeing 777 ve výšce 33000 stop, ilustrační foto

Rada Mezinárodní organizace pro civilní letectví, k níž podaly v roce 2022 vlády Nizozemska a Austrálie žalobu proti Rusku ohledně havárie Boeingu 777 Malaysia Airlines, vynesla konečně 13. května tohoto roku svůj verdikt.

Článek

V něm shledala Rusko odpovědným za sestřelení letu MH 17, k němuž došlo 17. července 2014 nad okupovanou oblastí Ukrajiny. Toto rozhodnutí umožňuje vyplacení odškodného rodinám 298 obětí. Rusové však stále svoji vinu popírají, ostatně jako vždy a ve všem.

A jelikož zvěrstva páchaná novodobými fašisty, pro něž vzniklo označení „rašisté“, nesmí být nikdy zapomenuta, pojďme si nyní osvěžit, co se v onen osudný den roku 2014 nad Donbasem vlastně stalo.

Je krátce po poledni 17. července 2014 a do ukrajinského vzdušného prostoru vstupuje plně obsazený Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines, který jako let MH17 letí z nizozemského Amsterdamu do malajsijského hlavního města Kuala Lumpur. Na jeho palubě se nachází 283 pasažérů, o něž se stará 15 členů posádky.

Letoun udržuje letovou hladinu 33 000 stop, což je 10 058 metrů a posádka nehlásí žádné problémy. Piloti pouze po dohodě s řídícími letového provozu odklánějí let mírně severněji od běžné trasy, aby se vyhnuli oblasti bouřek. V tu chvíli ještě nikdo z posádky ani pasažérů netuší, že se za pár minut odehraje daleko větší tragédie než bouřka.

Letoun se nachází nad územím Donbasu, které je kontrolováno proruskými separatisty a zuří tu ostrý válečný konflikt. Z bezpečnostních důvodů je zdejší vzdušný prostor do výšky 32 000 stop pro civilní letadla uzavřen. Smí se létat až od této hladiny výše. Proto piloti Boeingu 777 Malaysia Airlines udržují letovou hladinu 33 000 stop a míří k navigačnímu bodu Tamak.

A právě v tuto dobu odpálí ruská armáda ze svého systému protivzdušné obrany Buk střelu země-vzduch, která dosahuje trojnásobku rychlosti zvuku a ve 13 hodin a 20 minut vybuchuje v těsné blízkosti letounu. Ten okamžitě mizí z radarů řídících letového provozu a odmlčí se navždy.

Bojová hlavice vybuchuje přímo nad kokpitem a prošpikuje přední část letounu i těla pilotů bezpočtem kovových střepin. Ty působí jako nůžky na plech, doslova odříznou kokpit od zbytku letadla a během pádu se oddělují další části. Tisíce úlomků jsou rozesety na ploše více jak 50 km². Podotýkám, že střela byla navedena radarem přesně na cíl, nejednalo se o žádný nahodilý zásah.

Ukrajinský vyšetřovací tým okamžitě zahajuje vyšetřování a postupně se k němu přidávají odborníci z dalších zemí. Jako první z cizinců dorazili vyšetřovatelé z Nizozemska, protože nejvíc pasažérů tvořili právě Holanďané. K nim se připojili odborníci na letecké nehody z Malajsie, Austrálie, USA, Velké Británie a Ruska.

Vyšetřování od samého začátku komplikuje fakt, že letoun dopadl doprostřed bojiště a Rusové absolutně nemají zájem na objasnění příčin katastrofy, snaží se celou nehodu ututlat a odborníky nechtějí na místo dopadu trosek vůbec pustit. Po několika dnech usilovného vyjednávání se mezinárodnímu vyšetřovacímu týmu přeci jen podaří dostat k troskám a nafotit je.

Bohužel, to je na dlouhou dobu vše. Rusové se vymlouvají na probíhající boje a nemožnost zajištění bezpečnosti pro vyšetřovatele. Ti si prozatím musí vystačit pouze s fotografiemi a poznatky, získanými na místě. I z toho mála, co mají k dispozici, je jim jasné, že příčina nehody přišla z venku a byla způsobena objekty letícími obrovskou rychlostí. Tomu nasvědčuje i poškození, respektive proděravění pláště letounu.

Více informací očekávají odborníci z takzvaných černých skříněk, to jest zapisovače letových údajů a záznamníku hovorů v kokpitu. Naštěstí se obě tyto cenné relikvie našly a byly odeslány k dešifrování do Velké Británie

Z jejich údajů vyplývá, že letoun byl po technické stránce naprosto v pořádku. V kokpitu nezazněly žádné výstrahy a piloti nehlásili ani sebemenší problém. A z radarových záznamů bylo jasné, že poblíž Boeingu 777 se nepohyboval žádný jiný letoun, takže srážku ve vzduchu také odborníci vyloučili.

Na podzim 2014 mohou vyšetřovatelé konečně vyzvednout trosky letadla a odvézt je do Nizozemí k dalšímu zkoumání. Potřebují si ověřit dosud zjištěná fakta, najít přesnou příčinu nehody a konkrétního viníka. Nastává pro ně doslova mravenčí práce. Na kostru odpovídající Boeingu 777-200 skládají jednotlivé úlomky letounu jako tojrozměrné puzzle.

A po třech měsících usilovné práce mají v rukou jasný důkaz: Letoun byl sestřelen raketou země-vzduch, vypálenou z ruského raketového systému Buk. Tuto příčinu potvrdila i řada počítačových simulací, analýza zvukového záznamu z kokpitu a nález železných střepin charakteristického tvaru v tělech obou pilotů.

Odborníkům se podařilo určit i přesnou trajektorii letu střely a místo, odkud byla vypálena, tudíž o příčině katastrofy již nemůže být pochyb. V závěrečné vyšetřovací zprávě jsou všechny ostatní možné příčiny nehody letu MH17 vyloučeny a jediným odpovědným za tuto tragédii je shledáno Rusko. To svoji vinu popírá stejně jako odpovědnost za všechny katastrofy, které zavinilo a války, které rozpoutalo.

Jelikož se mezi námi stále najdou přívrženci Putinova teroristického režimu, je třeba si tyto tragédie čas od času připomenout.

V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:

https://apnews.com/article/mh17-compensation-icao-council-russia-ukraine-war-d4d7e81d05b48cd7795bebde24047500

https://youtu.be/8pU3KluWRkg?si=GdPwlVEPnBX85Uro

https://youtu.be/KDiLEyT9spI?feature=shared

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz