Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak jsem naletěla věštkyni

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Proč mají jasnovidci vždycky pravdu?

Článek

Už to bude víc než pět let zpátky, co mě na ulici zastavila jedna starší žena a zeptala se mě, kde se nachází nedaleká ulice. Poté, co (chytře) upoutala moji pozornost, mi z ničeho nic začala popisovat, jaká jsem. Říkala, že toužím po uznání a mám tendenci být sebekritická. Že se cítím pod tlakem, když jde o zákazy a nařízení, a že jsem pochopila, že není rozumné být příliš upřímná v sebeodhalování se druhým. A že jestli chci znát svoji budoucnost a vyhnout se osudovým chybám, které bez znalosti její věštby udělám, mám ji navštívit.

Doteď si pamatuji, jak zaskočená jsem tehdy byla. Nikdy předtím jsem tu ženu neviděla a už vůbec jsem nechápala, proč měla potřebu šťourat se v mých slabých stránkách. A ještě pěkně dlouho mi vrtalo hlavou, jak vše, co mi řekla, věděla. Slušně jsem se s ní tehdy rozloučila a život šel dál.

O několik měsíců později se ke mně od kamarádky doneslo, že měla na chlup stejnou zkušenost. Zvláštní žena, ulice a až mrazivě přesný popis její osobnosti. Moje do té doby velmi pragmatické já začalo mít pochybnosti: Žijí mezi námi lidé, kteří dohlédnou dál než já? Existuje něco mezi nebem a zemí? Jak je možné, že se ve všem tak trefila?

Abych to zkrátila, možná jsou mezi námi tací, co mají schopnost vidět víc než většina. Ale to rozhodně nebyl případ téhle (divno)ženy. Když jsem se totiž začala víc zajímat o to, jak funguje naše myšlení a manipulace, konečně mi docvaklo, jak to celé bylo.

Ezo byznys, kam se podíváš

Víte, co spojuje horoskopy, věštce, jasnovidce, léčitele či představitele nejrůznější esoterických, paranormálních a spiritistických oborů? Jejich společným rysem je, že se opírají o poměrně jednoduchou klamavou techniku, která je označovaná jako Forerův (Barnumův) efekt. A vydělávají na tom nemalé peníze.

Forerův efekt

První výzkum tohoto, proč mají lidé tendenci věřit věštcům, astrologům a šarlatánům,  provedl v roce 1948 americký psycholog Bertram R. Forer na svých studentech. Ty tehdy nechal vyplnit test osobnosti s tím, že na konci každému z nich připraví pro každého osobní posudek. Studenti byli následně požádáni, aby na stupnici 1 až 5, kdy 5 znamenalo největší shodu, uvedli, jak moc na ně popis sedí.

Jak to dopadlo? Průměrná známka byla 4,26 a studenti hodnotili posudky jako téměř přesné, dokonale odpovídající jejich osobě. O to větší pro ně bylo překvapení, když se dozvěděli, že všichni dostali ten samý text, který byl poskládaný z vět z různých horoskopů.

Výsledek experimentu se vžil jako Forerův efekt a jedná se o psychologický fenomén, kdy má člověk tendenci akceptovat jakékoliv obecné a vágní popisy osobnosti jako přímo ušité na jeho osobu. Jinak řečeno – existují natolik univerzální popisy, že jsou platné pro většinu lidí či situací.

Zajímá vás, jak Forerův popis vypadá? Tak si pročtěte následující výroky a zkuste se zamyslet nad tím, nakolik odpovídají právě vám:

  • Máte velkou potřebu, aby vás druzí lidé měli rádi a obdivovali.
  • Máte tendenci být sebekritický.
  • Máte mnoho nevyužitých schopností, které jste nevyužil ke svému prospěchu.
  • Zatímco máte určité osobnostní slabiny, zpravidla jste schopen je kompenzovat.
  • Vaše sexuální nastavení vám přináší problémy.
  • Disciplinovaný a sebekontrolující se na povrchu, máte tendenci být uvnitř znepokojený a nejistý.
  • Občas máte vážné pochybnosti, zda jste učinil to správné rozhodnutí nebo udělal správnou věc.
  • Dáváte přednost do určité míry změně a rozmanitosti a stáváte se nespokojeným, když jste omezován zákazy a omezeními.
  • Ceníte si toho, že jste nezávislý ve svém myšlení a nepřijímáte tvrzení druhých bez dostatečného důkazu.
  • Zjistil jste, že není rozumné být příliš upřímný v sebeodhalování se druhým.
  • Občas jste extrovertní, přátelský, družný, zatímco jindy jste introvertní, ostražitý, rezervovaný.
  • Některé vaše aspirace mají sklon být dost nerealistické.
  • Bezpečí je jedním z vašich hlavních životních cílů.

Našli jste se v něčem? Tuším, že ano. Tak si na to vzpomeňte, až budete příště posílat peníze do ezo byznysu. Ona totiž stačí trocha toho cold readingu (doporučuji si přečíst, o co jde) a rázem máte pocit, že jste objevili člověka, který vám rozumí a který vám konečně pomůže od všech trápení.

Ale skutečnost je možná trochu jiná.

Anketa

Věříte v esoteriku?
Ano
23,9 %
Ne
76,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 947 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz