Článek
Trocha historie
Příběh rtěnek se začal psát zhruba před 5 tisíci lety na toaletním stoku sumerské královny města Ur na území dnešního Iráku. Patřila k významným osobnostem jedné z nejstarších civilizací v Mezopotámii a klíčovým prvkem jejího vzhledu byly výrazně zbarvené rty. O ty se v té době staral drcený prášek z různých hornin nebo drahokamů.
V průběhu historie se pak osud rtěnky vyvíjel různě - ve starověkém Egyptě nosili rtěnku jak ženy, tak muži, ve středověku byly rudě nalíčené rty spojovány s ďáblem a bylo na ně nahlíženo jako na poznávací znamení prostitutek a žen nižších tříd. Velkého boomu se rtěnka dočkala v 16. století za vlády královny Alžběty I., která věřila v její léčivé účinky, a ve 20. století se nalíčené rty staly symbolem osvobození žen, kdy ji za svou přijalo hnutí sufražetek i hollywoodské hvězdy. Dnes rtěnku používají ženy po celém světě a patří mimo jiné k jednomu z ekonomických ukazatelů recese.
Co dál o rtěnkách víme?
- První rtěnku v pevné podobě vynalezl v 10. století fyzik, chemik a lékař z Andalusie Abu al-Qasim al-Zahrawi, známý také jako Abulcasis. Šlo o tyčinku ze směsi parfému a barev, která se lisovala do speciálních forem.
- Královna Alžběta I. věřila, že rtěnka má léčivé schopnosti, a ve chvílích, kdy byla nemocná, s ní rozhodně nešetřila. V době své smrti prý měla na rtech dokonce více než centimetrovou vrstvu rtěnky.
- Univerzita v Manchesteru provedla studii, podle které se muži déle dívají na ženy s rtěnkou než na ženy s nenalíčenými rty. Nejvíce fascinující je pro ně rudá rtěnka, v průměru ji sledovali více než 7 vteřin, růžová rtěnka jejich pozornost přitáhla na 6,7 vteřiny. Ženy s nenalíčenými rty je oproti tomu dokázaly upoutat jen na 2,2 vteřiny.
- Nejvíce rtěnek se prodává na podzim, kdy je pochmurné a depresivní počasí.
- První vysouvací rtěnka spatřila světlo světa v roce 1915 a uvedla ji na trh značka Guerlain.
- Největší boom zaznamenaly rtěnky ve zlaté éře Hollywoodu. K nejslavnějším popularizátorkám patřily Greta Garbo, Joan Crawford, Marilyn Monroe nebo Elizabeth Taylor.
- Až 82% žen si bez rtěnky připadá jako nahá.
- Efekt rtěnky – tak je nazývaný fenomén, kterého si v roce 2001 všimnul Leonard Lauder. Ženy si podle tohoto principu nakupují rtěnky více v období krize. Důvodem je jednak prostá touha udělat si radost za poměrně nízké náklady, ale také hluboce zakořeněná potřeba zvyšovat svou atraktivitu, která může přispět k nalezení muže, jenž ženu v těžkém období zabezpečí.
- Na začátku 20. století si americké sufražetky barvily rty jako symbol emancipace.
- Jedna rtěnka vám vystačí až na 280 použití.
Zdroje:
https://zena-in.cz/clanek/nastroj-dabla-i-symbol-vzdoru-rtenky-se-v-minulosti-vyrabely-ze-susenych-brouku-ovciho-potu-i-krokodyliho-trusu
https://www.idnes.cz/onadnes/moda/rtenky-rtenka-lesk-na-rty-rty-kosmetika-den-rtenek.A190716_182539_krasa_drdv
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rtěnka